Cyfrowy onboarding na polskich uczelniach

lewiatan.org 18 godzin temu
Zdjęcie: Obraz1


W rozwiązaniu tych problemów pomocny jest onboarding cyfrowy dzięki technologii AR – wynika z raportu „Cyfrowa transformacja w szkolnictwie wyższym” przygotowanego przez Radę ds. EdTech Konfederacji Lewiatan.

Onboarding polega na wdrożeniu, adaptacji i aklimatyzacji nowego studenta w środowisku akademickim. W pierwszych dniach uczelnia powinna wspierać go i prowadzić za rękę. Onboarding ma na celu przede wszystkim lepszą integrację z uczelnią oraz kształtowanie na początku studiów silnej więzi studenta ze szkołą wyższą. Dobrze przeprowadzony wpływa pośrednio na poziom drop-outu, czyli rezygnację ze studiów przed uzyskaniem dyplomu.

Tymczasem, jak pokazują badania, onboarding wciąż bywa najsłabszym ogniwem procesu rekrutacji. Przykładowo w biznesie, według „Harvard Business Review”, tylko 12% pracowników uważa, iż w ich firmach ten proces jest dobrze zaplanowany i realizowany. Choć organizacje coraz częściej dostrzegają znaczenie onboardingu, jego wdrożenie wciąż sprawia trudności. Podobnie jest w środowisku akademickim.

AR to technologia przyszłości

Technologie rozszerzonej rzeczywistości mają bardzo duży potencjał rynkowy. Badania, które regularnie prowadzi międzynarodowe stowarzyszenie VR/AR Association (VRARA), pokazują, iż tego typu technologia ma szerokie zastosowanie w środowisku edukacyjnym. Komisja Europejska także przykłada dużą wagę do wspierania rozwoju technologii AR w Unii Europejskiej. Utworzona z inicjatywy KE platforma Virtual and Augmented Reality Industrial Coalition (jej sygnatariuszem jest Human Partner) ma na celu zachęcanie firm do inwestycji technologicznych, ułatwianie współpracy między biznesem a sektorem publicznym oraz określanie kluczowych wyzwań dla europejskiego sektora VR/AR. Innowacyjne rozwiązania wykorzystujące tę technologię mogą̨ zrewolucjonizować onboarding, tworząc bardziej przystępne i angażujące doświadczenia cyfrowe dla studentów. Dla polskich uczelni to szansa na budowanie nowoczesnego wizerunku i na przyciąganie studentów z kraju i z zagranicy.

Szkoły wyższe muszą gwałtownie odpowiadać na dynamicznie zmieniające się potrzeby studentów, którzy wychowywali się w cyfrowym świecie. Ich oczekiwania wykraczają poza wysoką jakość edukacji – obejmują również kwestie organizacyjne, takie jak ułatwienie rozpoczęcia studiów. Dlatego uczelnie muszą zwracać szczególną uwagę na proces onboardingu studentów – mówi Adam Dżumaga, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Rozwiązanie cyfrowego onboardingu wykorzystano na przykład na Uniwersytecie Dolnośląskim, oferując studentom:

Interaktywny spacer po kampusie – po zeskanowaniu kodu QR aplikacja pomaga studentowi odnaleźć się w przestrzeni uczelni, dostarczając wskazówki w czasie rzeczywistym. Prezentuje także funkcje budynków i proponuje kolejne kroki w zwiedzaniu. Użytkownicy mogą wracać do listy instrukcji w dowolnym momencie, także poza kampusem

Multimedialne instrukcje – zdjęcia (także z lotu ptaka), mapy, nagrania audio oraz oznaczenia kluczowych miejsc, takich jak dziekanat, biblioteka czy pracownie IT pomagają nowym studentom łatwiej odnaleźć się w przestrzeni.

Zadania i grywalizację – studenci mogą wykonywać zadania, takie jak wykonywanie zdjęć czy udzielanie odpowiedzi w quizach, co wzmacnia ich zaangażowanie. Elementy grywalizacji motywują do aktywnego uczestnictwa, tworząc pozytywne doświadczenie.

Pobierz raport „Cyfrowa transformacja w szkolnictwie wyższym”

Konfederacja Lewiatan

Idź do oryginalnego materiału