Co zrobić, żeby studenci uczyli się lepiej? Co zrobić, żeby przekazywane im przez nauczyciela informacje były przez nich od razu zapamiętane? – m.in. tym zajmuje się neurodydaktyka
Na UMB od lutego zeszłego roku realizowany jest projekt ,,Od ADPETA do LIDERA – program rozwoju kompetencji i kwalifikacji na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku” w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.
W wielkim skrócie, to spora dawka szkoleń oraz warsztatów dla nauczycieli akademickich oraz doktorantów i doktorantek z UMB, dzięki którym mają lepiej nauczać, lepiej wykorzystywać nowoczesne techniki, ale też skuteczniej komunikować się ze studentami.
Właśnie rozpoczęło się pierwsze szkolenie z zakresu neurodydaktyki, które jest dedykowane Liderom i Liderkom Doskonałości Dydaktycznej i Doskonałości Cyfrowej UMB.
Prof. Grzegorz Grzegorczyk z Collegium Wratislaviense, prowadzący warsztaty:
– Dla niektórych neurodydaktyka to trochę dydaktyczny lot w kosmos. Jednak tylko dlatego, iż z tego pojęcia „neuro” robią „kosmos”, czyli coś niedościgłego. Prawda jest jednak taka, choćby teraz kiedy rozmawiam z uczestniczkami tego szkolenia, iż wszyscy dydaktycy, którzy są świadomi tego co robią, to de facto robią już to „neuro”.
Neurodydaktykę można opisać jako świadomość osoby uczącej, nauczyciela, jak postępować w sali dydaktycznej, żeby to działało z korzyścią dla osób uczących się, czyli w tym przypadku studentów. To także obserwacja studentów, kiedy uczą się lepiej, a kiedy im to gorzej wychodzi i takie koordynowanie swojego działania, aby dopasowywać je do uzyskania najlepszych efektów. Okazuje się bowiem, iż lepiej przyswaja się wiedzę, kiedy zachęca się mózg do większej aktywności. Gdy studenci mogą kreatywnie stawiać hipotezy i próbować je udowadniać, kiedy mogą rywalizować, czy być aktywnymi. Przy czym nie zawsze chodzi o to, by było przyjemnie i miło. Są też różne aspekty motywacyjne, czyli które obszary mózgu odpowiedzialne są za układ nagrody, a które są odpowiedzialne za układ pamięci.
Zdaniem prof. Grzegorczyka są dwie metody, aby lepiej poznać neurodydaktykę. Pierwsza – czytanie opracowań naukowych na ten temat i tego co proponują lub odrzucają specjaliści w tej dziedzinie. Druga – działać intuicyjnie.
– Z mojego doświadczenia wynika, iż ostatecznie wyjdzie na to samo – śmieje się prof. Grzegorz Grzegorczyk. Myślę, iż świadomość tego, iż to de facto mózg zarządza tym wszystkim jest bardzo pomocna. Warto jednak wiedzieć jakimi narzędziami się posługiwać, jak to robić, by nasza praca nauczyciela była wykonywana lepiej.
Szkolenie, w podziale na dwie grupy, realizowane będzie do 26 lutego 2025 r.. Dodatkowym elementem szkolenia są późniejsze indywidualne konsultacje, których efektem będzie dostosowanie materiałów dydaktycznych do prowadzenia zajęć, z uwzględnieniem poznanych założeń dotyczących neurodydaktyki. Jest to tylko jedno z czterech szkoleń przewidzianych w ramach ścieżki obligatoryjnej dla Liderów i Liderek Doskonałości Dydaktycznej i Cyfrowej.
Projekt pn. „Od ADEPTA do LIDERA – program rozwoju kompetencji i kwalifikacji na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku” realizowany jest w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.