Dnia 26 marca 2025r. odbył Happening, podczas którego nastąpiło podsumowanie szkolnych obchodów kampanii Dzień Bezpiecznego Internetu 2025, w uproszczeniu DBI. Celem tej ogólnoświatowej akcji edukacyjnej jest inicjowanie i propagowanie działań na rzecz bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych. W Polsce organizowana jest ona przez Polskie Centrum Programu Safer Internet, które tworzą Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK) oraz Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę (FDDS). Dzień Bezpiecznego Internetu ustanowiony został z inicjatywy Komisji Europejskiej w 2004 roku. Z biegiem lat Dzień Bezpiecznego Internetu stał się przełomowym wydarzeniem w kalendarzu bezpieczeństwa on-line i jest w tej chwili obchodzony w ponad 180 krajach i terytoriach na całym świecie. W naszej szkole kampania DBI organizowana jest po raz 16.
Happening prowadziły tradycyjnie koordynatorki szkolnych obchodów Panie Monika Bis i Justyna Krawiec. Prowadzące podkreśliły znaczenie problematyki bezpieczeństwa w sieci, które jest głównym kierunkiem wszelkich działań i aktywności edukacyjnych, takich jak: konkursy, e-lekcje, wystawy, kursy on-line oraz warsztaty tematyczne. I zaprosiły do obejrzenia wystawy tematycznej i ekspozycji banerów, reklamujących lokalne firmy oraz prezentacji prac pokonkursowych.
Po oficjalnym otwarciu Happeningu przez Dyrektora Szkoły Pana Damian Rycerza, wyświetlony został spot informacyjny Kampanii DBI 2025 w Polsce.
Następnie wicedyrektor szkoły Pani Justyna Krawiec, koordynatorka kampanii w szkole, przedstawiła szczegółowe informacje o tegorocznych obchodach DBI, który obejmowały m.in.
- kampanię informacyjną DBI na szkolnej stronie internetowej,
- e-learning na temat bezpieczeństwa w sieci, w postaci kursów on-line dla uczniów, webinarów,
- udział klas w lekcjach on-line, organizowanych przez organizatorów kampanii DBI w Polsce:
- klasa I FR brała udział w e-lekcji Wiele ekranów, wiele zagrożeń,
- klasa III P – e-lekcja pt. Praca dla gracza. Gry wideo droga do kariery,
- klasa I iPE e-lekcja pt. „Dopamina” – co zrobić, żebyśmy to my kontrolowali technologię, a nie technologia nas?
- Klasa II P – e-lekcja „Zasady bezpieczeństwa w Internecie”.
- przygotowane zostały także ekspozycje tematyczne na korytarzu szkolnym,
- na lekcji informatyki i zajęciach informatycznych prowadzone były zabawy, quizy, escape-roomy tematyczne dla uczniów,
- zorganizowano konkurs graficzny pt. #działajmyrazem dla wszystkich uczniów CEZ
- przygotowano dystrybucję materiałów edukacyjnych, ulotek,plakatów informacyjnych o kampanii DBI 2025, ulotek, dyplomów, zaproszeń itp.,
- zorganizowano happening, podsumowujący działania DBI 2025.
Kolejnym punktem w programie była „wędrówka w przyszłość ” czyli prezentacja animacji pt. Centrum Edukacji Zawodowej w 2050, pokazująca zapowiedź tego, jak może wyglądać edukacja w przyszłości. Przygotowała i przedstawiła ją nauczycielka przedmiotów informatycznych Monika Bis – inicjatorka obchodów DBI w naszej szkole od roku 2010.
Następnie odbył się bardzo interesujący wykład dr Leszka Klicha pt. Hakerzy, boty i piraci czyli jak nie zostać internetowym memem! – z Wydziału Mechaniczno – Technologicznego Politechniki Rzeszowskiej w Stalowej Woli, który odpowiadał m.in. pytanie Dlaczego troska o bezpieczeństwo on-line jest tak ważne, Jak skutecznie chronić swoje dane, Jak nie stać się „internetowym memem”.
Następnie koordynatorki kampanii przeszły do punkty kulminacyjnego tegorocznych obchodów i przedstawiły informacje o Konkursie Graficznym, organizowanym w ramach obchodów DBI 2024.
- Informacja o Konkursie Graficznym, organizowanym w ramach obchodów DBI 2025
Ogłaszając konkurs graficzny w ramach Kampanii Dzień Bezpiecznego Internetu, chciałyśmy zwrócić uwagę na wykorzystanie potencjału Internetu w promocji tematu bezpieczeństwa on-line, a także promocji korzystania z możliwości technologicznych dla wspierania edukacji dzieci i młodzieży oraz ich twórczego rozwoju.
Celem konkursu było rozwijanie umiejętności posługiwania się technologią informacyjną, komputerową, oprogramowaniem graficznym, rozbudzanie zainteresowań informatycznych; szerzenie idei bezpiecznej pracy w Internecie oraz wyrabianie odpowiednich nawyków; zachęcanie do wspólnej, edukacyjnej zabawy, jako mądrego sposobu spędzania czasu z komputerem; wdrażanie do korzystania z różnorodnych źródeł informacji z poszanowaniem praw autorskich; kształtowanie umiejętności selekcji potrzebnych informacji.
Uczniowie mieli za zadanie tym razem zaprojektować kalendarz jednostronny lub opracować grafikę, która zostanie nadrukowana na etui na tablet lub opracować grafikę na button/przypinkę. Wszystkie projekty powinny odwoływać się do hasła DBI #działajmyrazem.
Do konkursu przystąpiło 212 uczniów z 15 klas: I, II, III Technikum, oraz z I klas Branżowej Szkoły I Stopnia, którzy przygotowali prace plastyczne w trzech kategoriach: kalendarz, grafika na etui na tablet lub grafika na button/przypinkę w dowolnym programie graficznym (Canva, MS Publisher, CorelDraw, GIMP, Inkscape, Adobe Illustrator).
Ostatecznie do konkursu DBI zgłoszono:
- kalendarz – 80 projektów
- grafika na etui na tablet – 43 projektów
- grafika na button/przypinkę – 89 projektów
Łącznie: 212 prac/projektów.
I etap polegał na wyłonieniu przez uczniów danej klasy/grupy najlepszych prac, które przechodziły dalej do szczebla międzyklasowego.
W ten sposób do II etapu międzyklasowego w skutek głosowania elektronicznego przez uczniów przeszło:
- kalendarz – 35 projektów
- grafika na etui na tablet – 19 projektów
- grafika na button/przypinkę – 40 projektów
Łącznie: 94 prac/projektów.
Kolejny etap to praca komisji konkursowej, która dnia 12 marca 2025r. dokonała rozstrzygnięcia konkursu graficznego #działajmyrazem – DBI 2025.
Spośród 94 prac wyłoniono zwycięzcę tegorocznego konkursu i laureatów w poszczególnych kategoriach.
Łącznie przyznano 32 nagrody w konkursie, w trzech kategoriach, a w tym nagrodę główną, nagrodę specjalną oraz dodatkowo nagrodzono 3 uczniów za przygotowanie projektów dyplomów, wykorzystanych w tym roku w konkursie DBI.
Po raz kolejny w historii konkursu, a robimy DBi już 16 raz … przyznano tak wiele nagród. Ale to wszystko dzięki hojności Sponsorów. Jeszcze raz podziękuję za wsparcie i ufundowanie wszystkich nagród…
- Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród:
WYNIKI KONKURSU GRAFICZNEGO DBI 2025
Nagroda główna
Wiktor Konopka kl. III i – Laptop
– autor grafiki na button/przypinkę
Kalendarz:
- Technikum
- Pasichnyk Hanna kl. I FR – I miejsce
- Wołoszyn Nina kl. I FR – II miejsce
- Stelmach Szymon kl. I SK – III miejsce
Wyróżnienia:
- Drzewi Julia kl. I FR
- Haliniak Angelika kl. I FR
- Miklus Michał kl. I SK
- Piela Szymon kl. I iPE
- Sobczyk Julia kl. I FR
- Branżowa Szkoła I Stopnia
- Idec Dominik kl. 1m – I miejsce
- Garbacz Marcin kl. 1m – II miejsce
- Rogała Mateusz kl. 1o – III miejsce
Wyróżnienia:
- Gil Mateusz kl. 1m
- Koperniak Grzegorz kl. 1m
- Lebioda Kacper kl. 1m
- Stelmach Patryk kl. 1o
Projekt dyplomu Matysiak Mateusz kl. II S
Łącznie nagrodzonych 15 projektów kalendarzy
Grafika na etui na tablet:
- Gęśla Aleksandra kl. III FR – I miejsce
- Warchoł Bartosz kl. III P – II miejsce
- Rycerz Adam kl. II P – III miejsce
Wyróżnienia:
- Pałka Patryk kl. II P
- Radaszewski Szymon kl. II i
- Sibiga Franciszek kl. II P
- Wąsik Kamil kl. III P
- Uczennica kl. III FR
Nagroda specjalna:
- Wolak Kornel kl. III P
Projekt dyplomu Bera Mateusz kl. II E
Łącznie nagrodzonych 9 projektów grafiki na etui na tablet
Grafika na button/przypinkę:
- Szczepański Michał kl. III P – I miejsce
- Kasperczuk Oliwier kl. II P – II miejsce
- Wierzbiński Bartosz kl. II i – III miejsce
Wyróżnienia:
- Czarnecki Kacper kl. II S
- Dąbek Damian kl. III i
- Dechnik Gabriela kl. II FR
- Dul Kamil kl. II P
- Kasica Dominik kl. II i
- Kuryś Adrian kl. III EK
- Matuszczyk Jakub kl. II P
- Musiał Bartosz kl. II E
- Puzio Karolina kl. III FR
Projekt dyplomu Reichert Gabriela kl. II FR
Łącznie nagrodzonych 13 projektów grafiki na button/przypinkę (12 + 1 nagroda główna).
Na zakończenie uroczystości wręczono podziękowania Sponsorom, Darczyńcom oraz organizatorem kampanii DBI 2025.
Tekst i zdjęcia: Centrum Edukacji Zawodowej w Stalowej Woli