Znamy nakłady zestawów BLDP – który sprzedawał się najlepiej?

faniklockow.pl 5 godzin temu

Nie tak dawno zakończyła się przedsprzedaż 6 serii BLDP, a już niedługo rozpocznie się pobieranie środków i wysyłka projektów z 5 serii.

Jak dobrze wiecie, było w nich trochę zawirowań związanych z nakładem i sprzedażą. Począwszy od pierwszej edycji, nakłady setów były co jakiś czas systematycznie podwyższane (jednak maksymalny nakład każdego z 5 finałowych setów, był identyczny). Dopiero 5 seria była pierwszą w której (oficjalnie – bo realnie cyfry te były zupełnie inne, o czym się przekonacie niżej) podniesiono limity nakładów dla wybranych setów: Transylwanii i Tortugi (limity 50 tys. i 40 tys. sztuk).

Idąc za ciosem, Grupa LEGO zdecydowała się także na zmiany w 6 serii, gdzie podglądowe paski sprzedaży zostały usunięte (dopiero chwilę po starcie sprzedaży), a nakład setów był mocno elastyczny (temat nakładu 6 serii poruszamy tutaj).

Skrótowo podrzucamy ściągę:

Seria:Maksymalny nakład (oficjalny):
6 Seria BLDP 2025Nakład elastyczny (max 150 000 wszystkich 5 projektów / max 50 000 na projekt)
5 Seria BLDP 202530 000 sztuk (40 000 Tortuga i 50 000 Transylwania)
4 Seria BLDP 202530 000 sztuk
3 Seria BLDP 202530 000 sztuk
2 Seria BLDP 202530 000 sztuk
1 Seria BLDP 202530 000 sztuk (zapowiadane było 20 000 ale zostało podniesione)
3 Seria BLDP 202110 000 sztuk
2 Seria BLDP 202110 000 sztuk
1 Seria BLDP 202110 000 sztuk (5 000 planowane, ale była dogrywka)

Jak możecie zauważyć nakłady te rosły powoli, ale nie brakowało też błędów ze strony organizacji BLDP. Przechodzimy jednak do kluczowej kwestii. Ile tych zestawów finalnie się sprzedało? Limit maksymalny znamy, czas więc na dokładniejsze dane liczbowe.

Dzięki publicznie dostępnemu kodowi źródłowemu platformy Bricklink, mamy dostęp do informacji o sprzedanych zestawach i ich nakładach w paskach (są to dane przybliżone, oficjalne dane sprzedażowe z uwzględnieniami zwrotów, reklamacji etc. nie są publicznie dostępne).

BRICKLINK DESIGNER PROGRAM 2025:

Seria:Foto:Numer i nazwa:Nakład zapowiedziany:Nakład realny:Ilość sprzedanych sztuk (przybliżone):
5910049 Adventure in Transylvania50 00050 00049 084
6910057 Outlaw Forest Den50 000 (elastyczny)50 00045 036
3
910041 Camping Adventure
30 00034 00034 000
3910043 Forest Stronghold30 00034 00034 000
4910047 Medieval Seaside Market30 00034 00034 000
5910053 The Thieves of Tortuga40 00037 00033 127
4910044 Wild West Train30 00037 00032 636
2910034 Brick Cross Train Station30 00032 00032 000
2910037 Mushroom House30 00032 00032 000
3910039 The Art of Chocolate30 00032 00031 718
1910030 Snack Shack30 00031 50031 500
1910033 Old Train Engine Shed30 00031 50031 500
1910029 Mountain Fortress30 00030 00030 000
4910045 Siege Encampment30 00030 00030 000
3910040 Harbormaster’s Office30 00031 00029 550
5910052 Popcorn Wagon30 00031 00028 159
1910031 General Store30 00031 50024 964
2910038 Ominous Isle30 00030 00020 081
6910054 The Art Factory30 000 (elastyczny)30 00018 961
1910032 Parisian Street30 00031 50018 632
6910055 Gold Mine Expedition30 000 (elastyczny)30 00017 161
5910051 Mushroom Village30 00030 00015 959
6910056 Off-road Adventure30 000 (elastyczny)30 00013 980
5910050 Antique Shop30 00030 00013 890
2910035 Logging Railway30 00030 00011 778
2910036 The Ocean House30 00030 00010 689
4910046 Merchant Boat30 00030 00010 419
6910058 Sequoia Tree Trail30 000 (elastyczny)30 00010 288
4910048 Riverside Scholars30 00030 00010 152
3910042 Lost City30 00030 0008 167

Patrząc na tą tabelkę możemy wysnuć kilka ciekawych wniosków. Po pierwsze, manipulacje nakładem trafiają się tak naprawdę tylko w przypadku naprawdę chodliwych zestawów (które ciut wybiegają nad zapowiadany nakład). Mimo iż 6 seria otrzymała elastyczny nakład (po raz pierwszy zapowiedziany), to nie zagwarantowało to sukcesu jej projektom. Niemal wyprzedał się tak na prawdę tylko jeden z pięciu setów, natomiast pozostał czwórka spadła mocno w tabeli. Skutkowało to najmniejszą łączną liczbą projektów z serii, które finalnie zostały sprzedane (łącznie poszło 105 426 zestawów – dla porównania 1 seria sprzedała 136 596 zestawów)

Tradycyjnie w zestawieniu królują tematyki Castle/Pirates, choć zaskakuje także bardzo wysoka lokata zestawu 910041 Camping Adventure. Na jego korzyść wpływ miała najpewniej niska cena (w porównaniu do reszty), oraz sam schludny design. Dzięki temu połączeniu jest to trzeci najlepiej sprzedający się set BLDP.

Największym “przegranym” został zestaw 910042 Lost City, który nie sprzedał się choćby w 1/3 planowanego nakładu.

Mamy tutaj jeszcze interesujący case kolekcjonerski. Zestawy z nakładem mniejszym (które się nie sprzedały), będą na rynku rzadsze, choć mimo tego brak na nie popytu. Kto wie jednak jak będą się rysować na rynku za dekadę?

BRICKLINK DESIGNER PROGRAM 2021:

Seria:Foto:Numer i nazwa:Nakład zapowiedziany:Nakład realny:Ilość sprzedanych sztuk (przybliżone):
1910001 Castle in the Forest5 000 / 10 00010 80010 800
1910028 Pursuit of Flight5 000 / 10 00010 00010 000
1910010 Great Fishing Boat5 000 / 10 00010 00010 000
1910016 Sheriff’s Safe5 000 / 10 00010 00010 000
2910009 Modular LEGO Store10 00010 00010 000
2910023 Venetian Houses10 00010 00010 000
3910092 Studgate Train Station10 00010 00010 000
3910008 Modular Construction Site10 00010 00010 000
3910027 Mountain View Observatory10 00010 00010 000
3910011 1950s Diner10 00010 00010 000
3910004 Winter Chalet10 00010 00010 000
291013 Retro Bowling Alley10 00010 0008 940
2910003 Mountain Windmill10 00010 0008 776
2910015 Clockwork Aquarium10 00010 0008 142
1910017 Kakapo5 000 / 10 00010 0007 700

Podsumowanie

Analizując dane z obu edycji programu – 2021 oraz 2025 – widać wyraźnie, jak bardzo Bricklink Designer Program ewoluował w ciągu zaledwie kilku lat. Z projektu niszowego, eksperymentalnego, stał się on jednym z kluczowych kanałów współpracy pomiędzy Grupą LEGO a społecznością dorosłych fanów klocków (AFOL). Wraz ze wzrostem nakładów rosły także oczekiwania, ale i wyzwania organizacyjne. Nie wspominając już o szansie dla mocerów, na wydanie swojego zestawu (szanse o wiele większe niż w LEGO Ideas).

Seria z 2025 roku pokazała, iż elastyczne podejście do limitów produkcyjnych nie zawsze przekłada się na sukces sprzedażowy. Mimo większej dostępności zestawów, niektóre projekty nie znalazły szerokiego grona nabywców. Z drugiej strony, tytuły oparte na klasycznych motywach – jak Transylvania czy Forest Den – potwierdziły, iż nostalgia i dopracowany design wciąż pozostają kluczem do sukcesu.

Porównując to z edycją 2021, widać większą stabilność i przewidywalność tamtych premier – mniejsze nakłady, ale znacznie wyższy współczynnik wyprzedaży. W 2025 roku sytuacja jest bardziej zróżnicowana: program osiągnął dojrzałość, ale jednocześnie stracił część swojej pierwotnej ekskluzywności. Jest to plus dla kolekcjonerów – każdy ma szansę załapać się na wyczekiwany projekt. Z drugiej ceny skraca to możliwości ewentualnym resellerom.

Jak będzie wyglądać przyszłość BLDP? jeżeli LEGO utrzyma obecny trend, możemy spodziewać się dalszych eksperymentów z modelami sprzedaży (włączając w to zmiany nakładów). Jedno pozostaje pewne – Bricklink Designer Program na stałe wpisał się w historię marki jako unikalny pomost między kreatywnością fanów a oficjalnym światem LEGO.

A Wy – który zestaw z ostatnich serii uważacie za najbardziej udany? Dajcie znać w komentarzach!

Idź do oryginalnego materiału