Matura 2025 język polski – pytania i odpowiedzi
Egzamin maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym w 2025 roku składał się z trzech głównych części. Pierwsza z nich to zadania sprawdzające umiejętność czytania ze zrozumieniem, tworzenia notatki syntetyzującej oraz zagadnienia językowe. Kolejna część dotyczyła wiedzy historycznoliterackiej.
Kluczowym i najbardziej punktowanym elementem egzaminu jest jednak wypracowanie. Maksymalna liczba punktów, jaką można zdobyć podczas egzaminu, wynosi 60. Aż 35 z nich przypada na część pisemną, czyli właśnie na wypracowanie.
Arkusz maturalny z języka polskiego na poziomie podstawowym możecie pobrać tutaj.
Temat wypracowania – matura 2025
Wszyscy chcą wiedzieć, jakie były tematy wypracowań na języku polskim, bo praca pisemna jest najważniejszym elementem egzaminu z języka ojczystego. Oto one:
Temat 1: "Źródło nadziei w czasach trudnych dla człowieka".
Temat 2: "Jak błędna ocena sytuacji wpływa na życie człowieka"?
Uczniowie powinni odwołać się do:
lektury obowiązkowej (wybranej spośród lektur wymienionych na stronie 3 i 4 arkusza maturalnego – tutaj),
innego utworu literackiego (może być to utwór poetycki),
wybranych kontekstów.
Oto przykładowy szkielet wypracowania podany przez eksperta portalu Interia:
Teza: Ludzie w trudnych sytuacjach szukają nadziei przede wszystkim w wierze i w relacjach z innymi.
Argument 1: Człowiek, w trudnych dla siebie chwilach, może szukać pociechy w wierze. Pozwala mu to przetrwać, choćby jeżeli nie rozumie, z czego wynika jego sytuacja.
Przykład 1: Księga Hioba. Hiob, w konsekwencji zakładu Boga z szatanem, stracił wszystko, co miał: majątek, dzieci, zdrowie. Nie rozumiał, dlaczego spotyka go taki los, ponieważ zawsze był oddany Bogu i wiernie mu służył. Postanowił jednak trwać w swej wierze również w nieszczęściu, co zostało wynagrodzone.
Kontekst: Ksiądz Piotr/mesjanizm polski – "Dziady" cz. III. Ksiądz Piotr ufa w plan Stwórcy i w to, iż w przyszłości Bóg ześle Polsce wolność i wynagrodzi cierpienia.
Inne konteksty: Abraham w sytuacji próby z Izaakiem (Księga Rodzaju), Sonia ze "Zbrodni i kary".
Argument 2: Często w trudnych dla siebie chwilach szukamy oparcia w innych osobach – rodzinie, przyjaciołach, życzliwym nam ludziom. To oni dają nam nadzieję na poprawę sytuacji, a czasami sami realnie wpływają pozytywnie na jej zmianę.
Przykład 1: Sonia ze "Zbrodni i kary" była oparciem dla Raskolnikowa w trudnych dla niego chwilach. To ona namówiła go do przyznania się do winy. Widać to również w scenie, gdy czyta mu fragment Biblii o wskrzeszeniu Łazarz, co ma podnieść Rodiona na duchu i pokazać mu, iż zawsze jest szansa na poprawę swojego losu.
Przykłady z tej samej powieści: Marmieładow był źródłem nadziei na poprawę sytuacji Katarzyny Iwanownej i jej dzieci, niestety jego alkoholizm sprawił, iż nie był w stanie sprostać temu zadaniu w dłuższej perspektywie. Swidrygajłow borykał się z wyrzutami sumienia i czuł, iż jest złym człowiekiem. Nadzieję na zmianę upatrywał w związku z Danią, jednak kobieta go odrzuciła.
Kontekst: W "Dżumie" wielu bohaterów upatruje w trudnej sytuacji epidemii nadzieję w doktorze Rieux, który świeci przykładem i swoją postawą zachęca do pomocy innych.
Inne konteksty: literatura obozowa, "Zdążyć przed Panem Bogiem", konteksty historyczne dotyczące czasów okupacji, "Wesele" (nadzieja na odzyskanie niepodległości pod przywództwem Gospodarza)
Podsumowanie: wyciągnięcie wniosków z podanych przykładów i potwierdzenie tezy".
Jak zdać maturę z języka polskiego w 2025 roku? By uzyskać pozytywny wynik z egzaminu maturalnego na poziomie podstawowym, uczeń musi zdobyć minimum 30 proc. ogólnej liczby punktów, co w przypadku języka polskiego oznacza co najmniej 18 punktów.
Centralna Komisja Egzaminacyjna wyniki tegorocznych matur ogłosi 8 lipca. Tego też dnia maturzyści poznają swoje indywidualne wyniki i otrzymają świadectwa maturalne.
Matura 2025 – jakie teksty literackie pojawiły się w części historycznoliterackiej?
W ramach czytania ze zrozumieniem uczniowie mieli za zadanie przeczytać, przeanalizować oraz odpowiedzieć na pytania do następujących tekstów literackich:
Carl Sagan – Błękitna kropka,
Maria Trepczyńska – Ziemia 2.0 – poszukiwania przez cały czas trwają.
W części historycznoliterackiej uczniowie analizowali i odpowiadali na pytania dotyczące następujących utworów:
Fragment wiersza Adama Asnyka,
Fragment wiersza Zbigniewa Herberta,
Rozmowa Mistrza Polikarpa ze Śmiercią (fragment),
Wiosna – Jan Andrzej Morsztyn (fragment),
Pieśń XIV – Jan Kochanowski (fragment),
Dziady, cz. III – Adam Mickiewicz (fragment),
Stabat Mater – Józef Wittlin,
Ten czas – Krzysztof Kamil Baczyński (fragment),
Tango – Sławomir Mrożek (fragment),
Stary Prometeusz – Zbigniew Herbert (fragment).
Dodatkowo uczniowie analizowali i odpowiadali na pytania dotyczące:
Treści oraz okładki powieści Rok 1984 George'a Orwella,
Wesela Stanisława Wyspiańskiego.