25 lat współpracy „Krzywoustego” z holenderską szkołą Penta Jacob van Liesveldt

kurier-nakielski.pl 5 dni temu

W dwudziestym piątym roku współpracy szkół odbyło się spotkanie koordynatorów projektów oraz dyrekcji I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Krzywoustego w Nakle nad Notecią. W pierwszych dniach września nauczyciel szkoły partnerskiej z Hellevoetsluis, Jan Simon van der Linde, odwiedził nakielskie liceum, aby wziąć udział w rozmowach o minionych projektach oraz możliwych wspólnych działaniach w przyszłości. W rozmowach uczestniczyli nauczyciele języka angielskiego koordynujący kolejne projekty, Andrzej Otto i Anita Krzyżanowska, oraz dyrektor I LO Aleksandra Białka.

Współpraca „Krzywoustego” z Penta Jacob van Liesveldt w Hellevoetsluis trwa nieprzerwanie od 1999 roku za sprawą zaangażowania koordynatorów obu szkół. Do 2012 roku zrealizowano wspólnie cztery projekty w programach Socrates-Comenius i Erasmus z funduszy europejskich: European Magazine, Portal Internetowy Ideafactry4u i Biuletyn Wideospotkań, Europe Connected, Distinguishing Cultures Connect.

Od 2013 roku realizowany był nowy program POLAND–HOLLAND wspierany przez Powiat Nakielski. Ta kooperacja zaowocowała podpisaniem umowy partnerskiej między szkołami i kolejno zrealizowanymi projektami połączonymi z wymianą młodzieży: Let’s go, Let’s go over the bridge, Let’s Go Royal, Let’s Go Folk, Let’s Go and Show Pride, Let’s Go and Find Solutions, Let’s GoExploring oraz projektami internetowymi Stone.

Po kilku latach intensywnych spotkań w ramach wizyt studyjnych, sytuacja epidemiczna w 2020 roku wymusiła realizację następnego projektu 24Kitchen on-line. Jednak już w latach 2021-2023 powróciły międzynarodowe spotkania koordynatorów oraz uczniów w projekcie Attitude, Action, Achievement, Ambassadors w programie Erasmus plus.

W czasie dwudziestu pięciu lat zrealizowano wiele nowatorskich tematów przewodnich w ramach wyżej opisanych projektów, z których część była współrealizowana przez szkoły w Austrii, Norwegii czy Hiszpanii. Co więcej, młodzież wszystkich szkół poznawała historię i kulturę narodową swoich rówieśników z innej części Europy, a przede wszystkim nawiązywała niejednokrotnie długotrwałe przyjaźnie.

Tekst: Anita Krzyżanowska, koordynator współpracy z PENTA Jacob van Liesveldt

Idź do oryginalnego materiału