W ostatnim tygodniu października na lekcjach języka hiszpańskiego w Hetmanie uczniowie wykazali się swoimi umiejętnościami językowymi i artystycznymi.
Mieli za zadanie wspólnie stworzyć kolorowy mural, czyli formę sztuki ulicznej, która pozwala w wyjątkowy sposób łączyć kulturę, emocje i przekaz społeczny, dotyczący religijno-etnicznego święta meksykańskiego Día de Muertos, czczące pozagrobowe życie zmarłych i więzy rodzinne, czas w którym żywi mogą spotkać się z umarłymi. W Meksyku jego obchody realizowane są od 27 października do 2 listopada.
Klasy I-III miały za zadanie wykonać na lekcjach barwne prace inspirowane motywami Dnia Zmarłych w Meksyku, czyli kolorowe czaszki (las calaveras), kwiaty (el cempasúchil), symbole życia i pamięci.
Dzieła powstały podczas zajęć, na których autorzy zastosowali różnorodne technik plastycznych, na projektach Murali dominowały farby, pastele, technika kolażu czy markerów. Dodatkowo, aby jeszcze bardziej wprowadzić klimat w tle wybrzmiewały wesołe melodie, nawiązujące do święta meksykańskiego, piosenki np. Recuárdame, Un poco loco, La Llorona z znanego i uwielbianego przez wszystkich filmu Coco.
Zadaniem uczniów IV klas było opracowanie strony teoretycznej projektu.
Przygotowali krótkie prezentacje dotyczące historii muralu, jego znaczenia w sztuce współczesnej oraz przykładów najsłynniejszych murali na świecie i w Polsce.
Wspólne działania artystyczne miały połączyć wiedzę z praktyką oraz pozwolić uczniom odkryć jak sztuka może być nośnikiem tradycji, pamięci i emocji. Ogromne zaangażowanie i kooperacja wszystkich podczas lekcji, również pokazało jak samo w sobie to święto oraz realizacja projektu, zbliża ze sobą ludzi tworząc niesamowitą więź i atmosferę.
Efekty pracy można podziwiać po obydwu stronach na szkolnym korytarzu, interesujące ciekawostki o historii muralu oraz prace plastyczne pełne koloru, symboliki, pozytywnej energii i uroku! Zapraszamy do oglądania!
Tekst: Julia Mędrykowska kl. IC
Zdjęcia: Maja Wach kl. IB, Marcelina Obara kl. IA, Renata Kozdra-Laba
Uczestnicy projektu: uczniowie klas I-III formy graficzne przedstawiające Mural, uczniowie klas IV formy informacyjne dotyczące historii i przykładów Muralu
Warto wiedzieć!
…Czym tak naprawdę jest mural? Definicji jest bardzo wiele. Według Słownika języka polskiego PWN Mural to „wielkie malowidło wykonane bezpośrednio na „ścianie budynku”. Pierwotnymi malowidłami tego typu były prace naskalne z epoki paleolitu. Następnie ważnymi epokami dla rozwoju tego typu prac były starożytny Egipt i starożytny Rzym. Samo słowo „mural” pochodzi z języka hiszpańskiego (h. mural – ścienny; malarstwo ścienne). To dzięki meksykańskim artystom forma ta zyskała tak dużo popularność.
W Polsce murale pojawiły się przed drugą wojną światową jako wielkoformatowe reklamy. W trakcie wojny najczęściej pojawiającym się znakiem na Polskich murach był symbol Polski Walczącej. Po wojnie artyści przy pomocy malarstwa ściennego starali się przywrócić świetność polskich miast, a następnie stosowano ten typ malarstwa w celu stworzenia reklam wielkoformatowych. w tej chwili murale dzielą się na prace estetyzujące, społecznie zaangażowane i przedstawiające postawę twórcy względem czegoś….
(Stasiak, Anna, Mural i jego rola w przestrzeni zurbanizowanej, Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, 2016)








