Coraz więcej producentów telefonów udziela licencji kultowym markom producentów aparatów na ulepszenie wbudowanego systemu kamer. Wielu użytkowników traci tę wspaniałą okazję do podniesienia swoich zdjęć do niezwykłego poziomu doskonałości. I nie, nie ma to nic wspólnego ze złożonymi formułami optycznymi lub megapikselowym uderzeniem. Zamiast tego, dostosowując trzy proste ustawienia, możesz zrobić przeciętne, przyziemne zdjęcie i wynieść je na nowy, oszałamiający poziom wizualnej chwały.
Wszystko sprowadza się do trzech małych podstawowych elementów, które odnoszą się do wszystkiego, co fotograficzne – światła, akcji i wyczucia czasu. Niezależnie od tego, czy jako głównego fotografa wybierzesz telefon, lustrzankę cyfrową czy aparat na kliszę 35 mm, te trzy podstawowe składniki stanowią podstawę każdego tworzonego zdjęcia.
Ale nie jesteśmy tu po to, żeby dyskutować na temat teorii fotografii, my chcemy przenieść zdjęcia telefonem z podstawowego poziomu „migawki” do wzniosłego królestwa fotografii profesjonalnej. Na szczęście kilku producentów telefonów znacząco ułatwiło osiągnięcie tego celu, wbudowując w architekturę telefonu elementy elitarnej marki aparatów.
Marki takie jak Hasselblad, Leica i Zeiss stały się standardowymi urządzeniami zakorzenionymi w świecie telefonów. Wydaje się to dość łatwe, prawda? Po prostu wybierz telefon z aparatem swojej ulubionej marki, a Twoje zdjęcia powinny wybić się ponad resztę. No cóż, nie tak szybko, Anselie Adams. Posiadanie odpowiedniego narzędzia w dłoni nie czyni Cię ekspertem. Musisz nauczyć się korzystać z tego narzędzia, aby wyniki wykorzystywały możliwości oferowane przez te sygnowane marką telefony. To prowadzi nas z powrotem do trzech zasad fotografii: światła, akcji i wyczucia czasu.
OK, a jak podłączyć te trzy zasady do telefona? To tak proste, jak lampa błyskowa, czas otwarcia migawki i czułość ISO. Porównaj te obrazy „przed” i „po”, które próbują zilustrować każdą z tych koncepcji:
Uwaga: nie ma nic złego w fotografii na poziomie „migawkowym”. jeżeli jesteś zadowolony ze zdjęć, nie ma problemu, ale poniższe sugestie służą jako wskazówki, jak ulepszyć zdjęcia w kierunku bardziej artystycznego i subiektywnego przekazu wizualnego.
Wyłącz lampę błyskową telefona
Nie ma absolutnie nic „dobrego” w systemie lampy błyskowej LED stosowanym w telefonach. Błyski te są niedorzecznie jasne (pamiętajcie, iż jest to to samo światło, którego używa się w latarce lub latarce – „nuff”), niełatwo je rozproszyć w celu uzyskania przyjemniejszego, bardziej miękkiego światła, a co najgorsze, są umieszczone obok obiektywu . To system „przegraj, przegraj, przegraj”. Dlatego wyłącz lampę błyskową telefona. Naturalnie wyłączenie lampy błyskowej może wymagać znalezienia odpowiedniej, twardej powierzchni do zakotwiczenia telefona.
Użyj manualnego czasu otwarcia migawki
Niezależnie od tego, czy próbujesz „zamrozić” akcję, czy też pozwolić, aby dobre czasy „toczyły się dalej”, użycie określonego czasu otwarcia migawki może pomóc w oddaniu tego rezultatu na zdjęciu (patrz rysunek 3a). Niestety, przełączenie z „automatycznego” trybu czasu otwarcia migawki na preferowane ustawienie ekspozycji może nie dać oczekiwanego rezultatu (patrz rysunek 3b). Ogólnie rzecz biorąc, będziesz musiał połączyć czas otwarcia migawki i ustawienia ISO (tj. usunąć oba z odpowiednich ustawień „automatycznych”), aby uzyskać pożądany efekt wizualny.
Ustaw odpowiednie ISO
Domyślne ustawienie automatycznej czułości ISO może dać szokująco słaby wynik (patrz rysunek 4a). Zamiast polegać na systemie domyślnym, wyłącz automatyczny wybór ISO (patrz rysunek 4b). podobnie jak w przypadku „wolnego” filmu, który pozwala kontrolować sposób przedstawiania czasu, wybranie niskiej wartości ISO zapewni znacznie lepszą kontrolę nad zdjęciem. W rzeczywistości ustawienie najniższej wartości ISO (np. 100) może skutkować uzyskaniem oszałamiających zdjęć. Co więcej, połączenie tak niskiej wartości ISO ze zmiennym czasem otwarcia migawki pozwala uzyskać zdjęcia porównywalne z wynikami uzyskanymi aparatem na kliszę.
Kładąc wszystko razem
Połączenie tego wszystkiego może sprawić, iż szklane tarcze zegarów będą wyglądać jak szklane tarcze zegarów, szary beton będzie wyglądał jak szary beton, a pędzące samochody będą wyglądać jak pędzące samochody (patrz rysunki 5a, 5b i 5c). Nie są to jednak twarde i szybkie, „wykute w kamieniu” prawa rządzące całą fotografią.
Wniosek
Pamiętaj, iż te koncepcje są sugerowanymi punktami wyjścia do poszerzania repertuaru fotograficznego. Aby osiągnąć swoją twórczą osobowość, musisz rozwinąć własne „oko umysłu” (patrz rysunek 6). Jednak rozpoczęcie od tych trzech prostych ustawień pomoże Ci zbudować dramatyczny efekt wizualny, który zrobi wrażenie na odbiorcach (patrz rysunki 7a i 7b).
Cieszyć się.