W środę odbyła się konferencja inaugurująca w Polsce program "Smashed". To międzynarodowy projekt edukacyjny, którego celem jest zapobieganie nadużywaniu alkoholu przez nieletnich. Ma zainteresować uczniów problemem i pomóc nauczycielom w edukacji. "Smashed" to interaktywna aplikacja cyfrowa oraz zsynchronizowany z nią materiał wideo. Forma przekazu dostosowana jest do młodych ludzi w ten sposób, by nie nudzić, niczym szkolne pogadanki, ale naprawdę zaciekawić.
Statystyki nie napawają optymizmem
Autorzy programu podają smutne dane. Przynajmniej raz w życiu alkohol piło 80 proc. uczniów w wieku 15-16 lat oraz 92,8 proc. uczniów w wieku 17-18 lat. Do picia alkoholu w ciągu miesiąca przed badaniem przyznało się 46,7 proc. uczniów młodszej i 76,1 proc. uczniów starszej grupy. To naprawdę zatrważające wyniki. Jednak Polska nie jest wyjątkiem. Problem nadmiernego spożywania alkoholu przez młodzież jest widoczny w całej Europie – dotyczy średnio 37 proc., a na przykład w takich krajach jak Dania czy Niemcy, do sięgania po alkohol przyznaje się co drugi 15-16-latek.
Czy "Smashed" to zmieni?
"Smashed" został opracowany w Wielkiej Brytanii. Zaletą projektu jest to, iż każda wersja językowa jest dostosowana do kontekstu kulturowego danego kraju i do jego realiów społecznych. Program dotarł już 1,5 miliona młodych ludzi na świecie. Wersja online jest w tej chwili dostępna w 30 krajach, min. Australii, Indonezji, Kenii, Grecji, Hiszpanii, Meksyku czy Wenezueli.
Jak czytamy na stronie gov.pl, program składa się z 3 modułów:
historii fabularnej opowiadającej o codzienności trzech osób nieletnich – film edukacyjny przygotował zespół pod kierownictwem Marka Władyki z udziałem aktorów młodego pokolenia
ankiet i zadań – kursanci mogą sprawdzić swoją wiedzę w systemie wyboru odpowiedzi
modułu "bezpośredniej rozmowy", w którym można poznać perspektywę każdego z bohaterów, ich motywacje, a choćby zadać im pytania.
W ten sposób młodzież będzie mogła bliżej zapoznać się z mechanizmami, jakie popychają nastolatków do konsumpcji alkoholu oraz z konsekwencjami zdrowotnymi i nie tylko, jakie się z tym wiążą.
Na formę dostosowaną do potrzeb młodych ludzi, wskazywał wiceminister MEiN Tomasz Rzymkowski: – Program nie daje gotowych rozwiązań, ale jasno pokazuje mechanizmy, które rządzą wyborami młodych ludzi i pozwala na wyzwolenie głębokiej refleksji. Dzięki wykorzystaniu tego rodzaju narracji, uczniowie mogą mówić o swoich problemach nie wprost, omijając barierę wstydu i lęku. Taka forma przekazu jest, zdaniem ministra, dla młodzieży atrakcyjna, ciekawa. - Trafia do nich bardziej niż pogadanka z rodzicem czy wychowawcą. To jest odpowiedź na potrzeby młodych ludzi. Wpajanie postawy asertywnej nie tylko w przypadku alkoholu, ale również innych zachowań, które również mogą pociągać za sobą bardzo negatywne konsekwencje krótko lub długoterminowe – powiedział.
Scenariusz polskiej edycji "Smashed" opracował dr hab. Jacek Wasilewski z Wydziału Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego. Kampania jest realizowana pod honorowym patronatem Ministra Edukacji i Nauki.