7 na 10 dzieci wskazuje, iż to problem. "Tylko 9 proc. nauczycieli" uznaje go za kluczowy

gazeta.pl 7 godzin temu
Zdjęcie: Shutterstock, autor: Proshkin Aleksandr


UNICEF Polska właśnie udostępnił dane z raportu "Prawa dziecka w Polsce 2024". Wyniki badania przeprowadzonego wśród uczniów i nauczycieli są zaskakujące. Takich rozbieżności w odpowiedziach już dawno nie było.
W najnowszym raporcie UNICEF Polska "Prawa dziecka w Polsce 2024" wskazano, jak szczęście postrzegane jest przez dzieci, a jak przez dorosłych. Z dokumentu dowiadujemy się także o sytuacji dzieci w Polsce i stanie realizacji ich praw. W badaniu wzięły udział dzieci w wieku 12-17 lat. Dane są zaskakujące i niestety nie napawają optymizmem.


REKLAMA


Zobacz wideo Fundacja Piotra Głowackiego ma misję. W tle wspinaczka i program dla szkół


Zaskakujące wyniki nowego raportu UNICEF. Nauczyciele nie zauważają istotnego problemu
W ramach raportu przeprowadzono badanie wśród dzieci i młodzieży, a także nauczycieli. Czego dowiadujemy się z tego dokumentu? Zaskakują rozbieżności, jakie możemy zaobserwować w podejściu młodych i nauczycieli do różnych zagadnień. Jedną z najważniejszych różnic jest podejście do odczuwania szczęścia. Zgodnie z wynikami badania aż 40 proc. dzieci deklaruje, iż nie jest szczęśliwe. Co interesujące aż 82 proc. rodziców jest przekonane, iż jest zupełnie inaczej.
Zaskakujące różnice dotyczyły także uczniów i nauczycieli. Zgodnie z raportem aż 70 proc. nastolatków za swój najważniejszy problem uznaje szkolny stres. Nie jest on jednak zauważany przez nauczycieli, bo tylko 9 proc. wskazało, iż jest to istotne.


Aż 22 proc. dzieci nie chce uczyć się w szkole o prawach dziecka. Z czego to wynika?
UNICEF Polska w swojej działalności opiera się głównie na Konwencji o prawach dziecka. Zgodnie z najnowszym badaniem organizacji tylko 37 proc. ankietowanych młodych ludzi w ogóle o nim słyszało. A jeszcze mniej ma pojęcie na temat jej praktycznego zastosowania. I tutaj znowu pojawiają się spore rozbieżności, bo nauczyciele aż w 83 proc. twierdzą, iż poruszają na lekcjach praktyczne kwestie związane ze stosowaniem praw dziecka.
W tym temacie nie do końca sprawdzają się także rodzice, bo wśród badanych 63 proc. zadeklarowała, iż wiedzę na temat praw dziecka poznaje dopiero w szkole. Tutaj również pojawia się rozbieżność, bo 91 proc. nauczycieli deklaruje, iż przekazuje taką wiedzę. Co również zaskakujące aż 22 proc. dzieci nie chce, aby wiedza związana z prawami dziecka była przekazywana w szkole. Z czego wynika ta niechęć? Najprawdopodobniej ze sposobu omawiania tych zagadnień. Jak widać, w tej kwestii Polska ma jeszcze sporo do przepracowania.
Idź do oryginalnego materiału