Zrobimy to razem. Ruszyły prace nad polityką edukacyjną w Gdyni

bogatyregion.pl 2 miesięcy temu

Ruszyły prace nad polityką edukacyjną w Gdyni. Proces obejmie przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe, uwzględniając ekosystem współpracy z innymi podmiotami. Oprócz indywidualnych rozmów z dyrektorami szkół, nauczycielami, dziećmi i rodzicami odbędą się też warsztaty i inne ważne działania łączące osoby z różnych środowisk. Prace prowadzone są we współpracy z doktorem habilitowanym Michałem Federowiczem, profesorem Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

W Gdyni rozpoczął się bardzo istotny dla oświaty proces. Ruszyły prace nad polityką edukacyjną miasta. Całość potrwa dwa lata. W proces zaangażowani są m.in. wiceprezydentka Oktawia Gorzeńska i dr hab. Michał Federowicz oraz całe środowisko edukacyjne.

– Pracę nad polityką edukacyjną miasta zaplanowaliśmy na dwa lata. W pierwszym roku wspólnie ze środowiskiem wypracujemy pomysły na działania w strategicznych obszarach, które w kolejnych latach będziemy realizować w modelu kroczącym – zaczynając od liderów i społeczności szkolnych gotowych na zmiany, by z czasem powiększyć kręgi wpływu. Będziemy dotykać między innymi tak ważnych aspektów, jak jakość edukacji (skuteczne uczenie, dobrostan, równość), wsparcie kadry, praca z błędem, ocenianie, edukacja włączająca. Przed nami w pierwszym roku wywiady, warsztaty, spotkania typu open space, by jak najszerzej włączać w pracę różnych interesariuszy. Samorząd ma ogromny wpływ na kształtowanie edukacji w swoim środowisku między innymi właśnie poprzez tworzenie warunków do rozwoju i nadawanie kierunku działaniom w dialogu społecznym – informuje wiceprezydentka Gdyni Oktawia Gorzeńska.

Współpracujący przy całym procesie dr hab. Michał Federowicz wyjaśnia nam, na czym polegają rozpoczęte właśnie działania.

– Przygotowanie polega na obmyśleniu działań, które by dotknęły ważnych punktów w systemie oświaty. I kreowaniu tych działań tak, żeby ich realizatorzy poczuli się jednocześnie ich współautorami. Potem nastąpi weryfikacja tych działań. Czyli nie tyle siadamy i piszemy politykę edukacyjną, co obmyślamy działania i je robimy, a przy okazji zapisujemy wrażenia i zastanawiamy się, co zrobić, żeby po pierwsze te działania dały efekt, po drugie skorygować je tak, żeby wyszły dobrze i prowadziły do takich celów, jakie sobie założyliśmy. I wreszcie zaplanować ich realizację w dłuższej perspektywie – po tych dwóch latach i przez wiele następnych lat – mówi profesor IFiS PAN.

Na rzecz lepszej edukacji

Jakie korzyści przyniosą prowadzone działania? Po co to robimy? Odpowiedzi są oczywiste, ponieważ:

  • tworzenie polityki edukacyjnej w modelu partycypacyjnym pozwala na zaproszenie do procesu różnych interesariuszy – uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektorów, przedstawicieli kultury, uczelni, biznesu, organizacji pozarządowych, dzięki którym można poznać różnorodne perspektywy i możliwości wspólnego działania na rzecz lepszej edukacji,
  • dzięki temu stworzymy przestrzeń, w której wspólnie przyjrzymy się wyzwaniom – potrzebie zmiany metod pracy, a także edukacji włączającej czy niżowi demograficznemu,
  • będziemy mogli lepiej inwestować każdą złotówkę w rozwój gdyńskiej edukacji – wypracujemy standardy i wyznaczymy priorytety.

O profesorze Federowiczu

Dr hab. Michał Federowicz – profesor IFiS PAN , kieruje Zespołem Socjologii Polityki, Gospodarki i Edukacji w IFiS Polskiej Akademii Nauk. W latach 1999-2016 kierował polską częścią badań PISA/OECD. W 2005 roku utworzył Zespół Interdyscyplinarnych Studiów nad Edukacją, w ramach którego w 2007 zostały opracowane nowe założenia podstawy programowej kształcenia ogólnego.

W latach 2009-2015 był liderem interdyscyplinarnego programu badawczego „Entuzjaści edukacji” i dyrektorem Instytutu Badań Edukacyjnych (do 2017). Z kolei w latach 2017-2021 pracował jako dyrektor Graduate School for Social Research IFiS PAN.

Był członkiem redakcji kwartalnika Polish Sociological Review (2000-2011) oraz redaktorem naczelnym kwartalnika Edukacja (2012-2018).

Magdalena Śliżewska
UM Gdynia

Idź do oryginalnego materiału