Orkiestra Symfoniczna FP pod batutą Davida Giméneza oraz Jagoda Pietrusiak-Kasprzyk na flecie i Robert Mosior na klarnecie zaprezentują się w najbliższy piątek na scenie Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie. Początek muzycznych emocji o godz. 19.00.
Jakie dzieła będzie można usłyszeć piątkowego wieczoru? M.in. dramatyczną Uwerturę do opery „Moc przeznaczenia” (1862). To muzyka która jak w soczewce ogniskuje wszystkie emocje głównych bohaterów dzieła Giuseppe Verdiego (1813 – 1901). Motyw losu intonują instrumenty dęte, którym w samej operze powierza kompozytor istotną rolę – żeby wspomnieć chociażby wstęp do drugiego aktu opery z „koncertową” partią klarnetu.
Instrument ten przemówi w roli głównej, gdy na scenie pojawi się Robert Mosior. Pierwszy klarnecista Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Podkarpackiej wykona Romanze Es–dur na klarnet i orkiestrę (1879) późnoromantycznego niemieckiego twórcy Richarda Straussa (1864 – 1949).
Będzie także okazja, aby usłyszeć solowe brzmienie fletu. Program anonsuje bowiem Concertino na flet, popisowy utwór autorstwa francuskiej kompozytorki Cecile Chaminade (1857 –1944), który przypomni Jagoda Pietrusiak-Kasprzyk, muzyk rzeszowskiej orkiestry.
Urok Mozarta
Powolny wstęp otworzy bramy do pełnej mozartowskiego uroku Symfonii C-dur „Linzkiej” (1783). Historia powstania utworu związana jest z pobytem Wolfganga Amadeusa Mozarta (1756 – 1791) w Linzu, gdzie zawitał powracając z Salzburga do Wiednia. Protektor Mozarta, hrabia Thun zorganizował z tej okazji tzw. Akademię, i z tego właśnie powodu, w rekordowo szybkim czasie, napisał Mozart symfonię zwaną później „Linzką”.
Utwór nie nosi jednak jakichkolwiek znamion pośpiechu. Doskonałą, przejrzystą formę Symfonii wypełnia muzyka pisana lekką ręką – zachwycająca bogactwem pięknych tematów. Nuta liryzmu pojawia się w wolnej części Poco adagio o rytmie siciliany. Finał Presto – to królestwo humoru, które przywodzi na myśl „Wesele Figara” – komediowe arcydzieło skomponowane przez Mozarta zaledwie trzy lata później.
Współpraca z José Carrerasem i Plácido Domingo
Urodzony w Barcelonie David Giménez studiował fortepian i kompozycję na Conservatori del Liceu w swoim rodzinnym mieście. Następnie odbył studia drugiego stopnia z dyrygentury na wiedeńskim uniwersytecie Hochschule für Musik u Karla Österreichera oraz na londyńskiej Royal Academy of Music pod kierunkiem Sir Colina Davisa.
PRZECZYTAJ TEŻ: Dawny symbol luksusu. Kto wynalazł parasol?
Od czasu swojego debiutu w 1994 r. z hanowerską Orkiestrą NDR występował na całym świecie, dyrygując najbardziej znane orkiestry i solistów w takich salach koncertowych jak Royal Albert Hall, Berlin Philharmonie, Salle Pleyel, Vienna Konzerthaus, tokijska Suntory Hall oraz w nowojorskich Carnegie Hall i Avery Fisher Hall.
W trakcie swojej kariery David Giménez dyrygował orkiestrami takimi jak Vienna Philharmonic, London Symphony, Philharmonia, Münchner Philharmoniker, Orchestre de Paris oraz Filarmonica della Scala.
Opera odgrywa istotną rolę w kalendarzu występów Maestro Giméneza, który wykonuje szeroki wachlarz sztuk operowych w teatrach takich jak Teatro alla Scala, Vienna Staatsoper, Royal Opera House Covent Garden, Zurich Opera, Berlin Deutsche Oper, Théâtre du Champs Elysées, Washington Opera, barceloński Gran Teatre del Liceu, madrycki Teatro Real czy Sydney Opera House. Będąc obdarzonym wyjątkowym wyczuciem głosów Maestro Giménez regularnie współpracuje ze śpiewakami operowymi takimi jak José Carreras, Plácido Domingo, Anna Netrebko, Roberto Alagna, José Cura, Bryn Terfel, Joseph Calleja i Charles Castronovo.
Maestro Giménez był także członkiem jury podczas kilku konkursów, jak np. podczas Międzynarodowego Konkursu Śpiewaków Operowych wykonujących utwory Verdiego w Parmie, Operalia a także podczas konkursu dla kompozytorów odbywającym się w Reina Sofia w Madrycie. W 2022 r. został powołany na dyrektora artystycznego festiwalu Sounds of Oradea Festival w rumuńskim Oradea, a w 2024 r. mianowany głównym dyrygentem Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie.
W trakcie obecnego sezonu Maestro Giménez dyrygował m.in. Royal Philharmonic, National Orchestra of Belgium, Orchestra dell´Arena di Verona, Orchestra della Rai Torino, paryską Orchestre de l´Ille de France oraz Orquestra de Barcelona. Niedawno rozpoczął także sezon operowy barcelońskiego Opera House (Gran Teatre del Liceu) serią koncertów poświęconych Giuseppe Verdiemu, a także został wybrany na dyrektora muzycznego nowej opery El Juez, skomponowanej przez Christiana Kolonovitsa, której światowa premiera miała miejsce w Bilbao oraz podczas austriackiego festiwalu Erl Festival. Z tą operą Maestro Giménez debiutował w nowym Teatrze Maryjskim w St. Petersburgu oraz w Theater an der Wien. Inne ważne wydarzenia z jego udziałem obejmują produkcje operowe takie jak Traviata, Lunatyczka oraz Carmen (Sofia Opera oraz Las Palmas Opera).
Maestro Giménez prowadził również koncerty na całym świecie odbywające się w ramach tournee pożegnalnego Jose Carrerasa, a ostatnio podczas tournee Roberto Alagni po Francji i Belgii. Maestro Giménez dokonywał nagrań dla wytwórni a Decca, BMG Classics, Koch-Schwann, Erato oraz Discmedi.
Laureatka wielu konkursów
Jagoda Pietrusiak-Kasprzyk ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Krakowie w klasie prof. Zbigniewa Kamionki oraz Conservatorio di Musica di Parma w klasie prof. Aldo Sisillo. Swoje umiejętności doskonaliła w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie u Andrei Olivy oraz pod okiem Nicoli Mazzantiego we Florencji (flet piccolo).
Występowała jako solistka z Orchestra Regionale dell’Emilia Romagna. Współpracuje z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, CorDa Cracovia oraz Filarmonica Toscanini. Bierze udział w wielu projektach artystycznych oraz prawykonaniach muzyki współczesnej (Dni Kompozytorów Krakowskich, Gruppo Di Musica Contemporanea oraz Ensemble da Camera w Parmie).
Brała udział w kursach pod kierunkiem: m.in. Barbary Świątek–Żelazny, Petera Lukasa Grafa, Janosa Balinta, Roberta Dicka czy Łukasza Długosza.
Laureatka wielu konkursów (m.in. I miejsce i nagroda specjalna na European Grand Prize of Music „Mendelssohn Cup” we Włoszech, I miejsce Svirel 2012 w Słowenii, wyróżnienie podczas Międzynarodowego Konkursu Instrumentów Dętych „Etiuda 2011” w Szczecinie, I miejsce podczas European Music Competition „Paolo Serrao” we Włoszech).
W 2020 r. wydała debiutancką płytę Jan Novák CHAMBER MUSIC w wytwórni DUX Recording Producers, która w całości stanowi polską premierę. Płytę współtworzą Renata Johnson-Wojtowicz (sopran), Wojciech Bafeltowski (wiolonczela), Marcin Kasprzyk (fortepian) oraz Michał Rot (fortepian).
Od 2022 r. pracuje na stanowisku flecistki – solistki w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie.
I klarnecista w Filharmonii Podkarpackiej
Robert Mosior – naukę gry na klarnecie rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej I st., a następnie kontynuował w Państwowym Liceum Muzycznym w Rzeszowie, które ukończył z wyróżnieniem. W roku 1986 rozpoczął studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie pod kierunkiem prof. Ryszarda Sztajerwalda. W okresie studiów uczestniczył z powodzeniem w wielu konkursach krajowych i międzynarodowych takich jak: Międzynarodowy Konkurs Klarnetowy im. C. M. Webera w Warszawie – II miejsce ( 1987 ), Międzynarodowy Konkurs Klarnetowy im. K. Kurpińskiego we Włoszakowicach – I miejsce (1989), Międzynarodowy Konkurs Klarnetowy „ Praskie Jaro” w Pradze ( 1990 ), Międzynarodowy Konkurs w Brukseli ( 1990 ).
Brał udział w Festiwalach Młodych Talentów w Szczecinie i Tarnowie ( 1990 ). Od roku 1988 koncertował jako solista z towarzyszeniem wielu orkiestr: Akademii Muzycznej w Warszawie, Centralnej Orkiestry Wojska Polskiego w Warszawie, Filharmonii: Poznańskiej , Szczecińskiej, Kieleckiej, Lubelskiej, Rzeszowskiej, a w roku 1991 z Filharmonią Narodową w Warszawie.
Ma na swoim koncie liczne koncerty i recitale z towarzyszeniem fortepianu na terenie całego kraju i za granicą: Włochy, Hiszpania i kilkakrotnie Niemcy. Współpracował również z zespołem „Camerata Vistula” w Warszawie, z którym wielokrotnie koncertował w kraju i za granicą. Z zespołem tym dokonał też nagrań radiowych i telewizyjnych, m.in. dla Deutsche Rundfung w Monachium.
Po ukończeniu studiów w 1990 r. wrócił do Rzeszowa. w tej chwili jest I klarnecistą w Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego i nauczycielem w Zespole Szkół Muzycznych Nr I w Rzeszowie. W roku 1993 nawiązał współpracę z akordeonistą Pawłem Paluchem rozpoczynając nowy rozdział w karierze muzycznej. Duet „Paweł i Robert” koncertował podczas muzycznych festiwalów w Łańcucie, w Krościenku i Rzeszowie. Ponadto duet brał udział w wielu imprezach muzycznych na terenie naszego kraju oraz za granicą: w Szwajcarii, Niemczech, Francji i Austrii prezentując znane i lubiane utwory muzyki klasycznej w własnym opracowaniu.
Od początku pobytu w Rzeszowie Robert Mosior jest również współtwórcą Kwintetu Instrumentów Dętych działającym przy Filharmonii Podkarpackiej. Z Zespołem tym w 1995 r. odbył Tournée po Francji, Niemczech i Czechach. Często koncertuje z Rzeszowskim Zespołem Instrumentów Dętych „Da Camera”, którego jest członkiem od wielu lat. Dokonał również wielu nagrań radiowych i telewizyjnych na terenie naszego kraju.