Głuchy resort, stracona przyszłość! Czy MEN odbuduje Olimpiadę Wiedzy Technicznej?

liderzyinnowacyjnosci.com 3 dni temu

Przez pół wieku Olimpiada Wiedzy Technicznej (OWT) stanowiła fundament edukacji technicznej w Polsce. Tysiące młodych ludzi z liceów i szkół technicznych znajdowało w niej inspirację do wyboru kariery inżynierskiej. Dzięki interdyscyplinarnemu charakterowi olimpiady i otwartemu dostępowi, jej uczestnicy nabywali umiejętności niezbędne do zrozumienia oraz praktycznego wykorzystania zasad fizyki, chemii i matematyki. Jednak resort edukacji za poprzedniej władzy postanowił to wszystko przekreślić.

Dwa lata temu resort edukacji dokonał zmian w regulaminie konkursów, ograniczając dostęp licealistów do OWT. Decyzja ta została podjęta bez głębszej refleksji nad jej konsekwencjami, bez wsłuchania się w głos środowiska technicznego, które od dziesięcioleci kształtuje przyszłych inżynierów. Prezes Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT, Ewa Mańkiewicz-Cudny, zwróciła się do Ministerstwa Edukacji Narodowej z prośbą o przywrócenie dawnych zasad. Odpowiedź? Cisza.

Nie sposób zrozumieć, dlaczego MEN zamyka drzwi przed uczniami liceów, którzy stanowią najliczniejszą grupę studentów kierunków technicznych. Przecież to właśnie interdyscyplinarność i możliwość eksplorowania różnych obszarów techniki czyniła OWT tak wyjątkową. Zmuszenie organizatorów do zawężenia olimpiady do stricte zawodowego podejścia to fatalna decyzja, świadcząca o niezrozumieniu istoty edukacji technicznej.

Nieprzemyślane decyzje ministerialne mogą mieć dramatyczne konsekwencje. Polska już teraz mierzy się z deficytem inżynierów, a globalne wyzwania technologiczne wymagają coraz lepszego przygotowania młodych ludzi do pracy w zawodach przyszłości. Tymczasem zamiast wspierać inicjatywy pobudzające zainteresowanie naukami ścisłymi, ministerstwo woli administracyjne cięcia.

To, co dziś dzieje się z OWT, jest symbolem szerszego problemu – ignorancji MEN wobec edukacji technicznej i rosnącego znaczenia olimpiad wyłącznie branżowych. Ministerstwo powinno jak najszybciej zrewidować swoje podejście i dopuścić do udziału w olimpiadzie wszystkich uczniów szkół średnich. W przeciwnym razie stracimy kolejne pokolenia przyszłych inżynierów, a techniczny rozwój kraju stanie pod znakiem zapytania.

Oczekujemy odpowiedzi ze strony MEN. I liczymy, iż nie będzie to kolejna cisza.

Jolanta Czudak

Idź do oryginalnego materiału