Gniew w miejscu pracy ma złą sławę

manager24.pl 1 godzina temu

Projekt bliski naszemu sercu zostaje nagle porzucony, kolega nie dotrzymuje terminu – to zwykle dobre powody, żeby się zdenerwować. Ale w pracy zwykle tłumimy złość; w końcu nikt nie chce być postrzegany jako Hulk wydziału. Jednak konstruktywnie wyrażona złość może nie tylko rozwiązywać konflikty, ale w pewnych okolicznościach choćby zwiększać produktywność, jak odkrył zespół badawczy z Uniwersytetu Hohenheim.

W tym celu zespół przeprowadził ankietę wśród 214 pracowników z różnych branż, trzy razy dziennie przez okres dwóch tygodni, na temat ich doświadczeń związanych ze złością, strategii radzenia sobie z nią oraz wyników w pracy. Korzystając z tego modelu badania, badacze zebrali szczegółowe informacje na temat ich codziennych czynności i przeanalizowali dynamikę między emocjami a produktywnością. W analizie uwzględniono łącznie 1611 indywidualnych danych.

Badanie wykazało, iż gniew niekoniecznie ma negatywny wpływ na produktywność. Jego wpływ zależy raczej od tego, czy pracownicy konstruktywnie przetwarzają tę emocję. jeżeli wyrażają swój gniew otwarcie i z szacunkiem – co w badaniu określa się mianem „radzenia sobie konfrontacyjnego” – mogą szybciej osiągać swoje cele. Takie podejście wymaga jednak, aby osoby dotknięte gniewem czuły się zintegrowane ze wspierającym zespołem. jeżeli doświadczają silnego poczucia wspólnoty w zespole, chętniej wykorzystują energię negatywnych emocji do poprawy pracy zespołowej. Z drugiej strony, „radzenie sobie poprzez rozpamiętywanie”, w którym pracownicy po cichu tłumią swój gniew, może obniżać produktywność, jeżeli prowadzi do wyczerpania i trudności z koncentracją.

„Gniew sam w sobie nie zabija produktywności” – podkreśla Robin Umbra, lider badania. „Gniew pozostaje neutralny, dopóki nie zdecydujemy, jak sobie z nim poradzić”. Menedżerowie powinni zatem zachęcać do wyrażania wszystkich emocji – choćby tych pozornie negatywnych. Poprzez szkolenia z komunikacji i osobiste interakcje powinni uczyć pracowników, jak wcześnie rozpoznawać gniew i przekształcać go w pozytywną energię. „Wtedy gniew staje się źródłem informacji, a nie zagrożeniem”.

Idź do oryginalnego materiału