Czysta woda… Czyli jaka?

is.pw.edu.pl 6 godzin temu

Wprowadzenie w zagadnienie analizy jakości wody.

Prowadząca: dr Małgorzata Kucharska
Czas: 45 min – wariant podstawowy: pomiar pH, przewodności adekwatnej i jednego wybranego parametru jakości wody metodą spektrofotometryczną.
90 min – wariant rozszerzony: pomiar pH, przewodności adekwatnej i trzech wybranych parametrów jakości wody metodą spektrofotometryczną.

Celem zajęć jest zapoznanie uczniów z podstawowymi parametrami jakości wody.

W zależności od przeznaczenia woda powinna spełniać inne warunki – np woda przeznaczona do spożycia przez ludzi musi spełniać nieco inne warunki niż woda na pływalni czy na potrzeby przemysłu. Uczniowie będą mieli okazję samodzielnie oznaczyć w badanej próbce wody wybrane wskaźniki jakości wody: pH (pH metr), przewodność adekwatna (konduktometr) oraz w zależności od wybranego wariantu zajęć jeden lub trzy parametry metodą spektrofotometryczną na spektrofotometrze firmy HACH: zawartość siarczanów, azotu amonowego, azotu azotynowego, żelaza ogólnego lub fosforanów.

Na zajęciach laboratoryjnych uczniowie nauczą się:

  • Czym jest analiza jakości wody i jak ocenia się jakość wody.
  • Jak oznacza się w laboratorium podstawowe parametry jakości wody.
  • Zapoznają się z podstawowym szkłem laboratoryjnym (zlewka, cylinder Nesslera, pipeta szklana itp).
  • Zapoznają się podstawowym sprzętem laboratoryjnym: pH metr, konduktometr, spektrofotometr oraz wykonają samodzielnie oznaczenie wybranych parametrów jakości wody.
  • Wykonają obliczenia chemiczne w oparciu o uzyskane wyniki.
Idź do oryginalnego materiału