Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło plan reformy wychowania przedszkolnego, która ma wejść w życie we wrześniu 2026 roku. Projekt pod nazwą „Reforma 2026. Kompas jutra” powstał we współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytutem Badawczym. Reforma obejmie wszystkie przedszkola na terenie Polski i zakłada fundamentalne zmiany w sposobie kształcenia najmłodszych dzieci.
Co zakłada reforma przedszkoli 2026?
Nowy model wychowania przedszkolnego ma być oparty na realizacji ściśle określonych celów edukacyjnych. To oznacza odejście od dotychczasowej praktyki opartej na zabawie i wprowadzenie obowiązkowych działań ukierunkowanych na rozwijanie wiedzy i umiejętności przydatnych w rozwiązywaniu codziennych problemów.
Najwięcej kontrowersji wzbudzają proponowane zmiany w podstawie programowej wychowania przedszkolnego. MEN informuje, iż dokument ten ma być „zorientowany na głębokie uczenie się”, aby dzieci już na etapie przedszkola nabywały umiejętności przydatne poza murami placówki oraz w szkole.
W praktyce oznacza to wprowadzenie konkretnych wymagań edukacyjnych oraz odejście od swobodnej zabawy jako głównej formy aktywności dziecka. Planowana zmiana ma przygotować przedszkolaków do funkcjonowania w systemie szkolnym. Rodzice i pedagodzy obawiają się jednak, iż dzieci zostaną pozbawione czasu w beztroską zabawę, która dotychczas stanowiła fundament ich rozwoju.
Obowiązki i ocenianie dzieci w przedszkolu
Nowa reforma przewiduje także wprowadzenie systemu oceniania efektów edukacyjnych dzieci w wieku przedszkolnym. Każdy przedszkolak będzie musiał osiągać określone cele, by móc bez przeszkód kontynuować edukację na poziomie szkoły podstawowej.
Chociaż Ministerstwo nie przedstawiło jeszcze szczegółowych wytycznych dotyczących konkretnych zadań i umiejętności, które dzieci mają opanować, wiadomo już, iż nacisk położony zostanie na rozwój praktycznych kompetencji. Według opinii wielu nauczycieli wychowania przedszkolnego może to prowadzić do zbyt dużego obciążenia dzieci obowiązkami nieadekwatnymi do ich wieku.
Rodzice protestują: dzieci stracą beztroskę
Propozycja zmian spotkała się z natychmiastową i szeroką krytyką ze strony rodziców oraz nauczycieli. Wielu z nich alarmuje, iż planowana reforma jest sprzeczna z ideą wychowania przedszkolnego, które powinno opierać się na wspieraniu rozwoju emocjonalnego i społecznego poprzez zabawę.
Znajomi rodzice przedszkolaków, z którymi rozmawiałam, mówią wprost: „to koniec dzieciństwa”. Ich zdaniem przedszkole powinno być przestrzenią bezpieczną, kreatywną i wolną od presji edukacyjnej. Dodają, iż nowa podstawa programowa może prowadzić do sytuacji, w której dzieci będą zmuszone do siedzenia przy stolikach, odrabiania zadań i konkurowania ze sobą, co zaburzy ich naturalny rozwój.
Jak zgłosić sprzeciw w konsultacjach MEN?
Ministerstwo Edukacji Narodowej uruchomiło konsultacje społeczne dotyczące reformy przedszkoli. Każdy obywatel może zgłosić swoje uwagi i propozycje zmian do 18 grudnia 2025 roku.
Formularz konsultacyjny dostępny jest na oficjalnej stronie resortu edukacji pod adresem: https://www.gov.pl/web/edukacja/reforma26-kompas-jutra-ruszaja-konsultacje-publiczne-nowych-podstaw-programowych
Zgłoszone opinie mają zostać rozpatrzone przez Ministerstwo i mogą wpłynąć na ostateczny kształt reformy. To jedyna okazja, aby realnie wpłynąć na przyszłość edukacyjną przedszkolaków w Polsce.
Źródło: gov.pl














