Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz osoby z niepełnosprawnościami znacznie częściej niż ich rówieśnicy doświadczają w Ontario izolacji, wykluczenia, a choćby fizycznych ograniczeń – wynika z najnowszego raportu organizacji Community Living Ontario. Dokument, zatytułowany „Kryzys w klasie”, przedstawia osobiste relacje rodziców oraz wyniki badania przeprowadzonego wśród ponad 500 rodzin.
Z danych wynika, iż aż 29 proc. dzieci było izolowanych w szkole, 14 proc. doświadczyło przynajmniej raz unieruchomienia, a 31 proc. zostało odesłanych do domu lub poproszonych, by pozostały w nim na polecenie szkoły.
– Trudno pojąć, iż uczniowie z niepełnosprawnościami, niekiedy zaledwie pięcio- lub sześcioletni, są fizycznie ograniczani i odseparowywani od rówieśników. Tym bardziej iż problemy te są znane w systemie edukacji od ponad dekady – podkreślił Shawn Pegg, dyrektor ds. polityki społecznej i inicjatyw strategicznych w Community Living Ontario.
Autorzy raportu zwracają uwagę na brak jasnych wytycznych oraz niewystarczające dane dotyczące stosowania izolacji, unieruchamiania czy wykluczania uczniów ze szkół.
W odpowiedzi na zarzuty minister edukacji Paul Calandra przyznał, iż rząd zapewnia w tej chwili znaczące środki na edukację specjalną, ale nie wykluczył dalszych działań.
– jeżeli trzeba zrobić więcej, zrobimy więcej. Chcę zapoznać się dokładnie z informacjami zawartymi w tym raporcie – zadeklarował minister.
Tymczasem krytycy polityki edukacyjnej rządu Douga Forda wskazują, iż obecne wsparcie jest niewystarczające.
– Prawie każda rada szkolna w Ontario wydaje na edukację specjalną więcej, niż otrzymuje na ten cel z budżetu prowincji. A i tak wciąż nie jesteśmy w stanie zaspokoić realnych potrzeb uczniów – zauważyła Chandra Pasma, rzeczniczka ds. edukacji z ramienia Ontario NDP.
Raport zawiera konkretne rekomendacje, w tym zwiększenie dostępu do wyspecjalizowanego personelu, wprowadzenie jednolitych regulacji na poziomie prowincji oraz obowiązek monitorowania i raportowania incydentów.
Zgodnie z polityką Ontario Human Rights Commission każdy uczeń, niezależnie od rodzaju i nasilenia trudnych zachowań, ma prawo do dostępnej i dostosowanej do jego potrzeb edukacji.
Na podst. CityNews