Uczniowie z Zespołu Szkół Elektrycznych nr 1 w Krakowie po raz kolejny udowadniają, iż mają nie tylko wiedzę i ambicje, ale także realny wpływ na rzeczywistość. W ramach ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z teorii” realizują aż trzy autorskie projekty społeczne, które nie tylko uczą, ale i niosą wymierne korzyści dla innych. Ich celem jest zdobycie prestiżowego „Złotego Wilka” – nagrody głównej przyznawanej najlepszym inicjatywom w Polsce.
– To już nasza tradycja – mówią opiekunowie uczniów zaangażowanych w olimpiadę. – Co roku nasi uczniowie osiągają sukcesy, a ich projekty są doceniane na szczeblu wojewódzkim i krajowym. Teraz liczymy na więcej – dodają.
Jednym z projektów jest „HelpHunters 2.0” – rozwinięcie ubiegłorocznej inicjatywy, która zdobyła tytuł Srebrnego Wilka jako najlepszy projekt w województwie małopolskim. Pomysł opiera się na idei pomagania – głównie w realizacji drobnych zadań w ramach szkolnego wolontariatu. Dzięki stworzonej przez uczniów aplikacji i stronie internetowej, szkoły mogą usprawnić pracę swoich wolontariatów. W zamian za pomoc w codziennych obowiązkach młodzież zdobywa punkty i doświadczenie. Projekt wzbudził na tyle duże zainteresowanie, iż zdobył zainteresowanie samego ministra cyfryzacji, Krzysztofa Gawkowskiego.
Drugą inicjatywą jest „Notatuj” – nowoczesna aplikacja edukacyjna oparta na sztucznej inteligencji, której celem jest wsparcie uczniów i studentów w organizacji nauki. Narzędzie umożliwia tworzenie uporządkowanych notatek, porządkowanie materiałów edukacyjnych oraz generowanie testów, które ułatwiają przygotowanie do sprawdzianów i egzaminów. Projekt idealnie wpisuje się w potrzeby młodego pokolenia uczącego się w świecie pełnym bodźców i cyfrowych narzędzi.
Trzeci z realizowanych projektów nosi nazwę „Pomocny pazurek” i skupia się na realnym problemie zwierząt w potrzebie. Zespół tworzy kampanię uświadamiającą, jak wiele można zrobić, by pomóc czworonogom – choćby przy ograniczonych środkach i czasie. Chodzi o budowanie empatii, promowanie adopcji, zbiórek i edukację o odpowiedzialnej opiece nad zwierzętami. Autorzy projektu chcą pokazać, iż świat może być miejscem przyjaznym zarówno ludziom, jak i ich pupilom – i iż zmiana zaczyna się od prostych działań.
„Zwolnieni z teorii” to największa w Polsce olimpiada, w której młodzież uczy się poprzez działanie. Tworząc własne projekty społeczne, uczestnicy zdobywają kompetencje cenione na rynku pracy – uczą się zarządzania, pracy zespołowej, kreatywności i odpowiedzialności. To praktyczna szkoła życia, dzięki której młodzi ludzie stają się liderami gotowymi na wyzwania współczesnego świata.
Uczniowie Zespołu Szkół Elektrycznych nr 1 w Krakowie pokazują, iż pasja, zaangażowanie i odwaga w działaniu mogą nie tylko przynosić nagrody, ale przede wszystkim – zmieniać rzeczywistość wokół nas.
– To właśnie młodzież jest przyszłością. Naszym zadaniem jest ją wspierać i dawać przestrzeń do działania – podkreślają nauczyciele opiekujący się projektami.