„Angielski w medycynie”. Ogólnopolski konkurs dla uczniów szkół ponadpodstawowych

kuriernauczycielski.pl 1 tydzień temu

„Angielski w medycynie” to ogólnopolski konkurs dla uczniów szkół ponadpodstawowych zainteresowanych przedmiotami przyrodniczymi w powiązaniu z umiejętnościami komunikacji w języku angielskim.

Pomysłodawcami konkursu są nauczyciele z V Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza z Częstochowy: Sylwia Ciężkowska – nauczyciel biologii, Dominika Tomecka – nauczyciel języka angielskiego i dr Adam Makówka – nauczyciel chemii.

Współorganizatorami są pracownicy dydaktyczno-naukowi Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie: dr Magdalena Myga-Nowak, prof. UJD; dr Magdalena Szatkowska – adiunkt badawczo-dydaktyczny Collegium Medicum (Katedra Nauk Medycznych UJD) i Justyna Karoń – asystent dydaktyczny Wydziału Humanistycznego UJD (Instytut Językoznawstwa).

Celem konkursu jest przede wszystkim rozwijanie umiejętności językowych w kontekście medycyny i nauk paramedycznych. To połączenie pasji uczniów do medycyny i kierunków z nią związanych (biologia, chemia) z umiejętnością posługiwania się językiem angielskim (z uwzględnieniem specjalistycznej terminologii medycznej).

W bieżącym roku szkolnym 2024/2025 konkurs Angielski w medycynie odbył się po raz drugi. Do jego pierwszego etapu przystąpiło ponad 500 uczniów z 27 szkół z całej Polski.
Drugi etap miał miejsce 30 stycznia br. w V Liceum Ogólnokształcącym w Częstochowie. Zakwalifikowało się do niego 77 uczniów z Częstochowy, Krzepic, Katowic, Lublińca, Radomska, Rybnika, Bielska-Białej, Gliwic, Wodzisławia Śląskiego, Chorzowa, Opola i Łodzi.

Sala widowiskowa V LO była pełna pozytywnej energii i emocji. Koncentracja uczestników w czasie rozwiązywania zadań świadczyła o ich dużym zaangażowaniu. W takich momentach, kiedy młodzież jest całkowicie pochłonięta pracą twórczą, można dostrzec, iż młodzi ludzie mają nie tylko wiedzę, ale także pasję i chęć dalszego rozwoju. Konkursy tego typu często stawiają przed uczestnikami zadania problemowe, które wymagają myślenia analitycznego, kreatywności i umiejętności szybkiego podejmowania decyzji. To cenne doświadczenie, które rozwija umiejętności rozwiązywania problemów w praktyce.

Ponadto konkurs Angielski w medycynie nie tylko promuje rozwój zawodowy, ale także rozwija postawy empatii i współpracy. Z pewnością takie doświadczenia są przydatne u przyszłych lekarzy i w innych zawodach związanych z medycyną.

Do trzeciego, finałowego etapu zakwalifikowało się 21 osób z najwyższą liczbą punktów. Odbył się on 11 marca w Collegium Medicum Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Poza konkursową rywalizacją, uczestnicy mogli się zapoznać z funkcjonowaniem uczelni wyższej oraz środowiskiem akademickim. Dla wielu była to pierwsza okazja, aby poczuć atmosferę studiów medycznych i przyrodniczych.

Uroczyste wręczenie dyplomów oraz ogłoszenie wyników odbyło się 18 marca w Auli Magna UJD. Oto laureaci: 1. miejsce – Brunon Kachel z III LO im. A. Mickiewicza w Katowicach, 2. miejsce – Mateusz Kolanus z I LO w Radomsku, 3. miejsce – Wojciech Deneko z Zespołu Szkół nr 1 im. A. Mickiewicza w Lublińcu.

Galę rozdania nagród uświetniła prelekcja dr hab. Joanny Sochy, prodziekana Collegium Medicum im. dr. Władysława Biegańskiego UJD pt. Historia radioterapii w Polsce.

dr Adam MAKÓWKA, nauczyciel chemii w V LO im. Adama Mickiewicza w Częstochowie

Idź do oryginalnego materiału