W Narodowym Starym Teatrze w Krakowie odbyła się premiera spektaklu „Bankructwo małego Dżeka” według powieści Janusza Korczaka. Wydarzenie połączono z dyskusją ekspertów zajmujących się edukacją ekonomiczną i promowaniem przedsiębiorczości.
Premiera stanowiła część oficjalnej inauguracji obchodów 125-lecia Spółdzielczości Uczniowskiej w Polsce, a jednocześnie wpisuje się w obchody Międzynarodowego Roku Spółdzielczości ustanowionego przez Organizację Narodów Zjednoczonych (ONZ).
– Rok 2025 to wyjątkowy czas – jubileusz 125-lecia Spółdzielczości Uczniowskiej i Międzynarodowy Rok Spółdzielczości ONZ to okazja, aby szeroko przypominać, iż ekonomia to nie tylko rachunki i bilanse, ale przede wszystkim wartości i współpraca. Spektakl „Bankructwo małego Dżeka” doskonale wpisuje się w tę misję – podkreśla Waldemar Zbytek, prezes Warszawskiego Instytutu Bankowości i przewodniczący Krajowego Centrum Edukacji Ekonomicznej.
Dziedzictwo spółdzielczości i edukacja ekonomiczna
Pierwsza spółdzielnia uczniowska w Polsce powstała w 1900 roku. Od tamtego czasu kolejne pokolenia młodzieży uczyły się w praktyce przedsiębiorczości, współodpowiedzialności i solidarności – wartości, które do dziś stanowią fundament nowoczesnej edukacji ekonomicznej.
Od ponad 30 lat rozwój i promocję spółdzielczości uczniowskiej wspiera Fundacja Rozwoju Spółdzielczości Uczniowskiej. Jej działania doskonale wpisują się w idee ONZ, które ustanowiło rok 2025 Międzynarodowym Rokiem Spółdzielczości pod hasłem „Spółdzielnie budują lepszy świat”.
Dzieło Korczaka na deskach Teatru Starego
Janusz Korczak, autor „Bankructwa małego Dżeka”, już ponad sto lat temu postawił ważne pytanie: „Dlaczego nie mamy możliwie wcześniej nauczyć dziecka, czym jest pieniądz, wynagrodzenie za pracę, aby czuło wartość, złe i dobre strony posiadania?” To przesłanie wciąż pozostaje aktualne i stanowi inspirację dla współczesnej edukacji finansowej.
Historia Dżeka Fultona – chłopca, który wraz z kolegami prowadzi szkolny biznes – pokazuje, iż ekonomia to nie tylko liczby, ale także odpowiedzialność, kooperacja i zdolność uczenia się na błędach. Spektakl, w reżyserii Macieja Podstawnego z dramaturgią Doroty Kowalkowskiej, to pierwszy od lat projekt Narodowego Starego Teatru adresowany do młodej widowni. Przedstawienie staje się znakomitym punktem wyjścia do rozmowy o edukacji ekonomicznej w szkołach i poza nimi.
Spektakl w trasie – edukacja poprzez teatr
„Bankructwo małego Dżeka” nie ograniczy się jedynie do sceny w Krakowie. Dzięki współpracy Teatru Starego z Warszawskim Instytutem Bankowości spektakl będzie prezentowany w formie mobilnej w innych ośrodkach w całej Polsce. Towarzyszyć mu będą warsztaty pedagogiczne i materiały edukacyjne, które pozwolą nauczycielom i uczniom pogłębić temat edukacji ekonomicznej.
Edukacja ekonomiczna młodego pokolenia
Warszawski Instytut Bankowości od wielu lat realizuje projekty popularyzujące wiedzę finansową wśród dzieci i młodzieży. Wśród nich znajdują się programy takie jak BAKCYL, Porwani przez Ekonomię czy Przygody Przedsiębiorczego Dżeka – projekt inspirowany powieścią Korczaka, realizowany we współpracy z Bankiem Pekao S.A.
O Warszawskim Instytucie Bankowości
Warszawski Instytut Bankowości (WIB) został utworzony w 1993 roku z inicjatywy Związku Banków Polskich i banków-fundatorów. Od początku działa na rzecz rozwoju i wypracowywania rozwiązań, służących gospodarce i instytucjom finansowym oraz pracownikom i klientom.
WIB jako jeden z liderów kształcenia kadr bankowych w Polsce, od pierwszych lat działalności realizował projekty ukierunkowane na podnoszenie kompetencji bankowców i jakości praktyk rynkowych instytucji finansowych. Z różnorodnych szkoleń skorzystało już ponad 85 tys. osób. Pracują w bankach, firmach ubezpieczeniowych, innych instytucjach finansowych. Wiele z nich trafiło do ścisłej kadry menadżerskiej polskiego sektora finansowego.
Spot z udziałem Cezarego Pazury zrealizowany przez WIB w ramach kampanii Bankowcy dla CyberEdukacji – Nie publikuj danych!
Źródło informacji: Warszawski Instytut Bankowości/PAP MediaRoom