Debata „Cyfrowy rozwój oświaty w powiecie ciechanowskim”

ore.edu.pl 1 tydzień temu

8 października Starostwo Powiatowe w Ciechanowie zorganizowało debatę oświatową, której celem była diagnoza potrzeb jednostek oświatowych, w tym kadry zarządzającej, nauczycieli i uczniów, w zakresie cyfryzacji. Debata odbyła się w Zespole Szkół nr 1 im. Generała Józefa Bema w Ciechanowie. Wzięli w niej udział przedstawiciele Starostwa Powiatowego, kadra zarządzająca szkół oraz uczniowie. Władze starostwa reprezentowali wicestarosta Robert Morawski i sekretarz powiatu ciechanowskiego Monika Gwoździk.

Debatę prowadziła dyrektor Powiatowego Centrum Usług Wspólnych Aneta Głuszniewska.

ORE reprezentowały doradczynie Anna Kupczyk i Agnieszka Przybyszewska.

Na pierwszą, bardziej oficjalną, część debaty złożyły się następujące wystąpienia:

  • powitanie uczestników debaty – wicestarosta Robert Paweł Morawski,
  • informacje o projekcie ORE – Agnieszka Przybyszewska,
  • prezentacja dobrych praktyk przygotowanych przez uczniów w zakresie wykorzystywania kompetencji cyfrowych,
  • wykład na temat cyberprzemocy – dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
    w Ciechanowie Wiesława Machoń.

W drugiej części uczestnicy pracowali w czterech grupach:

  • zespół kadry zarządzającej szkołami,
  • zespół nauczycieli,
  • dwa zespoły uczniów.

Wszystkie grupy przygotowywały odpowiedzi na te same pytania dotyczące cyfryzacji oświaty (Czego chcemy?/Co mamy?, Czego nie chcemy?/Co mamy?, Czego chcemy?/Czego nie mamy?, Czego nie chcemy?/Czego nie mamy?). Następnie prezentowały wnioski z dyskusji.

Poniżej przedstawiamy wnioski wypracowane przez poszczególne zespoły, czyli zidentyfikowane potrzeby (odpowiedzi na pytania: Czego chcemy?, Czego nie mamy?, Czego nie mamy, choć tego potrzebujemy? O co potrzebujemy zadbać?).

Zespół kadra zarządzająca:

  • elektroniczny obieg dokumentów między szkołami a organem prowadzącym,
  • środki finansowe na odnawianie licencji i zakup nowych,
  • odpowiednie sterowniki do egzaminów zawodowych,
  • szkolenia z zakresu cyfrowej szkoły (zawodowe w różnych branżach), cyfrowych lekcji,
  • pomoce informatyczne w formie serwisu zewnętrznego.

Zespół nauczycieli:

  • zewnętrzna pomoc techniczna związana z obsługą komputerów i sieci,
  • urządzenia i aplikacje zabezpieczające sieć,
  • profesjonalny sprzęt do prowadzenia zajęć z różnych przedmiotów, w tym zajęć on-line,
  • materiały eksploatacyjne: tonery, filamenty.

Zespół uczniów:

  • oprogramowanie, urządzenia mobilne,
  • wsparcie finansowe na zakup materiałów do używania maszyn, np. drukarek 3D,
  • sprzęt, aby każdy mógł się z nim dobrze zapoznać i nauczyć wykorzystywać,
  • szkolenia dla nauczycieli,
  • wycieczki pod kierunkiem nauczycieli,
  • specjalistyczne urządzenia do nauki,
  • licencjonowane programy.

W podsumowaniu debaty wskazano, iż wdrożenie znacznej części tych wniosków jest możliwe dzięki ścisłej i bieżącej współpracy z organem prowadzącym. Zgłoszone wnioski i potrzeby mogą także stanowić podstawę do wypracowania standardów, które powinny przynieść pozytywne zmiany, gdy zostaną uwzględnione w planach rozwoju oświaty powiatowej, w tym cyfrowej, na kolejne lata. Efekty tych rozwiązań będą jednak uzależnione od determinacji wszystkich interesariuszy oświaty w powiecie.

Opisane działania są realizowane w ramach projektu „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2024, Priorytet FERS 01.00, działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji.

#FunduszeEuropejskie

Idź do oryginalnego materiału