Początek nauki w 4 klasie to spora zmiana dla dziecka. W szkole pojawiają się wtedy nowe przedmioty, a każdy z nich jest prowadzony przez innego, nowego dla dziecka nauczyciela. Sprawdź, jakie przedmioty dochodzą w 4 klasie i czego będzie uczyć się twoje dziecko.
Spis treści:
- Jakie są przedmioty w 4 klasie?
- Przedmioty w 4 klasie - ile godzin?
- Co jeszcze się zmienia w 4 klasie?
Jakie są przedmioty w 4 klasie w roku szkolnym 2025/2026?
W klasie czwartej uczniowie wkraczają w nowy etap edukacyjny, który różni się od pierwszych trzech lat nauki w szkole podstawowej. To moment przełomowy, ponieważ w programie pojawiają się nowe przedmioty, które będą towarzyszyć dziecku przez kolejne lata nauki. Nauczanie staje się bardziej przedmiotowe, a każda dziedzina wiedzy zostaje przypisana konkretnemu nauczycielowi specjalizującemu się w danym zakresie. Dzieci uczą się nie tylko nowych treści, ale też systematyczności, samodzielności oraz organizacji czasu, co jest niezbędne w dalszym procesie edukacyjnym.
W klasie czwartej szkoły podstawowej przewidziano łącznie 11 przedmiotów obowiązkowych oraz zajęcia dodatkowe, z których część, jak religia lub etyka, zależy od wyboru rodziców lub opiekunów prawnych. Dodatkowo, od roku szkolnego 2025/2026 wprowadzony zostaje nowy, nieobowiązkowy przedmiot – edukacja zdrowotna, którego celem jest kształtowanie postaw prozdrowotnych i rozwijanie kompetencji w zakresie dbania o zdrowie fizyczne, psychiczne i społeczne.
Lista przedmiotów w klasie czwartej szkoły podstawowej:
- Język polski – przedmiot bazowy, rozwijający umiejętność czytania ze zrozumieniem, poprawnego pisania oraz interpretacji tekstów literackich. Dzieci uczą się również gramatyki i ortografii.
- Matematyka – obejmuje zagadnienia z zakresu arytmetyki, geometrii, logiki i elementów statystyki. Nauka matematyki w czwartej klasie ma na celu rozwijanie umiejętności logicznego myślenia i rozwiązywania problemów.
- Język obcy nowożytny – najczęściej jest to język angielski, nauczany już od klasy pierwszej, ale w klasie czwartej zyskuje nowy wymiar – pojawiają się bardziej złożone struktury językowe i zadania rozwijające umiejętność komunikacji.
- Przyroda – nowy przedmiot, który zastępuje wcześniejsze zajęcia z edukacji środowiskowej. Uczniowie poznają podstawy biologii, geografii, fizyki i chemii – wszystko dostosowane do ich wieku i możliwości percepcyjnych.
- Historia – wprowadzenie do nauki o przeszłości Polski i świata. Dzieci uczą się chronologii wydarzeń, poznają pierwsze postacie historyczne oraz rozwijają poczucie tożsamości narodowej.
- Plastyka – rozwijanie kreatywności i umiejętności wyrażania emocji poprzez różne techniki artystyczne.
- Technika – nauka praktycznych umiejętności, takich jak obsługa prostych narzędzi, podstawy bezpieczeństwa i projektowania.
- Muzyka – kształcenie wrażliwości muzycznej, nauka rytmu, śpiewu i podstawowych informacji o instrumentach.
- Informatyka – nauka obsługi komputera, korzystania z programów edukacyjnych oraz zasad bezpiecznego poruszania się po internecie.
- Wychowanie fizyczne (WF) – rozwijanie sprawności fizycznej, koordynacji ruchowej, a także promowanie zdrowego stylu życia poprzez aktywność fizyczną.
- Zajęcia z wychowawcą – spotkania mające na celu integrację klasy, rozmowy o emocjach, relacjach i zasadach współżycia społecznego.
- Religia lub etyka – zajęcia zależne od decyzji rodziców, ukierunkowane na kształtowanie postaw moralnych i duchowych.
- Edukacja zdrowotna – nowość od roku szkolnego 2025/2026. Przedmiot ma charakter interdyscyplinarny i dotyczy m.in. higieny, odżywiania, zdrowia psychicznego, dojrzewania oraz zapobiegania uzależnieniom.
Wprowadzenie tak szerokiego spektrum przedmiotów ma na celu nie tylko przekazanie wiedzy, ale również wspieranie wszechstronnego rozwoju uczniów i przygotowanie ich do bardziej wymagających etapów edukacji.
Edukacja zdrowotna w 4 klasie szkoły podstawowej
Od 1 września 2025 roku uczniowie klas IV szkół podstawowych rozpoczną naukę nowego, nieobowiązkowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej. Zajęcia te zastąpią dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie (WDŻ) i będą realizowane w klasach IV–VIII szkół podstawowych oraz w szkołach ponadpodstawowych: liceach ogólnokształcących, technikach i branżowych szkołach I stopnia.
Zajęcia będą prowadzone w wymiarze jednej godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.
Edukacja zdrowotna ma na celu kształtowanie kompetencji uczniów związanych z dbałością o zdrowie oraz budowanie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia. Program nauczania obejmuje różne działy tematyczne, takie jak: wartości i postawy, zdrowie fizyczne, aktywność fizyczna, odżywianie, zdrowie psychiczne, zdrowie społeczne, dojrzewanie, zdrowie seksualne, zdrowie środowiskowe, internet i profilaktyka uzależnień oraz system ochrony zdrowia.
Przedmioty w 4 klasie: ile godzin?
W 4 klasie szkoły podstawowej rozpoczyna się intensywna nauka języka polskiego i matematyki, która ma przygotować dziecko do testu ósmoklasisty. Pozostałe przedmioty mają mniejszą liczbę godzin (wyjątkiem jest wychowanie fizyczne). Wszystkie przedmioty razem to 24 godziny obowiązkowych lekcji tygodniowo. To o 4 godziny lekcyjne więcej niż klasach 1-3.
Liczba godzin poszczególnych przedmiotów w 4 klasie:
- Język polski – 5 godzin tygodniowo
- Matematyka – 4 godziny tygodniowo
- Wychowanie fizyczne (WF) – 4 godziny tygodniowo
- Język obcy nowożytny – 3 godziny tygodniowo
- Przyroda – 2 godziny tygodniowo
- Historia – 1 godzina tygodniowo
- Plastyka – 1 godzina tygodniowo
- Technika – 1 godzina tygodniowo
- Muzyka – 1 godzina tygodniowo
- Informatyka – 1 godzina tygodniowo
- Zajęcia z wychowawcą – 1 godzina tygodniowo
- Religia/etyka – 1 godzina tygodniowo
- Edukacja zdrowotna (zajęcia nieobowiązkowe)
W przyszłym roku, czyli w piątej klasie, dojdą kolejne dwa przedmioty (biologia i geografia), ale odejdzie przyroda.
Co jeszcze się zmienia w 4 klasie?
W klasach 1-3 odbywały się przede wszystkim zajęcia z nauczania zintegrowanego (początkowego), które łączyły elementy wielu przedmiotów: edukacji polonistycznej, przyrodniczej, społecznej, matematycznej i technicznej, wychowania plastycznego, wychowania muzycznego, fizycznego, języka obcego i zajęć komputerowych. Wszystkiego uczył zwykle jeden nauczyciel, który jednocześnie był też wychowawcą.
Od czwartej klasy:
- Każdego przedmiotu będzie uczył inny nauczyciel.
- Każdy lekcja może odbywać się w innej sali (pracowni).
- Zmienia się wychowawca — odtąd będzie pełnił jedynie rolę pomocniczą, choć zdarza się, iż uczy także jednego z przedmiotów.
- Zmienia się również system oceniania. Koniec z oceną opisową, a także buźkami, kwiatuszkami, słoneczkami itp. Od 4 klasy osiągnięcia w ramach przedmiotów oceniane są w skali od 1 do 6. Na koniec roku, najlepsi uczniowie otrzymają świadectwo z czerwonym paskiem.
Zobacz też:
- Ten jeden szczegół stroju galowego umyka rodzicom. Bez niego dziecko nie będzie eleganckie
- Ocena z zachowania – jak jest oceniane zachowanie w szkole? Kryteria, skróty, odwołanie
- Można dostać choćby 60 dni wolnych na dziecko. Pracodawca będzie ci za to płacił