Uczniowie VIII klas szkół podstawowych, którzy w maju przystąpili do obowiązkowego egzaminu ósmoklasisty, za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 64 proc. punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki – 50 proc. – poinformowała w piątek (4 lipca) Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Informacje o wynikach CKE opublikowała na swojej stronie o godz. 9.
Uczniowie VIII klas szkół podstawowych musieli przystąpić do trzech pisemnych egzaminów: z języka polskiego, matematyki i języka obcego. Podobnie jak w latach ubiegłych, najczęściej wybieranym językiem obcym był angielski (wybrało go 97,3 proc.).
Za rozwiązanie zadań z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści uzyskali średnio: z języka angielskiego – 70 proc. punktów, niemieckiego – 61 proc., rosyjskiego – 65 proc., francuskiego – 87 proc., hiszpańskiego – 67 proc., a z włoskiego – 60 proc.
Dyrektor CKE Robert Zakrzewski ocenił, iż są to „bardzo dobre wyniki”. Poinformował, iż w tym roku najwyższe wyniki, tj. od 90 proc. do 100 proc. uzyskało – z języka polskiego – ponad 15 tys. uczniów. Z matematyki – prawie 47 tys., a z j. angielskiego – 127 tys. uczniów.
Jak dodał, najlepsze wyniki ze wszystkich egzaminów (od 90 proc. do 100 proc.) uzyskały 8 tys. 252 osoby, czyli 2,5 proc. zdających.
Dalsza część tekstu pod tweetem
Na naszej stronie ogłosiliśmy wyniki #egzaminosmoklasisty2025: https://t.co/vryC3AfsgV
Gratulujemy wszystkim uczniom!
— CKE (@CKE_PL) July 4, 2025
CKE zaznaczyła we wstępnej informacji o wynikach, iż nie uwzględniono w nich wyników ósmoklasistów, którzy zdawali egzamin w terminie dodatkowym w dniach 10-12 czerwca.
Egzamin ósmoklasisty w terminie głównym przeprowadzono 13-15 maja. Przystąpiło do niego ok. 362 tys. 200 zdających spośród 374 tys. 201 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej (ok. 97 proc.), w tym ok. 13 tys. uczniów będących obywatelami Ukrainy. W tym roku uczniowie z Ukrainy byli zwolnieni z obowiązku przystąpienia do egzaminu z języka polskiego mocą ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. jeżeli jednak zadeklarowali, iż chcą go napisać, mogli to zrobić.
Zadania w arkuszach sprawdzały, w jakim stopniu ósmoklasiści opanowali wymagania ogólne i szczegółowe określone w podstawie programowej kształcenia ogólnego.
Jak podała CKE, na egzaminie z języka polskiego uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność rozpoznawania w wypowiedziach związków frazeologicznych, rozumienia ich znaczenia oraz poprawnego stosowania ich w wypowiedzi. Z kolei największą trudność sprawiło zadanie z zakresu kształcenia językowego, które sprawdzało umiejętność poprawnego używania znaków interpunkcyjnych.
W matematyce zdający najlepiej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym umiejętność obliczania czasu przy danej drodze i prędkości. Najtrudniejsze okazało się z kolei zadanie z geometrii płaskiej, którego rozwiązanie wymagało umiejętności obliczania pola wielokąta metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełnianie do większych wielokątów.
Jeśli chodzi o język obcy nowożytny, ci uczniowie, którzy wybrali angielski, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego rozumienie tekstów pisanych. Największą trudność sprawiło im zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych.
Arkusz standardowy z języka polskiego zawierał 19 zadań. Za ich poprawne rozwiązanie można było uzyskać maksymalnie 45 punktów, w tym 11 punktów za rozwiązanie zadań zamkniętych i 34 punkty za rozwiązanie zadań otwartych. Arkusz składał się z dwóch części. Pierwsza zawierała 18 zadań zorganizowanych wokół dwóch tekstów zamieszczonych w arkuszu: tekstu literackiego (fragmentu „Chłopców z Placu Broni” Ferenca Molnára) oraz nieliterackiego (fragmentu tekstu „Czyim jesteś przyjacielem?” Anny Vivarelli). Zadania wymagały od ucznia znajomości tematyki, problematyki i treści wybranych lektur obowiązkowych, udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące treści tekstów zawartych w arkuszu egzaminacyjnym, interpretacji tekstu kultury (kart do gry) oraz napisania ogłoszenia.
Arkusz standardowy z języka obcego zawierał 46 zadań, zgrupowanych w 14 wiązek. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 55 punktów, w tym 34 punkty za rozwiązanie zadań zamkniętych (zadania wyboru wielokrotnego, zadania na dobieranie) oraz 21 punktów za rozwiązanie zadań otwartych. Te wymagały od ósmoklasistów samodzielnego sformułowania odpowiedzi oraz zredagowania krótkiego tekstu użytkowego (e-maila).
W drugiej części arkusza uczeń wybierał jeden z dwóch tematów wypracowania: wypowiedź o charakterze argumentacyjnym – przemówienie – albo wypowiedź o charakterze twórczym – opowiadanie.
Arkusz standardowy z matematyki zawierał 21 zadań, w tym 15 zadań zamkniętych (zadania wyboru wielokrotnego, zadania prawda-fałsz i zadania na dobieranie) i 6 otwartych. Za poprawne rozwiązanie wszystkich zadań można było uzyskać maksymalnie 30 punktów. Zadania obejmowały wymagania egzaminacyjne z zakresu m.in. arytmetyki, algebry i geometrii. Wymagały uważnej analizy treści i elementów graficznych, a w przypadku zadań otwartych dodatkowo zaplanowania i zapisania kolejnych etapów rozwiązania oraz podania wyniku lub sformułowania odpowiedzi.
Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Dla tych uczniów, którzy z powodów zdrowotnych lub losowych nie mogli przystąpić do egzaminu w maju, przeprowadzono w sesję w terminie dodatkowym w dniach 10-12 czerwca.
Wynik egzaminu wpływa na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. Połowa wszystkich punktów do zdobycia – to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia.
W piątek od godz. 8.30 absolwenci klas VIII szkół podstawowych mogą poznać swoje indywidualne wyniki za pośrednictwem aplikacji ZIU >>https://ziu.gov.pl/.
W piątek otrzymają też w szkołach zaświadczenia o wynikach. Na zaświadczeniu jest podany wynik procentowy ucznia oraz wynik na skali centylowej dla wszystkich przedmiotu egzaminacyjnego. Dzięki temu uczeń dowie się, jaki odsetek uczniów w kraju uzyskał taki sam, niższy lub wyższy wynik z danego przedmiotu.
W ubiegłym roku ósmoklasiści za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 61 proc. punktów możliwych do otrzymania, a z matematyki – 52 proc. Średni wynik uzyskany przez nich z egzaminu z angielskiego wyniósł 66 proc. punktów, z niemieckiego – 53 proc., z rosyjskiego – 79 proc., z francuskiego – 88 proc., z hiszpańskiego – 72 proc. i z włoskiego – 47 proc.
Tak wypadli lubuscy ósmoklasiści
Język polski pisało w Lubuskiem 8.523 uczniów, średni wynik, jaki uzyskali to 60,59 (średnia krajowa to 64 procent).
O dwóch uczniów więcej zdawało egzamin z matematyki – 8.525, zdobyli ono 44,03 procent punktów (średnia krajowa – 50).
Język angielski na egzaminie z języka obcego wybrało 8.007 młodych Lubuszan, uzyskali oni wynik – 67,37 (średnia krajowa – 70).
Na język niemiecki zdecydowało się 662 ósmoklasistów – napisali test na 59,27 procent (średnia krajowa – 61).
Lubuscy uczniowie uzyskali wynik niższy od średniej krajowej, biorąc pod uwagę wszystkie egzaminy.
Polecamy

Jest orzeczenie TK w sprawie jednej godziny lekcji religii tygodniowo
Trybunał Konstytucyjny orzekł, iż rozporządzenie MEN, przewidujące, iż od 1 września br. religia lub etyka będą się odbywać w szkołach...
Czytaj więcejDetails