Czy uczeń może poprawić każdą ocenę? Bywa, iż nie zna obowiązujących przepisów, a potem jest zdziwiony

gazeta.pl 2 godzin temu
Zdjęcie: Fot. Karolina Sikorska / Agencja Wyborcza.pl


Rok szkolny w pełni, e-dzienniki stopniowo zapełniają się ocenami za kartkówki, klasówki, odpowiedzi ustne. A czy w razie czego można poprawiać każdą słabszą ocenę? Jak się okazuje, niekoniecznie. Wszystko zależy od tej jednej kwestii. Jakiej? Zobaczcie sami.
Przyjęło się, iż uczeń może poprawiać w zasadzie każdą otrzymaną ocenę, ale wbrew pozorom nie jest to prawda. Dzieci i młodzież mogą poprawiać tylko i wyłącznie te stopnie, na których poprawę zezwala im wewnątrzszkolny system oceniania (WSO). Ten z kolei jest określany i tworzony przez radę pedagogiczną placówki. W tym dokumencie są zapisane różne kwestie dotyczące oceniania uczniów, przy czym muszą być one zgodne z obowiązującymi przepisami.


REKLAMA


Zobacz wideo Czy w polskiej szkole muszą być oceny? "Można w inny sposób ocenić ucznia niż liczbą"


Jakie oceny można poprawiać? To zależy od WSO danej szkoły
Najważniejszym dokumentem dla uczniów i nauczycieli jest Prawo Oświatowe, które stanowi, iż sposób oceniania jest określony w szkolnym statucie, który zawiera w sobie też wyżej wymienione WSO:


Art. 98. [Treść statutu szkoły] 1. Statut szkoły zawiera w szczególności: [...] 8) szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44 b ustawy o systemie oświaty [...]


Stąd istotnie, poprawianie ocen jest zależnie od zapisów w tymże dokumencie. I dotyczy to takich kwestii jak:


stopnie, które można poprawiać (tylko niedostateczne czy również te pozytywne),
jakie stopnie zostaną wpisane do dziennika (oba, czy tylko ten lepszy),
zasady poprawiania ocen klasyfikacyjnych (jeśli jest to możliwe).


Co może ocenić nauczyciel? Prawo dopuszcza tylko dwie rzeczy
Warto wiedzieć, iż nauczyciel może oceniać tylko dwie rzeczy - sprawowanie ucznia oraz jego postępy w opanowaniu wymaganego materiału. Mówi o tym ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r., a ściślej rzecz biorąc, artykuł 44 b w rozdziale 3 a - Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w szkołach publicznych:


[Ocenianie osiągnięć edukacyjnych, zachowania, wewnątrzszkolne] 1. Ocenianiu podlegają: 1) osiągnięcia edukacyjne ucznia; 2) zachowanie ucznia.


Co za tym idzie, niedopuszczalne jest stawianie stopni za takie rzeczy jak:


wygląd (jedynie strój można egzekwować),
brak pracy domowej,
nieprzygotowanie do zajęć (brak podręcznika, zeszytu czy przyborów),
nieobecność w szkole (w tym np. podczas sprawdzianu).
Idź do oryginalnego materiału