Czas trwania poszczególnych egzaminów ósmoklasisty jest różny i zależny od przedmiotu. Najdłużej trwa egzamin z języka polskiego, najkrócej - z języka obcego nowożytnego. Jednak jest też dobra wiadomość. W 2025 roku wszystkie egzaminy ósmoklasisty będą trwały o 25 procent dłużej niż dotychczas.
REKLAMA
Zobacz wideo Sztuczna inteligencja robi zadania z egzaminu ósmoklasisty. "Jestem w szoku"
Egzaminy ósmoklasisty w 2025 roku. Uczniowie będą mieli więcej czasu w pisanie
Jak podaje Centralna Komisja Egzaminacyjna, w 2025 roku egzaminy ósmoklasisty będą trwały odpowiednio:
język polski - 150 minut (wcześniej było 120 minut), czyli o pół godziny dłużej,
matematyka - 125 minut (poprzednio było 100 minut), czyli o 25 minut dłużej,
język obcy nowożytny - 110 minut (wcześniej było 90 minut), czyli o 20 minut dłużej.
Wprowadzone zmiany mają zmniejszyć do minimum liczbę osób, które starają się o zaświadczenia lekarskie, dzięki którym mogą wydłużyć czas na egzaminie. Uczniowie muszą jednak pamiętać, iż ów dodatkowy czas jest przeznaczony zarówno na rozwiązywanie zadań, jak i na przenoszenie rozwiązań na kartę odpowiedzi.
Kiedy uczeń może otrzymać więcej czasu w egzaminie? To możliwe w kilku sytuacjach
Powyższe wydłużenie czasu w egzaminach ósmoklasisty dotyczy wszystkich uczniów, niezależnie od stanu zdrowia. Jednak niektóre dzieci mogą liczyć na dodatkowe minuty podczas rozwiązywania zadań. Jest to możliwe, gdy uczeń posiada jeden z pięciu poniższych dokumentów:
orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - w przypadku niepełnosprawności, niedostosowania społecznego lub zagrożenia nim,
opinię poradni psychologiczno-psychologicznej ze stwierdzeniem wolnego tempa pracy z powodu dysgrafii, dysortografii, dyskalkulii (z zaburzeniami komunikacji językowej) czy dysleksji,
zaświadczenie od lekarza o stanie zdrowia - w przypadku czasowej choroby lub niesprawności,
orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania - z powodu choroby przewlekłej,
orzeczenie Rady Pedagogicznej - w przypadku znalezienia się w sytuacji traumatycznej lub kryzysowej, np. cudzoziemcy czy dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej.