.
Egzemplarz gry otrzymałam od wydawnictwa w zamian za recenzję.
Wydawnictwo nie miało wpływu na treść i formę recenzji.
Zakochałam się w niej już podczas pierwszej rozgrywki!
A każda następna rozgrywka mnie w tym utwierdzała :-)
"Chwała klanom" to gra karciana dla 2 - 4 graczy od 8 lat,
ale oprócz małych kart z bardzo sympatyczną grafiką,
jest tu jeszcze 6 dużych kafli i po 5 małych żetonów dla wszystkich gracza.
Gra świetnie sprawdza się w każdym składzie,
przy czym we dwoje jest nieco łatwiej, a we czworo najtrudniej.
To znaczy gra przebiega płynnie w każdym składzie,
ale im więcej graczy, tym więcej wartości kart w grze,
tym trudniejsze są decyzje, i tym trudniej wygrać.
Gra podoba się dorosłym i nastolatkom, z którymi grałam
oraz dzieciom 9-10-letnim, których grę obserwowałam :-)
Świetna, świetna gra!
I nietrudna do wyjaśnienia.
W zależności od liczby graczy używamy określonej liczby dużych kafli,
przy których będziemy układać karty z postaciami Szkotów w kiltach
(czyli w szkockich, kraciastych spódniczkach, stąd podtytuł gry: "Narady w kiltach").
Każda karta ma liczbę i kolor, i właśnie od nich zależy ułożenie tej karty przy kaflu.
Karta musi mieć ten sam kolor lub tę samą liczbę, co karta sąsiadująca lub karta naprzeciwko.
Na powyższym zdjęciu (dolną) czerwoną
piątkę można położyć:
- albo obok czerwonej ósemki (na szczycie prostokąta z kafli)
- albo obok pomarańczowej piątki,
- albo naprzeciwko czerwonej
trójki
(tu przez przypadek dwie ostatnie możliwości są tym samym miejscem).
Położenie karty jest obowiązkowe.
Jeśli nie można położyć odkrytej karty zgodnie z zasadami,
to trzeba ją położyć zakrytą w dowolnym wybranym miejscu,
ale nie da ona żadnych punktów na koniec gry.
Po dołożeniu karty do kafla, gracz może na tym kaflu położyć też swój żeton.
Może, ale nie musi. I tu właśnie gracz głowią się nad decyzjami.
Bo każdy gracz ma mniej żetonów, niż kart,
a tylko żetony na danym kaflu dadzą graczowi
punkty z kart leżących przy tym kaflu.
Żeton można położyć lub nie, można położyć teraz, albo później,
można też położyć najpierw jeden żeton, a później drugi
(byle żeton położyć w tym samym ruchu, co kartę
i na tym samym kaflu, przy którym położyło się kartę).
Liczenie punktów odbywa się na koniec gry.
Każdy kafel rozpatruje się osobno:
odwraca się stos żetonów "do góry nogami"
(ostatnio zagrany żeton znajdzie się na spodzie stosu,
a na wierzchu znajdzie się żeton zagrany jako pierwszy).
Żeton znajdujący się teraz na wierzchu wraca do gracza
razem ze wszystkimi kartami z najmniejszą liczbą
(spośród liczb leżących przy danym kaflu).
Potem kolejny żeton wraca do gracza razem z kartami
o kolejnej najmniejszej liczbie.
I tak dalej.
To samo dzieje się z kolejnym kaflem i kolejnym stosem żetonów.Następnie gracze sumują liczby na swoich kartach - to są ich punkty.
Grę wygra ten gracz, który zdobędzie najwięcej punktów.
Dokładna instrukcja znajduje się na stronie wydawnictwa Egmont,
a wideo instrukcja znajduje się tu: youtube
Powtórzę: gra jest fenomenalna!
Stanowi niezłe wyzwanie dla mózgu,
a jednocześnie jest przyjemna dla oka!
Ma proste zasady, ale niełatwo w nią wygrać.
Ma dobre proporcje strategii do losowości.
No i zawiera sporo negatywnej interakcji ;-)
Trzeba pogłówkować, kto tu co dostanie
i czasem komuś popsuć szyki ;-p
Ale potem ktoś nam odpłaci...
Świetna gra!
Dla lubiących myśleć :-)
I dla złośliwych ;-)
Polecam!
Za grę dziękuję wydawnictwu Egmont
I zgłaszam ją do projektu GRAJMY!
Inne zgłoszenia znajdziecie tu: recenzje Grajmy!