Ci uczniowie otrzymują nietypowe świadectwo. Są na nim nie tylko oceny

gazeta.pl 3 godzin temu
Czego uczy szkoła? Opanowanie podstawy programowej to jedno, ale są też ważniejsze kwestie. Nie zapomina o nich pewna nauczycielka, która przygotowuje dla swoich uczniów wyjątkowe świadectwa."Gdy 6 lat temu moja pierwsza klasa odchodziła ze szkoły, wiedziałam, iż zwykłe świadectwo nie wystarczy, by podsumować 5 lat wspólnej pracy" - wyjaśnia w swoich mediach społecznościowych polonistka Irmina Żarska, która na Facebooku prowadzi profil poświęcony edukacji. Nauczycielka pokusiła się więc o przygotowanie nieco innych dokumentów, które opiszą, jak przebiegała edukacja uczniów.
REKLAMA


- Nocami powstawało więc 18 spersonalizowanych świadectw przetrwania w klasie Irminy Żarskiej, które zawierały stałe teksty, problemy, wyzwania, a także to, czym dany uczeń wykazał się w ciągu tych kilku lat - wyjaśniła edukatorka.


Zobacz wideo


Dlaczego uczniowie nie lubią WF-u? "Jest nudny"


Tu "dopuszczający" to żadna ujmaŚwiadectwa, które otrzymują uczniowie polonistki, na pierwszy rzut oka przypominają te klasyczne. Z tyłu próżno jednak szukać tradycyjnych nazw przedmiotów. Zamiast "języka polskiego" jest bowiem "sympatyczność", a matematykę zastępuje "rozwiązywanie problemów na klasowym dywanie". Z tych cech i kompetencji, a także z "dzikich harców", "wyjść do Żabki", czy "powodowaniu stanu przedzawałowego u wychowawcy" są "rozliczani" uczniowie. - Współczesna szkoła w dużej mierze stawia na rzeczowe, mierzalne osiągnięcia uczniów. Tymczasem niezwykle ważne jest, aby w tym wszystkim nie pominąć samego dziecka: jego poczucia wartości, temperamentu, potencjału - mówi w rozmowie z serwisem eDziecko.pl Anna Chmielewska, pedagożka.Pomysł polonistki święci triumfyWłaśnie dlatego pomysł Żarskiej jest tak dobrze odbierany nie tylko przez samych uczniów. Widzi bowiem w nich coś więcej, niż numerek w dzienniku - osobowość, temperament, kreatywność, empatię. I wiele innych cech, które wzmacnia i buduje. Nietypowe świadectwa chwalą także internauci. "Rewelacyjny pomysł, zabieram go", "5 lat temu, zainspirowana Twoim pomysłem, również przygotowałam podobne świadectwa (...) Wyszło super".


Co sądzicie o podobnych pomysłach? Czy w każdej szkole uczniowie powinni otrzymywać podobne świadectwa? Zachęcamy do głosowania w sondzie.
Idź do oryginalnego materiału