W Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Częstochowie 21 stycznia odbyła się kolejna konferencja z cyklu „Na drodze do dostępnej szkoły”. Tematem przewodnim spotkania była dostępność w odniesieniu do indywidualnych potrzeb ucznia – ocenianie zróżnicowane.
Wystąpienia prelegentów koncentrowały się na przedstawieniu oceny funkcjonalnej w kontekście rozpoznawania potrzeb ucznia oraz planowania wsparcia i realizacji działań adekwatnie do rozpoznanych potrzeb. Istotnym elementem tego procesu jest ocenianie kształtujące, za pomocą którego uzyskuje się informacje o przebiegu uczenia. Tym samym nauczyciel może pomóc uczniowi w uczeniu się. Nauczanie staje się wtedy bardziej zindywidualizowane.
Dostępność edukacji to spojrzenie na szkołę z dwóch perspektyw: pracy z całym zespołem i uwzględniania indywidualnych potrzeb uczniów. Ważne jest zatem projektowanie środowiska szkolnego dla całej grupy lub klasy zgodnie z zasadami UDL tak, aby jednocześnie nie tracić uważności na potrzeby poszczególnych uczniów, oraz z uwzględnieniem racjonalnego dostosowania wynikającego z procesowej oceny funkcjonalnej.
Podczas konferencji powracał temat potrzeby tworzenia i wzmacniania kultury współpracy w szkole. Podkreślano znaczenie współpracy w kontekście stosowania oceny funkcjonalnej, ponieważ w budowaniu szkoły dostępnej dla wszystkich ucznia niezbędne jest wykorzystanie wiedzy, umiejętności i zasobów szeroko pojętego środowiska szkolnego.
W konferencji uczestniczyły także Jolanta Nawrocka i Agnieszka Charzyńska – przedstawicielki zespołu projektowego „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartej na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”. W swoim wystąpieniu przekazały informacje o celach, założeniach organizacyjnych i harmonogramie I edycji konkursu grantowego. Omówiły tematykę webinariów prowadzonych w ramach działań upowszechniających. Podkreśliły rolę oceny funkcjonalnej w planowaniu i realizacji działań dla nauczycieli i specjalistów z przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, które będą objęte wsparciem przez zespoły specjalistycznych centrów, wyłonione w konkursie.
Ekspertki nawiązały także do rozpoczętej w styczniu 2025 r. prezydencji Polski w Radzie Unii Europejskiej i planowanych działań na rzecz m.in. zapewnienia dostępu każdej osobie do wysokiej jakości kształcenia włączającego, szkolenia i uczenia się przez całe życie. Te zagadnienia wpisują się również w cykl webinariów realizowanych w ramach projektu. Wymiana doświadczeń, dzielenie się dobrymi praktykami i poszukiwanie rozwiązań w budowaniu dostępnej szkoły z poziomu różnych podmiotów działających w oświacie służą optymalizacji działań w aspekcie wiedzy, umiejętności i postaw.
Zespół projektowy SCWEW otrzymał zaproszenie na kolejne spotkanie z cyklu „Na drodze do dostępnej szkoły”, które odbędzie się w kwietniu 2025 r.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #SCWEW #ORE