3 kwietnia odbyło się posiedzenie Podkomisji Stałej do Spraw Osób z Niepełnosprawnościami i Włączenia Społecznego. Głównym tematem spotkania była dostępność edukacji przedszkolnej dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz przewlekle chorych.
Informację w tej sprawie przedstawił przedstawiciel Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zaznaczył on znaczenie szkoleń dla nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz podkreślił działania wspierające lokalne społeczności w zapewnieniu dostępności edukacyjnej. Wskazał także na trwające inicjatywy w zakresie nauczania języka migowego, m.in. studia dla nauczycieli prowadzone na Uniwersytecie Warszawskim. Poruszono również kwestię współpracy z samorządami oraz organizacji transportu dla dzieci z niepełnosprawnościami, który leży po stronie gmin.
Przedstawiciel Rzecznika Praw Dziecka zwrócił uwagę na istniejącą lukę prawną w sytuacjach, gdy personel przedszkola nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej opieki dzieciom wymagającym stałej i wzmożonej uwagi.
Z kolei przedstawiciel PFRON, będący jednocześnie trenerem dostępności, podkreślił problemy zgłaszane przez rodziców dzieci głuchych. Wskazał na brak nauczycieli posługujących się językiem migowym oraz niedostateczne kształcenie kadr w tym zakresie.
Głos zabrali również przedstawiciele organizacji społecznych, m.in. stowarzyszeń przyjaciół dzieci, którzy przedstawili wyzwania, z jakimi mierzą się Wiodące Ośrodki Koordynacyjno-Rehabilitacyjno-Opiekuńcze w codziennej działalności.