Elektryczne wózki widłowe powstaną dzięki inżynierom z Kielc?

radiokielce.pl 6 godzin temu
Zdjęcie: 17.01.2025. Kielce. Politechnika Świętokrzyska / Fot. Magdalena Galas-Klusek - Radio Kielce


Jest szansa, iż dzięki Politechnice Świętokrzyskiej w Polsce będą produkowane elektryczne wózki widłowe. Kielecka uczelnia chce wykorzystać swoje wieloletnie doświadczenie w projektowaniu pojazdów z napędem elektrycznym.

Profesor Sławomir Karyś z Wydziału Elektrotechniki, Automatyki i Informatyki Politechniki Świętokrzyskiej informuje, iż jest producent gotowy rozpocząć produkcję wózków widłowych z napędem elektrycznym. Żeby było to możliwe potrzebne jest zdobycie dofinansowania.

– Zgłosiliśmy projekt do finansowania z funduszy europejskich. Uczelnia zrobiła to z firmą, która w tej chwili sprzedaje wózki, ale chciałaby je też produkować. To jedna z większych firm w Polsce – informuje prof. Sławomir Karyś.

Kieleccy naukowcy chcą, by napędzane elektrycznie wózki widłowe posiadały system umożliwiający omijanie przeszkód, co ma zwiększyć bezpieczeństwo pracujących z takim sprzętem ludzi. Kolejnym zagadnieniem są bardziej zaawansowane systemy napędowe.

17.01.2025. Kielce. Politechnika Świętokrzyska / Fot. Magdalena Galas-Klusek – Radio Kielce

Pojazdy napędzane elektrycznie to nie jest nowość dla inżynierów z Politechniki Świętokrzyskiej. W 1977 roku powstał pierwszy elektryczny samochód w Polsce, w Instytucie Elektrotechniki w Warszawie. Twórca napędzanego elektrycznie fiata 125p, prof. dr hab. inż. Eugeniusz Popławski w latach 90. XX wieku przeniósł się do Kielc. Jak informuje profesor Sławomir Karyś, na Politechnice Świętokrzyskiej pojazd przerobiono wykorzystując nowocześniejsze rozwiązania techniczne.

– Ten fiat 125p miał nowoczesne rozwiązania i dobre parametry: zasięg stu kilometrów, prędkość 80 kilometrów na godzinę. Budził sensację na ulicach, bo nie było go słychać – opowiada.

W Kielcach powstały zarówno samochody elektryczne jak i hybrydowe, między innymi przerobiono poloneza na samochód elektryczny i hybrydowy. Opracowano również jeden z pierwszych w Polsce tzw. elektrycznych pojazdów lekkich napędzany silnikiem BLDC.

Samochody skonstruowane na Politechnice Świętokrzyskiej mogły poruszać się po kieleckich drogach, ponieważ otrzymały status pojazdów specjalnych. Takie auta miały czerwone tablice rejestracyjne.




Idź do oryginalnego materiału