Powrót do kwietniowego terminu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty, to tylko jedna z nielicznych propozycji zmian, nad którymi w tej chwili pracuje Ministerstwo Edukacji Narodowej. Projekt nowelizacji ustawy Prawo oświatowe został wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu, a jego przyjęcie zostało nieco odłożone w czasie - planowane jest dopiero na trzeci kwartał 2025 roku.
REKLAMA
Zobacz wideo Takim uczniem był "Świeży" z Genzie. Jakie podejście ma do studiów? "Były przygodą" [materiał wydawcy kobieta.gazeta.pl]
Egzamin ósmoklasisty w kwietniu?
"Celem projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw jest przede wszystkim umożliwienie wdrożenia w szkołach kompleksowej reformy programowej w zakresie wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, opartej na dokumencie pt. 'Profil absolwenta i absolwentki. Droga do zmian w edukacji'" – czytamy w opisie założeń projektu.
Zaznaczono w nim, iż projekt obejmuje także propozycje innych zmian o charakterze uzupełniającym, porządkującym lub korygującym. Jedną z tych, które mają dotyczyć bezpośrednio uczniów, jest powrót do kwietniowego terminu przeprowadzenia egzaminu ósmoklasisty.
Dodatkowo MEN proponuje również rezygnację z przeprowadzania egzaminu maturalnego z języka łacińskiego, jako alternatywy dla egzaminu z języka obcego nowożytnego.
To jednak nie koniec prac resortu, bo MEN chce także skrócenia okresu, w którym zdający może złożyć wniosek o wgląd do sprawdzonej i ocenionej pracy egzaminacyjnej z 6 miesięcy do 3 miesięcy oraz rozpatrywania przez Kolegium Arbitrażu Egzaminacyjnego odwołań od wyniku weryfikacji sumy punktów.
Zmiany w wymaganiach dla nauczycieli. Chodzi o publiczne przedszkola
Jedną ze zmian proponowanych przez MEN jest również ta, która dotyczy wymagań dla nauczycieli. Otóż resort edukacji w przygotowywanym projekcie proponuje się m.in. rozszerzenie zakresu stosowania rozwiązania umożliwiającego zatrudnienie w publicznym przedszkolu osoby niebędącej nauczycielem do wszystkich zajęć prowadzonych w placówce oraz rezygnację z określenia w ustawie wymiaru godzin zajęć wychowania fizycznego w poszczególnych klasach i typach szkół.