Cyberbezpieczeństwo i tworzenie gier. Krakowska uczelnia rusza z nowymi studiami

krknews.pl 3 godzin temu

Cyberataki są coraz sprytniejsze, gry komputerowe – coraz bardziej zaawansowane i dochodowe. Odpowiadając na potrzeby rynku i zmieniające się wyzwania technologiczne, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie wprowadza do swojej oferty dwa nowe kierunki studiów: Informatyka: Zarządzanie Bezpieczeństwem Informacji oraz Tworzenie Przestrzeni Wirtualnych i Gier. Nabór na oba ruszy już 2 czerwca 2025 roku.

Informatyka: Zarządzanie Bezpieczeństwem Informacji

Nowy kierunek na Wydziale Informatyki AGH ma kształcić specjalistów gotowych do przeciwdziałania współczesnym zagrożeniom cyfrowym. Program został przygotowany przy współpracy z firmami takimi jak Apius, Clico, Securing, Motorola oraz z Polskim Klastrem Cyberbezpieczeństwa #CyberMadeInPoland.

Według raportu World Economic Forum „Global Cybersecurity Outlook 2025”, aż 74 proc. incydentów bezpieczeństwa wynika z błędów ludzkich. Jednocześnie globalne niedobory specjalistów w tej dziedzinie przekraczają 4,7 miliona osób.

– „Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa muszą dziś nie tylko rozumieć technologie i zagrożenia, ale także potrafić zarządzać ryzykiem i komunikować się z zespołami. Nasz program łączy te kompetencje – od wiedzy technicznej po umiejętności miękkie” – mówi prof. Paweł Topa, opiekun kierunku.

Tworzenie Przestrzeni Wirtualnych i Gier

Drugi z nowych kierunków powstał z myślą o osobach, które chcą łączyć informatykę z kreatywnością i sztuką. Program, tworzony wspólnie przez Wydział Humanistyczny i Wydział Informatyki AGH, obejmuje projektowanie i programowanie gier, tworzenie immersyjnych światów cyfrowych oraz zastosowanie AI w gamedevie.

– „To pierwszy tak szeroko zakrojony program studiów z zakresu tworzenia gier na polskiej uczelni publicznej. Łączymy nauki ścisłe z humanistyką i designem, by wykształcić interdyscyplinarnych twórców gier” – informuje prof. Aleksander Byrski, prodziekan ds. nauki i współpracy.

Z danych rynkowych wynika, iż wartość polskiego rynku gier wideo do 2027 roku może osiągnąć 1,6 miliarda USD, a globalnego – ponad 363 miliardy USD. Program powstał przy udziale ekspertów z branży i zakłada praktyczne warsztaty z twórcami gier.

Idź do oryginalnego materiału