
Maturzyści pobierający rentę rodzinną mogą otrzymać świadczenie także we wrześniu
Dobra wiadomość dla tegorocznych maturzystów pobierających rentę rodzinną. Świadczenie może być wypłacane także we wrześniu pod warunkiem przyjęcia na studia. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wyjaśnia, jakie formalności należy spełnić, by nie stracić świadczenia w okresie przejściowym.
Jak informuje Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie podlaskim: „Jeśli przyszły student chce ją otrzymać również za wrzesień musi dostarczyć do ZUS-u zaświadczenie o przyjęciu na pierwszy rok studiów. W sytuacji, gdy uczelnia nie będzie mogła wystawić takiego dokumentu we wrześniu, wystarczy, iż przyszły student dostarczy nam zawiadomienie o przyjęciu na studia i sam napisze oświadczenie.”
Ważne terminy i dokumenty
Standardowo renta rodzinna dla uczniów ostatnich klas szkół ponadpodstawowych jest wypłacana do końca sierpnia. Aby otrzymać świadczenie we wrześniu, konieczne jest potwierdzenie statusu studenta. W oświadczeniu należy wskazać planowaną datę rozpoczęcia studiów oraz zobowiązać się do dostarczenia oficjalnego zaświadczenia z uczelni.
Należy jednak pamiętać o konsekwencjach. „Jeśli przyszły student złoży oświadczenie, iż od października rozpoczyna naukę, ale tak się nie stanie, będzie musiał zwrócić rentę za wrzesień” – przestrzega rzeczniczka ZUS.
Limity wiekowe i kontynuacja świadczenia
Renta rodzinna przysługuje osobie uczącej się do ukończenia 25 roku życia. Istnieje jednak wyjątek – jeżeli 25. urodziny przypadają na ostatnim roku studiów, świadczenie może być wypłacane do końca roku akademickiego.
Szczególnie ważne jest informowanie ZUS o wszelkich zmianach w statusie ucznia czy studenta. „Jeśli natomiast zaświadczenie zostało wystawione na cały okres nauki, to nie trzeba dostarczać do ZUS-u nowego dokumentu. To uczeń musi pamiętać o tym na jaki okres wystawione zostało zaświadczenie” – wyjaśnia Katarzyna Krupicka.
Białostoccy studenci powinni szczególnie zadbać o terminowe dostarczanie dokumentów do miejscowego oddziału ZUS. W przypadku spóźnienia z przedłożeniem aktualnego potwierdzenia nauki, wypłata świadczenia będzie przysługiwać dopiero od miesiąca złożenia kompletu dokumentów.