ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE NA MIESIĄC GRUDZIEŃ – GRUPA WIEWIÓRKI
Wiadomość z daleka
• poznanie zawodu listonosza, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat, rozwijanie tężyzny fizycznej, wyrabianie postawy szacunku wobec osób pracujących w różnych zawodach
• poznanie funkcji i wyglądu różnych telefonów (starych i współczesnych), wdrażanie do
słuchania utworów literackich, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony
temat, rozwijanie sprawności manualnej, wdrażanie do zgodnej współpracy w parze i grupie
• utrwalanie pojęć duży i mały, rozwijanie umiejętności różnicowania przedmiotów ze względu na wielkość, kształtowanie umiejętności odwzorowywania, rozwijanie słuchu
fonematycznego, doskonalenie umiejętności przeliczania, wdrażanie do wyciągania
wniosków z obserwacji (zabawy badawczej), rozwijanie umiejętności samodzielnego
organizowania sobie wolnego czasu
• poznanie budowy piosenki, zapoznanie z instrumentem dętym – trąbką oraz symbolem
Poczty Polskiej, kształcenie wrażliwości i pamięci muzycznej, rozwijanie tężyzny fizycznej,
wdrażanie do zgodnego współdziałania podczas różnych aktywności
• poznanie tradycji związanych z mikołajkami, rozwijanie sprawności manualnej, kształcenie zmysłów (dotyku, wzroku), wzmacnianie poczucia własnej wartości
Zima tuż-tuż…
• poznanie sposobów ochrony przed zimnem, rozwijanie umiejętności rozpoznawania części odzieży i podawania ich nazw, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do dbania o własne zdrowie poprzez pamiętanie o odpowiednim ubiorze
• poznanie cech zimowego krajobrazu, kształtowanie umiejętności wypowiadania się na
określony temat, rozwijanie wyobraźni, rozwijanie motoryki, wdrażanie do zachowania
estetyki pracy i porządku w miejscu pracy
• poznanie figury geometrycznej – trójkąta, utrwalanie pojęć: duży, mały, rozwijanie
umiejętności klasyfikacji, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na temat wysłuchanego utworu, doskonalenie umiejętności odwzorowywania, dostrzeganie naprzemienności (w dialogu, w tworzeniu rytmu), wdrażanie do dokładnego obserwowania otoczenia
• utrzymywanie ciała w jednej pozycji, ćwiczenie ruchów w wolnym tempie i o dużym ciężarze, rozwijanie drobnej motoryki i wrażliwości dźwiękowej, poznanie wybranych utworów muzyki klasycznej, rozwijanie słuchu muzycznego, rozwijanie sprawności fizycznej i kształtowanie prawidłowej postawy ciała, uwrażliwianie na piękno muzyki klasycznej
• poznanie adekwatności śniegu i lodu, rozwijanie sprawności manualnej, doskonalenie
spostrzegawczości wzrokowej i dotykowej, kształtowanie umiejętności wyciągania wniosków z obserwowanej rzeczywistości, budowanie wiary we własne siły poprzez aktywny udział w zajęciach
Przygotowania do świąt
• poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, rozwijanie mowy komunikatywnej i logicznego myślenia, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do aktywnego włączania się w przygotowania do świąt
• poznanie wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia, wdrażanie do
uważnego słuchania słowa czytanego, rozwijanie umiejętności wypowiadania się na wskazany temat dzięki słowa, pracy plastycznej, gestu i mimiki, wdrażanie do niesienia pomocy smutnym, samotnym i pokrzywdzonym
• poznanie potraw charakterystycznych dla wieczerzy wigilijnej, doskonalenie umiejętności
klasyfikacji, rozwijanie umiejętności odwzorowywania, doskonalenie liczenia w zakresie 0–6, budzenie zainteresowania eksperymentami, rozwijanie wyobraźni, budzenie zainteresowania tradycjami bożonarodzeniowymi i chęci ich kultywowania
• poznanie piosenki z repertuaru dziecięcego o tematyce związanej ze świętami, rozwijanie
poczucia rytmu, rozwijanie tężyzny fizycznej, rozwijanie wrażliwości muzycznej
• poznanie wyglądu różnych ozdób choinkowych, rozwijanie sprawności manualnej,
poszerzanie doświadczeń plastycznych, zachęcanie do starannego wykonywania prac
plastycznych
Hej, kolęda, kolęda!
• utrwalenie znajomości wybranych tradycji związanych ze świętami Bożego Narodzenia,
rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem, rozwijanie tężyzny fizycznej, zachęcanie do bycia życzliwym
• poznanie postaci Świętego Mikołaja i jego pomocników – elfów, rozwijanie umiejętności
koncentracji na słowie czytanym, doskonalenie umiejętności dokonywania analizy słuchowej (podział słów na sylaby), doskonalenie sprawności manualnej, wdrażanie do współpracy podczas zabaw dydaktycznych, ruchowych i swobodnych
• utrwalenie znajomości nazw figur geometrycznych: trójkąt, koło, kwadrat, wdrażanie do
uważnego słuchania utworu literackiego, doskonalenie umiejętności klasyfikacji, rozwijanie umiejętności przeliczania, doskonalenie umiejętności odwzorowywania, poszerzenie słownictwa obcojęzycznego, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, wdrażanie do zgodnej współpracy w parze i w małej grupie
• poznanie historii związanych z Bożym Narodzeniem i wybranej kolędy, rozwijanie
umiejętności wokalnych i językowych, rozwijanie tężyzny fizycznej, ukazanie piękna utworów
muzycznych opowiadających o świętach Bożego Narodzenia
• utrwalanie wiadomości na temat Bożego Narodzenia, ćwiczenie pamięci, dostarczanie wrażeń sensorycznych, rozwijanie motoryki małej i wyobraźni przestrzennej, ukazywanie wartości własnoręcznie przygotowanego upominku
“A Mikołaj pędzi”
Już na płatkach śniegu przyfrunęły święta
Teraz wszystkie dzieci marzą tylko prezentach
Sanie Mikołaja dzwonią dzwoneczkami
Święty Mikołaju bądź już wreszcie tutaj z nami
A Mikołaj pędzi a Mikołaj gna
Od domu do domu ciężką pracę ma
Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł
Święty Mikołaju my ci pomożemy
I wszystkie prezenty gwałtownie dzieciom rozniesiemy
Potem pod choinką siądziesz razem z nami
Też swój prezent znajdziesz w pięknym koszu z paczuszkami
A Mikołaj pędzi a Mikołaj gna
Od domu do domu ciężką pracę ma
Jego piękną brodę pokrył srebrny lód
Gdyby tak biedaczek już odpocząć mógł