

Rozmawiają o dostępności. W ramach projektu Opolska Sieć Mentorów Edukacji Kulturalnej w Muzeum Śląska Opolskiego odbyło się otwarte szkolenie „Dostępna Kultura. Zrozumieć dostępność”. W ramach spotkania rozmawiano o tym, co już udało się zmienić w zakresie dostępności – nie tylko tej architektonicznej. A także o tym, co wymaga jeszcze poprawy czy zmian. A wyzwań jest naprawdę wiele.
– Pracujemy nad narzędziami ale też na modelem dostojnej kultury. To jest celem naszego spotkania. Żeby nie tylko zapoznać się z modelem dostępnej kultury, ale też wdrożyć w życie pewne elementy bezpośrednio testując je na terenie Muzeum Śląska Opolskiego. Bo ten model dostępnej kultury to przede wszystkim zapewnianie dostępności tej oferty, ale też zapewnianie dostępności do zasobów instytucji kultury dla osób ze szczególnymi, różnymi potrzebami – mówi Joanna Ojdana, zastępca dyrektora MŚO, koordynator projektu Opolska Siec Mentorów Edukacji Kulturalnej.
– Ta zmiana jest niezbędna, bo my sami czy jako dzieci swoich rodziców, czy my jako rodzice swoich dzieci, albo my sami za lat parę będziemy tego potrzebować więc robimy to dla nas. Bariery są przeróżne, od mentalności różnych osób, od których jesteśmy zależnie żeby wdrażać zmiany. Czasem nie mamy na to środków, czasem nie mamy przekonanego zespołu. Najtrudniejsze to są te bariery w głowach – mówi Anna Żórawska, prezes Fundacji Kultury bez Barier.
– Chęci, empatia – to jest podstawa. jeżeli tego nie ma, to nic nie zdziałamy. Spotykamy na swojej drodze mnóstwo ludzi, którzy chcą, którzy mają właśnie tę empatię. Mają wyobraźnię i dużą tolerancję. I chcą tego, żeby było dobrze. Ponieważ pamiętajmy, iż dostępność nie jest tylko dla osób z niepełnosprawnością. Mamy osoby, które mają dzieci, będziemy kiedyś starsi, są osoby, które mają ciężką walizkę i chętniej skorzystają z windy, a nie schodów. Ktoś ma rower, inne rzeczy. Złamiemy nogę – wówczas też jest nam potrzebna dostępność – mówi Maria Jabcoń.
28 czerwca 2025 wszedł w życie Polski Akt Dostępności. To ustawa, która ma przyczynić się do poprawy dostępności wybranych produktów i usług dla jak najszerszego grona odbiorców – niezależnie od ich potrzeb.
Ta regulacja wymusza bowiem zmiany, które nie tylko umożliwią korzystanie z pewnych produktów i usług wszystkim osobom, ale także zwiększą wygodę ich użytkowania dla wszystkich.
Joanna Ojdana, Anna Żórawska, Maria Jabcoń:







Autor: MGP