W listopadzie i grudniu 2024 r. przeprowadzono badania jakościowe i ilościowe, którymi objęto osoby z instytucji bezpośrednio związanych z doradztwem metodycznym. Głównym celem była ocena aktualnego stanu doradztwa metodycznego w Polsce i określenie kierunków jego dalszego rozwoju w systemie oświaty.
W badaniach ilościowych, przeprowadzonych techniką CAWI (kwestionariusz internetowy), udział wzięło 668 doradców metodycznych (tj. 64% wszystkich w tej chwili pełniących funkcję doradców) oraz 22 709 nauczycieli (tj. ponad 3% badanej populacji) jako odbiorców wsparcia. Badanie jakościowe zrealizowano w formie wywiadów grupowych z: doradcami metodycznymi, dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli, dyrektorami szkół zatrudniającymi doradców metodycznych i pracownikami kuratoriów oświaty.
W raporcie znalazły się kwestie związane z organizacją sieci doradztwa metodycznego, działalnością doradców metodycznych, sposobem ich rekrutacji, zatrudnieniem czy systemem finansowania, ale także dotyczące roli i kierunku rozwoju kompetencji doradców metodycznych. Przeanalizowano sposoby wspierania nauczycieli oraz bariery w korzystaniu z usług doradczych.
Raport zawiera konkretne rekomendacje dla poszczególnych grup interesariuszy. Dodatkowo zaprezentowano praktyczne rozwiązania z zakresu z organizacji sieci doradztwa metodycznego oraz działalności doradców metodycznych, funkcjonujące w Polsce.
Zachęcamy do lektury raportu.
#FunduszeEuropejskie #FunduszeUE
Załączniki:
-
Diagnoza aktualnego stanu doradztwa metodycznego w Polsce. Raport z badań - 2025
Wielkość pliku: 3 MB -
Diagnoza aktualnego stanu doradztwa metodycznego w Polsce. Wyciąg z badań - 2025
Wielkość pliku: 2 MB