O sile zgody, wyzwaniach w komunikacji, ale przede wszystkim o tym, jak rozwiązywać konflikty między uczniami, rodzicami i nauczycielami poprzez mediacje, dyskutowali w czwartek uczestnicy I Lubuskiego Kongresu Mediacji Szkolnej i Rówieśniczej.
Kilkadziesiąt osób zasiadło w Auli Akademii im. Jakuba z Paradyża, by wysłuchać wykładów i wziąć udział w dyskusjach, których wspólnym mianownikiem było rozwiązywanie konfliktów poprzez mediacje. Wśród zaproszonych gości znaleźli się nauczyciele, pedagodzy i eksperci.
– Zapoznanie się z tematem mediacji jest ważne choćby z tego powodu, iż już od 1 września 2025 r. te treści pojawią się w podstawie programowej Edukacji Obywatelskiej – mówi Mariusz Biniewski, lubuski kurator oświaty, organizator Kongresu.
– Przyszłam tutaj po to, by zobaczyć w jakim miejscu jest teraz mediacja rówieśnicza w szkołach – mówi Anna Maslej, edukatorka:
– Mediacje przydają się szczególnie w obliczu problemów komunikacyjnych we współczesnej szkole – dodaje Anna Maslej:
Lubuskie Centrum Arbitrażu i Mediacji było jednym z inicjatorów dzisiejszego Kongresu. Jak mówi Anna Czekirda, rektor Wyższej Szkoły Biznesu w Gorzowie, przy której działa Centrum, liczba mediatorów w sądzie okręgowym ciągu 8 lat działania LCAM wzrosła z dwóch w 2016 r. do ponad stu obecnie:
Dla tych, którzy chcą dowiedzieć się więcej na temat poprawy atmosfery w szkołach i rozwoju kompetencji społecznych uczniów i nauczycieli lubuski kurator oświaty przygotował specjalny program „Mediacje są OK!”. Szczegóły są dostępne na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Gorzowie