Gala 10-lecia Fundacji Adamed. Znamy laureatów 10. edycji obozu naukowego ADAMED SmartUP!

raportcsr.pl 3 godzin temu

W poniedziałek 30 września 2024 roku w Auli Gmachu Fizyki Politechniki Warszawskiej odbyła się uroczysta gala 10-lecia Fundacji Adamed, podczas której świętowano dekadę działalności Fundacji na rzecz rozwoju nauki, wsparcia młodzieży oraz promocji zdrowia.

W trakcie wydarzenia ogłoszono także laureatów tegorocznej, 10. edycji obozu ADAMED SmartUP, którzy otrzymali pakiet indywidualnych, 10-miesięcznych konsultacji naukowych oraz 3. zwycięzców poprzedniej edycji programu, do których powędrowały stypendia finansowe w wysokości 40 tys. złotych.

Jubileuszowa gala była okazją do podsumowania 10 lat działalności Fundacji Adamed, która od dekady aktywnie angażuje się w liczne inicjatywy mające na celu promowanie nauki, wspieranie młodzieży uzdolnionej oraz działalność na rzecz poprawy zdrowia publicznego i psychicznego.

Program ADAMED SmartUP – będący pierwszym i zarazem flagowym projektem Fundacji – od początku swojego istnienia stanowił najważniejszy element strategii jej działalności. To właśnie dzięki niemu młodzi ludzie z całej Polski mają możliwość uczestniczenia w obozach naukowych, gdzie rozwijają swoje pasje, zdobywają wiedzę i nowe umiejętności, a także nawiązują cenne kontakty z ekspertami z różnych dziedzin. Jak dotąd – na przestrzeni ostatniej dekady – do programu zarejestrowało się blisko 80 tys. kandydatek i kandydatów pragnących poszerzać swoje horyzonty oraz realizować naukowe aspiracje. Z kolei obozy naukowe ADAMED SmartUP zgromadziły już 500 absolwentów. Jak pokazują najnowsze dane – takie inicjatywy są niezwykle istotne. Aż 76 proc. respondentów badania przeprowadzonego przez Fundację Adamed we wrześniu br., uważa, iż inwestycja w działania, których celem jest rozwój młodych osób, może w przyszłości pozytywnie wpłynąć na wizerunek Polski za granicą.

– Jubileusz 10-lecia Fundacji Adamed to moment, który pozwala spojrzeć na wszystko, co zrobiliśmy przez ostatnią dekadę. Gdy w 2014 roku uruchomiliśmy program ADAMED SmartUP, nie przypuszczaliśmy, iż do programu zgłosi się aż 80 tysięcy młodych ludzi, z czego aż pół tysiąca weźmie udział w naszych obozach naukowych skierowanych do pasjonatów nauk ścisłych i przyrodniczych. Na dziś już setka skorzystała z konsultacji edukacyjnych z najlepszymi specjalistami, a jedna trzecia z nich otrzymała od nas stypendia naukowe. Ostatnie lata pokazały też, jak ważna jest misja Adamed – odpowiadanie na najważniejsze wyzwania współczesnej medycyny. W trakcie pandemii COVID-19 stworzyliśmy pierwszy film edukacyjny pokazujący zasady ochrony przed zarażeniem wirusem i wyemitowaliśmy go m.in. w telewizji. Przygotowaliśmy także plakaty edukujące, które były dystrybuowane w całej Polsce. We współpracy z Radą Naukową Adamed Expert Fundacja, w skład której weszli m.in. konsultanci krajowi i eksperci z wielu dziedzin medycyny, przygotowaliśmy pierwsze w Polsce wytyczne i procedury postępowania z pacjentami zakażonymi COVID-19. Z uwagi na fakt, iż po pandemii wzrosła liczba prób samobójczych i przypadków depresji wśród dzieci i młodzieży, uruchomiliśmy pierwszy w Polsce kompleksowy program zapobiegający zachowaniom ryzykownym wśród osób poniżej 18. roku życia. Nasz projekt „Wspierająca Szkoła” daje realne wsparcie nauczycielom, rodzicom i uczniom, by mogli skutecznie przeciwdziałać kryzysom psychicznym, z którymi walczy tak wiele młodych ludzi – mówiła dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, Prezes Zarządu Fundacji Adamed podczas uroczystego rozpoczęcia jubileuszowej gali

– Cieszę się, iż dzięki naszym działaniom pomagamy innym i wspieramy rozwój młodych talentów, rozwijamy ich i ich pasje, bo to oni mają szansę zmieniać naszą rzeczywistość – dodała na zakończenie wystąpienia.

Gościem honorowym wydarzenia była wiceminister edukacji Paulina Piechna-Więckiewicz

– Dzięki inicjatywom takim jak ADAMED SmartUP, uzdolniona młodzież zyskuje nie tylko wsparcie w rozwijaniu pasji naukowych, ale także narzędzia potrzebne do tego, by kształtować przyszłość naszego społeczeństwa. Nam jako Ministerstwu Edukacji zależy na tym, aby uzdolniona młodzież widziała swoją przyszłość właśnie tutaj, w Polsce. Chcemy stworzyć warunki, które zachęcą ich do pozostania i realizowania swoich ambicji i celów w kraju, przyczyniając się przy tym do jego rozwoju – powiedziała wiceminister, która zabrała głos podczas części oficjalnej uroczystości.

Wyjątkowa dziesiątka

Poza celebracją dziesięciolecia działalności Fundacji, głównym punktem gali było ogłoszenie laureatów tegorocznej, 10. edycji programu ADAMED SmartUP, którzy wyróżnili się swoimi osiągnięciami i zaangażowaniem podczas lipcowego obozu naukowego. Nagrodzeni uczestnicy otrzymali możliwość dalszego kontynuowania swojej naukowej ścieżki pod okiem mentorów i ekspertów w ramach indywidualnych, 10-miesięcznych konsultacji dydaktycznych dostosowanych do ich potrzeb i zainteresowań.

W 2024 roku laureatami nagrody głównej 10. edycji programu ADAMED SmartUP zostali:
  • Jan Czałbowski. Uczeń II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie Finalista konkursu Zwolnieni Z Teorii oraz Olimpiady Informatycznej Juniorów. Swoje projekty publikuje na prowadzonej przez siebie stronie „The Orange Screw”. Brał udział w konkursie CanSat, Eye in the Sky Team. Z zespołem pracował nad budową sondy, wykrywającej ludzi w potrzebie w trudno dostępnych miejscach. Pracował też nad robotem do układania kostki Rubika, algorytmem genetycznym do optymalizacji obudowy CanSata i symulatorem maszyny szyfrującej Enigma.
  • Maciej Gała. Uczeń V Liceum Ogólnokształcącego w Bielsku-Białej. Laureat Arduino Day Community Challenge i Ogólnopolskiej Olimpiady Języka Angielskiego Juniorów, finalista Digital Fabrication Student Design Challenge. Aktywny przedsiębiorca – w zakresie druku 3D stał się partnerem globalnej firmy, produkującej części metalowe i plastikowe. Współtwórca wielu projektów inżynieryjnych – automatycznego paczkomatu i szklarni, robota gąsienicowego, samolotu RC i projektu satelity CanSat. Współadministruje UKI – największym uczniowskim kołem informatycznym w Polsce. Chce zostać inżynierem i wynalazcą.
  • Ewa Karp. Absolwentka Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej. Stworzone przez nią roboty zdobyły 1. miejsce w zawodach xChallenge 2023 w kategorii MiniSumo i 3. w kategorii Freestyle, pokonując zespoły studenckie. W największym europejskim turnieju robotów, Robo Team 2023 zdobyła 6. lokatę. Stworzony wraz z zespołem Sensoryczny Tłumacz Języka Migowego wygrał konkurs Młody Innowator 2022. Weszli też do finału konkursu Explory. Pracuje nad dwuwałowym silnikiem spalinowym. Interesuje się też biotechnologią, wirusologią i anatomią. Chce zostać lekarzem.
  • Magdalena Koń. Uczennica II Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie. Laureatka Ogólnopolskiej Olimpiady Wiedzy Chemicznej oraz Olimpiady Ochrony Środowiska i Chemii Zrównoważonego Rozwoju. Finalistka Małopolskiego Konkursu Chemicznego oraz Biologicznego. Stypendystka Programu ZDOLNI Krajowego Funduszu na rzecz Dzieci. Wolontariuszka w Zespole Chemii Koordynacyjnej na Wydziale Chemii Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie zajmuje się syntezą i charakterystyką fizykochemiczną związków kompleksowych wanadu i miedzi.
  • Karol Kurzyp. Uczeń warszawskiego Liceum Batorego. Uczestnik wielu staży i programów edukacyjnych – na Wydziale Rolnictwa i Ekologii SGGW czy w Centrum Nowych Technologii Uniwersytetu Warszawskiego. Uczestnik kursów Harvard Student Agencies: HSA Future Doctors Level 1 Program oraz Masterclass on “Building a Foundation for Pre-Med: An introduction to Physical Sciences”. Fan mikroskopii i dumny właściciel mikroskopu optycznego. Planuje zostać lekarzem.
  • Julia Michniewicz. Uczennica warszawskiego Liceum im. Klementyny Hoffmanowej. Laureatka i finalistka konkursów przedmiotowych z chemii, języka angielskiego i matematyki. Finalistka Olimpiady Matematycznej Juniorów. Uczestniczka 70 Olimpiady Chemicznej, Konkursów Chemicznych Uniwersytetu Adama Mickiewicza oraz Trzech Wydziałów Politechniki Łódzkiej. Jej pasją jest szukanie przyczyn zjawisk i poznawanie praw wszechświata. Chciałaby pracować w laboratoriom.
  • Aleksander Piasecki. Uczeń Liceum im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie. Laureat Kuratoryjnych konkursów: chemicznego oraz z języka angielskiego. Finalista Kuratoryjnego konkursu informatycznego. Laureat I edycji stypendium Queen Hedvig Scholarship. Stażysta w Instytucie Chemii Organicznej PAN. Rozwija się, wykonując własne projekty w stworzonym przez siebie domowym laboratorium. Od zawsze interesował się światem, prawami nim rządzącymi oraz wynalazkami zmieniającymi życie.
  • Adam Sienkiewicz. Uczeń II Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku. Laureat konkursów kuratoryjnych z fizyki, matematyki, chemii. Dwukrotny laureat Olimpiady Matematycznej Juniorów oraz Olimpiady „O Diamentowy Indeks AGH” z fizyki. Wraz ze innymi pasjonatami fizyki nawiązał współpracę z kołem naukowym na Imperial College w Londynie, dotyczącą rozwoju kosmicznych osłon radiacyjnych. W ramach stypendium „Odkrywcy Diamentów” otrzymał finansowanie na rozwój hybrydowych napędów rakietowych.
  • Wojciech Szymczyk. Uczeń II Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie. Laureat Konkursu kuratoryjnego z matematyki, finalista z chemii. Laureat Olimpiady Matematycznej Juniorów, Warszawskiego Konkursu Przyrodniczo-Informatycznego „Multimedialne Nauki Przyrodnicze” i Międzynarodowego Konkursu Kangur Matematyczny. Aktywnie uczestniczy w spotkaniach Klubu Naukowego Fenix, gdzie przygotowuje się do Turnieju Młodych Fizyków, uczy się projektowania i wykonywania doświadczeń i pogłębia swoją wiedzę. W czasie wolnym gra w szachy i bierze udział w turniejach.
  • Hanna Tenderowicz. Uczennica I Społecznego Liceum Ogólnokształcącego w Tarnobrzegu. Finalistka Olimpiady „Zwolnieni z Teorii”. Realizowała projekty ,,ŚwiadoMi obYwatele” i „Schronisko Książek”. Laureatka Wojewódzkich Konkursów dla uczniów szkół podstawowych województwa świętokrzyskiego z biologii, matematyki i z języka polskiego. Finalistka XXII Podkarpackiego Konkursu Matematycznego. Jako wolontariuszka angażuje się w akcje wsparcia dla domów dziecka czy zbiórki żywności Caritas. Chciałaby zostać lekarzem. Myśli także o pracy naukowej nad innowacjami w dziedzinie medycyny.

– Jak co roku we wrześniu, już od 10 lat w Fundacji uroczyście ogłaszamy laureatów i stypendystów programu ADAMED SmartUP. Są młodzi, pełni pasji, bez pamięci zakochani w tym, co robią. To przyszli naukowcy, lekarze, inżynierowie. Są na początku swojej naukowej drogi, a naszą rolą jest im tę drogę ułatwiać. Dlatego z euforią obserwujemy jak młodzi naukowcy z całej Polski – ale od kilku lat również z Wietnamu, Hiszpanii i Uzbekistanu – łączą siły przy wspólnych projektach, wymieniają się doświadczeniami, a także nawiązują przyjaźnie, które być może w przyszłości zaowocują przełomowymi odkryciami. Przy okazji tak pięknego jubileuszu, dziękujemy Fundatorom, Radzie Naukowej, wszystkim osobom z zespołu Fundacji, partnerom merytorycznym, ośrodkom akademickim, organizacjom i firmom współpracującym, które od 10 lat razem z nami tworzyły, budują i będą rozwijać program ADAMED SmartUP, a także inne projekty Fundacji Adamed – mówiła Katarzyna Dubno, Członkini Zarządu Fundacji Adamed.

Trójka najlepszych

Podczas gali ogłoszone zostały także nazwiska 3. stypendystów ADAMED SmartUP, wyłonionych z grona laureatów nagrody głównej 9. edycji programu. W tej grupie znalazły się osoby, które podczas 10 miesięcy indywidualnych konsultacji wykazały się największą efektywnością i poczyniły największe postępy w nauce. Każda z nich otrzymała finansowe stypendium w wysokości 40 tys. złotych, które umożliwi im dalszy rozwój i realizację ambitnych planów badawczych.

W tym roku nagrody pieniężne otrzymali:
  • Tomasz Grabowski. Świeżo upieczony student Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Matematyczno-Przyrodniczych na Uniwersytecie Warszawskim. W tym roku odbył kilkumiesięczny staż naukowy w Centrum Nowych Technologii na tej uczelni. Niedawno zakończył wakacyjny staż w Laboratory of Molecular Biology w Anglii, gdzie uczył się nowych technik laboratoryjnych. W centrum jego zainteresowań jest biologia molekularna i poznanie mechanizmów chorób, trapiących ludzkość.
  • Nina Mamcarz. Studentka kierunku Aerospace Engineering na Uniwersytecie Technicznym w Delft w Holandii. W minionym roku razem z zespołem konstruowała bezzałogowy samolot obserwacyjny. Uczestniczka projektu symulowanych testów rakietowych, aktywnie pomaga postdoktorantom w eksperymentach aeroakustycznych. Podczas 10. edycji obozu ADAMED SmartUP współprowadziła kurs robotyki. Od dziecka pasjonują ją samoloty i kosmos, w planach ma licencję pilota i kontynuację studiów w USA.
  • Zofia Zakrzewska. Jej pasją jest fizyka, technologie i budownictwo kosmiczne. Dlatego kilka dni temu rozpoczęła studia inżynierskie na kierunku Fizyka Techniczna na Politechnice Śląskiej. Ostatni rok upłynął jej pod znakiem projektów badawczych. Zajmowała się opracowaniem warstwy ochronnej dla elektroniki przed promieniowaniem kosmicznym, zastosowaniem materiałów in situ w budownictwie na Księżycu oraz datowaniem radiowęglowym i luminescencyjnym. A wszystko po to, aby kiedyś zbudować bazę na Księżycu.

– W ciągu minionych dziesięciu lat program ADAMED SmartUP stał się kuźnią talentów, w której młodzi naukowcy rozwijają swoje pasje. Każda edycja obozu naukowego to nie tylko okazja do zdobywania wiedzy, ale także otwarcia drzwi do przyszłości, w której naukowe marzenia stają się rzeczywistością. Dzięki naszym uczestnikom i ich niezłomnej determinacji rozwoju, wierzymy, iż przyszłość nauki jest w rękach tych, którzy mają odwagę sięgać po więcej. Dlatego z euforią przygotowujemy 11. edycję! Każdego roku gra rekrutacyjna online jest przygotowana wg nowego scenariusza, ale mamy wrażenie, iż ta, jaką zaproponujemy podczas zbliżającej się jesiennej rekrutacji – jest wyjątkowo angażująca. Zabierzemy bowiem jej uczestniczki i uczestników na Bezludną Wyspę – mówiła Agnieszka Rejer-Mellin, Koordynatorka Fundacji Adamed.

Dekada sukcesów i plany na przyszłość

Działania Fundacji Adamed to jednak nie tylko program ADAMED SmartUP. Fundacja angażuje się również w szereg innych inicjatyw mających na celu m.in. wsparcie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz edukacji na temat zdrowia i profilaktyki zdrowotnej. Jednym z istotnych projektów Fundacji jest program „Wspierająca Szkoła”, którego misją jest zapobieganie zachowaniom samobójczym wśród uczniów i uczennic polskich szkół. Projekt ten oferuje kompleksowe wsparcie dla nauczycieli, rówieśników i rodziców, dostarczając narzędzi i strategii mających na celu identyfikację i wsparcie osób w kryzysie psychicznym. Obecnie, trwa kolejna – po pilotażu – edycja programu, w której bierze udział 27 szkół z całego kraju.

Czasem wyjątkowej próby był okres pandemii COVID-19. To w Fundacji Adamed powstał pierwszy w Polsce film edukacyjny dotyczący zasad ochrony przed zakażeniem wirusem. Kampania edukacyjna trafiła do telewizji, radia oraz internetu, a spoty edukacyjne docierały do różnych grup wiekowych odbiorców – młodzieży szkolnej, dorosłych oraz seniorów. Plakaty i MMS-y z zestawem najważniejszych informacji o działaniach prewencyjnych, których stosowanie pomoże zapobiec zakażeniu się koronawirusem, były szeroko dystrybuowane na terenie całej Polski. We współpracy z Radą Naukową Adamed Expert Fundacja, w skład której weszli konsultanci krajowi i eksperci z wielu dziedzin medycyny, Fundacja Adamed przygotowała pierwsze w Polsce wytyczne i procedury postępowania z pacjentami zakażonymi COVID-19, które szeroko trafiły do lekarzy i szpitali w całej Polsce.

W jubileuszowej gali Fundacji Adamed udział wzięli przedstawiciele i przedstawicielki Sejmu i Senatu, Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Spraw Zagranicznych, Ambasador Socjalistycznej Republiki Wietnamu, przedstawiciele i przedstawicielki Urzędów, Izb Branżowych, środowiska naukowego, akademickiego, biznesu, mediów oraz Zarząd Fundacji Adamed, Rada Naukowa programu ADAMED SmartUP, Zespół Fundacji Adamed, jak również Zespół Zarządzający Adamed Pharma.

Przeczytaj też: https://raportcsr.pl/fundacja-adamed-wsparcie-psychologiczne-dla-powodzian/

Idź do oryginalnego materiału