Día de Muertos, czyli polskie Dziady w meksykańskiej odsłonie

hetman.edu.pl 3 tygodni temu

Día de Muertos w naszej szkole – projekt językowo-artystyczny klas hiszpańskich

Miesiąc październik kończymy zwykle w Hetmanie projektami klas języka hiszpańskiego. W tym roku również uczniowie mieli okazję wziąć udział w wyjątkowym projekcie językowo-artystycznym, który przybliżył im tradycje meksykańskiego święta Día de Muertos, czyli Dnia Zmarłych. Celem tego projektu było nie tylko rozwinięcie umiejętności językowych, ale także lepsze zrozumienie kultur hiszpańskojęzycznych, ich symboli oraz wyjątkowego podejścia do tematu śmierci, pamięci i radości, jakie towarzyszą obchodom tego święta.

Co stworzyli nasi uczniowie?
Uczniowie z zaangażowaniem i pasją wykonali następujące prace artystyczne, inspirowane meksykańskimi tradycjami:

papel picado – czyli tradycyjne wycinanki z kolorowego papieru lub bibuły, inspirowane elementami świata roślinnego, wzorami symbolizującymi zarówno życie, jak i śmierć. Autorami tych prac byli uczniowie była jedna z grup klas III.

czaszki z masy solnej – kojarzące się z Día de Muertos, kolorowe czaszki (calaveras), będące wyrazem szacunku i pamięci o zmarłych. Uczniowie klas II wykonali takie czaszki
z masy solnej, ozdabiając je w tradycyjny, kolorowy sposób. Wykonanie calaveras pozwoliło im poznać nie tylko techniki artystyczne, ale także symbolikę tego elementu święta.

kwiaty cempasúchil – kwiaty nagietka, znane jako cempasúchil, są symbolem życia i słońca, a ich intensywny zapach oraz kolor mają wskazywać drogę duszom zmarłych. W ramach projektu kolejna grupa uczniów klas II wykonała własne wersje tych kwiatów, co było świetną okazją do rozmowy o symbolice roślin w tradycjach meksykańskich.

plakaty promujące święto – aby lepiej zrozumieć pochodzenie i tradycje związane z obchodami Día de Muertos, klasy IV stworzyły plakaty, na których zamieszczono opisy poszczególnych symboli oraz krótkie informacje o tradycjach tego święta. Prace te, kolorowe i pełne treści, pomagają pozostałym uczniom zrozumieć, jak ważne są elementy tamtej kultury i ich znaczenie.

rysunek psa Xoloitzcuintli – jedno z najbardziej interesujących zadań należało do Mateusza Skowrona z klasy IIIA, który narysował psa Xoloitzcuintli, czyli xolo, psa przewodnika dusz w mitologii azteckiej. Xolo to nie tylko symbol ochrony, ale i przyjaciel, który pomaga zmarłym przejść do wieczności. Ten piękny rysunek przyciągnął uwagę innych uczniów i stał się inspiracją do rozmów na temat symboliki zwierząt.

wycinanie i kolorowanie kościotrupków – by dodać zabawy i uczcić radosny aspekt święta, grupa uczniów klas III wzięła udział w kolorowaniu postaci kościotrupków, zwanych calacas. Te wesołe postacie to charakterystyczny element Día de Muertos i przypominają, iż w tradycji tego święta wspomnienie o zmarłych powinno być pełne euforii i wdzięczności za ich życie.

charakteryzacja pierwszych klas – uczniowie klas I poszli o krok dalej, wcielając się w barwne postacie związane z obchodami Día de Muertos w Meksyku. Malowali twarze na wzór Catriny i Mariachi, charakteryzując się w taki sposób, by oddać radosny i barwny klimat święta.

Efekty projektu:
Dzięki temu przedsięwzięciu uczniowie nie tylko poszerzyli swoje kompetencje językowe i artystyczne, ale także wzbogacili swoją wiedzę o meksykańskich zwyczajach, które dla wielu z nich były wcześniej zupełnie nieznane. Uczestnicy projektu podkreślali, iż takie zajęcia pozwalają im lepiej zrozumieć kulturę i spojrzeć na obrzędy związane ze śmiercią z innej perspektywy – jako coś naturalnego i pełnego szacunku.
Projekt Día de Muertos był okazją do integracji uczniów oraz odkrywania różnorodności kultur hiszpańskojęzycznych. Mamy nadzieję, iż przyszłe projekty językowo-artystyczne będą cieszyć się równie dużym zainteresowaniem i będą inspirować do dalszego zgłębiania wiedzy o świecie!
Serdecznie dziękuję wszystkim uczniom za zaangażowanie i kreatywność w realizacji projektu pt. „¿Cuál es el origen e historia del Día de Muertos en México y por qué se celebra?”
Wasza pasja, staranność oraz otwartość na poznanie kultury tego kraju pozwoliły stworzyć niezwykłe prace, które wypełniły naszą szkołę kolorami i wyjątkową atmosferą tego święta. (RKL)

Idź do oryginalnego materiału