Forum Dyrektorów Placówek Doskonalenia Nauczycieli

ore.edu.pl 2 miesięcy temu

2 października 2024 r. w Ośrodku Rozwoju Edukacji (ORE) w Warszawie odbyło się Forum Dyrektorów Placówek Doskonalenia Nauczycieli. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej: Katarzyna Lubnauer – sekretarz stanu w MEN, Anna Dakowicz-Nawrocka – wicedyrektor Departamentu Kształcenia Ogólnego (DKO), Jolanta Wach – naczelnik w DKO, dyrektorzy publicznych placówek doskonalenia nauczycieli z całego kraju, zaproszeni goście reprezentujący szkoły i JST oraz kadra kierownicza ORE.

Spotkanie otworzył dyrektor ORE Andrzej Suchenek. Witając gości, podkreślił znaczenie współpracy i wymiany doświadczeń w środowisku placówek systemu doskonalenia oraz zapowiedział stworzenie platformy do wspólnego projektowania nowych rozwiązań systemowych służących rozwojowi zawodowemu nauczycieli (propozycja utworzenia Rady Dyrektorów PDN przy ORE).

Następnie głos zabrała sekretarz stanu Katarzyna Lubnauer oraz wicedyrektor Anna Dakowicz-Nawrocka, odpowiadając na pytania zebrane od uczestników forum. Przedstawicielki MEN odniosły się między innymi do kwestii planowanych zmian w systemie doskonalenia nauczycieli, w tym w zakresie doradztwa metodycznego, funkcjonowania placówek niepublicznych, oraz podkreśliły rolę autonomii szkół i nauczycieli w wyborze oferty doskonalenia.

W nawiązaniu do toczących się w MEN prac dotyczących zmian w zakresie kwalifikacji i doskonalenia nauczycieli wicedyrektor Anna Dakowicz-Nawrocka poprosiła dyrektorów placówek doskonalenia nauczycieli o zgłaszanie bezpośrednio do MEN propozycji, które należałoby uwzględnić w planowanej nowelizacji rozporządzenia o placówkach doskonalenia nauczycieli.

Prezentując rolę ORE w systemie doskonalenia nauczycieli, dyrektor Andrzej Suchenek zwrócił uwagę na największy jego zdaniem problem, który ogranicza udział nauczycieli w formach doskonalenia oferowanych przez placówki: brak czasu w doskonalenie, przeciążenie pracą oraz nierzadko duża odległość szkoły od najbliższej placówki doskonalenia.

Przedstawiając ORE w nowej odsłonie, po zmianach organizacyjnych wprowadzonych 1 września 2024 r., dyrektor Suchenek zwrócił uwagę na nowe wydziały w strukturze ORE, np. Wydział Polityki Oświatowej i Współpracy, którego zadaniem będzie m.in. inicjowanie współpracy z różnymi środowiskami działającymi na rzecz edukacji, w tym również z placówkami doskonalenia nauczycieli.

Ofertę edukacyjną ORE na rok szkolny 2024/2025 zaprezentowały wicedyrektor Marzenna Habib i wicedyrektor Małgorzata Szeja, które zwróciły uwagę na kierunki realizacji polityki oświatowej państwa oraz wyzwania stojące przed systemem doskonalenia w obliczu wyzwań zmieniającego się świata. Zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży, edukacja włączająca, dzieci ukraińskie w polskim systemie oświaty, wyzwania stawiane przez rynek pracy, potrzeba wsparcia młodych nauczycieli – to tylko wybrane obszary, wokół których zbudowana jest oferta edukacyjna, jaką ORE kieruje do pracowników systemu doskonalenia w roku szkolnym 2024/2025. Szczegółowy plan pracy ORE dostępny jest na stronie internetowej Ośrodka przy prezentacji poszczególnych wydziałów.

W ofercie ORE znaczące miejsce zajmują również projekty współfinansowane z funduszy europejskich FERS. Propozycje w tym obszarze zaprezentowała Magdalena Brewczyńska, kierownik projektu „Zindywidualizowane i spersonalizowane doradztwo metodyczne”. Prezentując cele projektów, omówiła w tej chwili realizowane zadania i podkreśliła wymierne korzyści wynikające z działań projektowych dla systemu edukacji. Szczegółowe informacje na temat realizowanych w ORE projektów dostępne są na stronie internetowej ośrodka, w zakładce FERS.

Forum było również przestrzenią umożliwiającą wysłuchanie głosu młodych nauczycieli, których reprezentowała Ewa Zarzycka, nauczycielka z XXXVIII Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Kostki Potockiego w Warszawie. W swoim wystąpieniu „Nauczyciel na starcie – jego pasje, aspiracje, potrzeby i wyzwania z jakimi mierzy się w codziennej pracy”, zaprezentowała tezy skłaniające do refleksji nad możliwościami wsparcia nauczycieli rozpoczynających pracę. Stawiają także poważne wyzwania dla systemu doskonalenia nauczycieli.

Forum zakończył panel dyskusyjny poświęcony kierunkom rozwoju systemu doskonalenia. W dyskusji wzięli udział przedstawiciele różnych środowisk edukacyjnych: Grzegorz Bogacz – starosta Powiatu Czarnkowsko Trzcianeckiego, Jolanta Wach – naczelnik w DKO, Ewa Furche – dyrektor Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli w Gdańsku, dr Jerzy Grad – dyrektor Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli WOM Katowice, Agnieszka Szeja – nauczycielka II Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego w Warszawie, Krystyna Wróblewska – dyrektor Podkarpackiego Zespołu Placówek Wojewódzkich w Rzeszowie, Jarosław Zaroń – dyrektor Mazowieckiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Paneliści dyskutowali o zmianach, których potrzebuje polska szkoła, wynikających z nich wyzwań dla systemu doskonalenia nauczycieli, o sposobach wspierania nauczycieli i podtrzymywania ich wewnętrznej motywacji do doskonalenia i rozwoju. Podkreślali rolę i znaczenie dyrektora szkoły w tworzeniu warunków do rozwoju nauczycieli. W wypowiedziach panelistów kilkakrotnie pojawiała się rekomendacja wprowadzenia w większym zakresie do szkół superwizji oraz metod stymulowania rozwoju zawodowego nauczycieli wykorzystujących coaching, mentoring i tutoring.

Paneliści wielokrotnie odwoływali się do konieczności wsparcia procesu kształcenia nauczycieli poprzez prowadzenie szkół ćwiczeń, w których studenci mogliby zdobywać konieczne doświadczenie, dające podstawę do startu w zawodzie nauczyciela. Podkreślali w szczególności rolę doradców metodycznych w systemie doskonalenia nauczycieli i potrzebę zmian w zakresie organizacji ich pracy.

Podsumowując spotkanie, dyrektor ORE zwrócił uwagę na potrzebę podjęcia działań zmierzających do stworzenia spójnego systemu doskonalenia nauczycieli, który będzie opierał się na ścisłej współpracy Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ośrodka Rozwoju Edukacji i placówek doskonalenia nauczycieli.

Idź do oryginalnego materiału