W Gliwicach zakończyła się III edycja Projektu Politechnika, w której wzięło udział 237 uczestników z 43 szkół średnich z ponad 20 miast. Zespół ekspertów ocenił 87 projektów naukowych, wyróżniając najciekawsze, w tym również prace z Gliwic.
Celem Projektu Politechnika jest zainteresowanie młodzieży naukami ścisłymi oraz rozbudzanie ich pasji. Uczniowie, pod opieką nauczycieli oraz mentorów z Politechniki Śląskiej, realizują projekty odpowiadające na aktualne wyzwania. Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach programu Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza. Podczas konferencji zamykającej zaprezentowano niemal 90 projektów, z których 9 zostało nagrodzonych, w tym trzy przez Konsorcjum Uniwersytetu Europejskiego EURECA-PRO, do którego należy Politechnika Śląska.
Wśród laureatów z Gliwic znalazły się zespoły z V Liceum Ogólnokształcącego, które opracowało projekt i budowę modelu lewitacji nadprzewodników, IV LO z projektem urządzenia wspomagającego detekcję i wizualizację sygnałów w oparciu o testy komórkowe in vitro, oraz Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Śląskiej, które przedstawiło projekt zastosowania wirtualnej rzeczywistości w rehabilitacji funkcji poznawczych osób starszych.
Uczniowie realizujący projekty zapoznają się z metodą kształcenia Project Based Learning (PBL), rozwijaną na Politechnice Śląskiej, która polega na rozwiązywaniu konkretnych problemów w interdyscyplinarnych zespołach. Prof. dr hab. inż. Beata Orlińska, dyrektor Kolegium Studiów Politechniki Śląskiej, zaznacza, iż Projekt Politechnika ma na celu przybliżenie nowoczesnego, projektowego kształcenia, które jest również obecne w programach studiów.
Uczniowie wyróżnionych zespołów, którzy zdecydują się na studia na Politechnice Śląskiej, otrzymają stypendium w wysokości 700 zł miesięcznie przez 10 miesięcy w pierwszym roku. Prof. dr hab. inż. Marek Pawełczyk, rektor Politechniki Śląskiej, podkreśla, iż inicjatywa ma na celu zaznajomienie młodzieży z nauką oraz możliwością realizacji atrakcyjnych projektów pod okiem znakomitych opiekunów. Uczniowie będą mogli także opublikować swoje pierwsze prace naukowe, co stanowi istotny krok w ich edukacyjnej ścieżce.
Prof. dr hab. inż. Anna Chrobok, prorektor ds. studenckich i kształcenia, dodaje, iż młodzi ludzie mają szansę korzystać z nowoczesnych urządzeń w laboratoriach Politechniki, co rozwija ich horyzonty i może prowadzić do przyszłego kształcenia na tej uczelni.
Info: UM Gliwice