Od 11 września w Pop Culture Gallery w poznańskim Starym Browarze rusza wyjątkowa ekspozycja poświęcona jednemu z najbardziej wpływowych twórców XX wieku, Andy’emu Warholowi.
Wystawa zatytułowana „Andy Warhol. A Kind of Retrospective” pokaże szeroki przekrój jego dorobku, łącząc dzieła z kolekcji prywatnych i muzealnych, w tym wypożyczenia z prestiżowego Andy Warhol Museum w Pittsburghu.
Na trzech poziomach galerii Starego Browaru, odwiedzający będą mieli okazję zapoznać się z różnorodnością twórczości Warhola. Od grafik, fotografii i szkiców, przez eksperymentalne filmy, po słynne okładki magazynów i płyt winylowych. Szczególną uwagę poświęcono również jego początkowej działalności w reklamie oraz sposobowi, w jaki świadomie budował swój wizerunek artystyczny.
Kurator wystawy, Wojtek Piotr Onak, przybliża nie tylko dorobek Warhola, ale też proces jego przemiany, od dziecka wychowanego w rodzinie słowackich imigrantów, przez osobiste doświadczenia choroby i życia na marginesie społeczeństwa, aż po status niekwestionowanej ikony masowej wyobraźni.
Pierwszy poziom ekspozycji opowiada o jego życiu, tożsamości i środowisku, które ukształtowało jego estetykę. Wśród unikatowych eksponatów znajdą się rzadko pokazywane w Polsce prace, jak litografia z wizerunkiem Grety Garbo z połowy lat 50. Będą także fragmenty wywiadów, filmy biograficzne, zdjęcia i inne materiały archiwalne.
Na piętrach wyżej zwiedzający zobaczą m.in. legendarną serię filmowych portretów Screen Tests. Prace związane z modą i designem oraz ikoniczne elementy warholowskiej estetyki: The Souper Dress, okładki magazynu Interview i eksperymenty z motywami Mao czy Marilyn Monroe. Polaroidy z lat 70. i 80. pokazują intymne oblicze jego sztuki, a cyfrowa animacja wykonana na komputerze Amiga ukazuje jego ciekawość nowych technologii.
Do kiedy wystawa?
Wystawa potrwa do 28 lutego 2026 roku. Wpisuje się ona w szerszy program galerii, która od lat prezentuje projekty na styku sztuki, mody i popkultury. Wcześniej odbyły się tam m.in. wystawy prac Davida LaChapelle’a, Gianniego Versace czy ekspozycja poświęcona historii sneakerów stworzona z Design Museum w Londynie.
Jak mówi Joanna Tupalska, odpowiedzialna za strategię wystawienniczą w Pop Culture Gallery:
Stary Browar to przestrzeń, gdzie twórcze eksperymenty, estetyka konsumpcyjna i kultura popularna mogą się ze sobą przenikać. Sprowadzenie Warhola do Poznania było naszym wieloletnim celem. Dzięki zaangażowaniu zespołu, wsparciu kolekcjonerów i unikalnej wizji kuratorskiej udało się go zrealizować szybciej, niż się spodziewaliśmy.
Wstęp na wystawę będzie biletowany: 20 zł za wejściówkę. W każdy pierwszy wtorek miesiąca zwiedzanie będzie bezpłatne, a uczniowie, studenci i seniorzy będą mogli korzystać z promocji „1+1 gratis” od wtorku do czwartku.
Darmowy wstęp przysługuje także osobom, które zrobią zakupy w Starym Browarze za min. 90 zł.
Zobacz także:
Kino plenerowe w Poznaniu 2025. Gdzie i kiedy?