W czerwcu zakończyła się pierwsza edycja polsko-argentyńskiej wymiany uczniowskiej, realizowanej pod egidą Miejskiej i Powiatowej Biblioteki Publicznej w Nowym Tomyślu. Projekt pod nazwą INTERUS, który powstał we wrześniu 2022r. zakłada dalekosiężną współpracę Zespołu Szkół nr 1 w Nowym Tomyślu i IPEM 277 w Marcos Juárez w prowincji Kordoba w Argentynie.
Celem współpracy jest nawiązanie stałych relacji wymiany szkolnej, w tym realizowanie wspólnych projektów i wirtualnych spotkań. Projekt koordynują: Izabela Putz (MiPBP), Cristián Beltran (IPEM 277) oraz Magdalena Miś-Herbeć i Agata Sadowska (ZSnr1). W ramach tego interesującego projektu od września, raz w miesiącu, odbywały się wspólne lekcje tematyczne tyczące ważnych zagadnień globalnych, z naciskiem na specyfikę naszych krajów, z zakresu m.in. ochrony środowiska, praw człowieka, ekonomii, historii i literatury. Podczas jednej z lekcji uczniowie z obu państw opowiadali o zagrożeniach naturalnych oraz o środkach przeciwdziałania zanieczyszczeniu środowiska w Polsce i Argentynie. Innym razem prezentowali gospodarcze zasoby swoich krajów, rozmawiali o pozycji walut, inflacji, bezrobociu i wpływie wojny w Ukrainie na sytuację społeczno-gospodarczą w Polsce i Argentynie. Rozmawiali też o systemach totalitarnych w historii swoich krajów. Młodzi Argentyńczycy dowiedzieli się jak wyglądało życie w komunistycznej Polsce, a młodzież z nowotomyskiego Kopernika poznała argentyńska rzeczywistość w czasach Brudnej Wojny w Argentynie.
Tematem majowego spotkania była szeroko rozumiana kultura obydwu krajów. Młodzież przygotowała prezentacje i opowiadała o tych najważniejszych i tych trochę mniej znanych postaciach ze świata literatury, malarstwa, muzyki czy filmu. Na zakończenie spotkania uczniowie obu szkół pokazali swoje wokalne talenty. Wykonane piosenki spotkały się z zasłużonym aplauzem, bądź co bądź nie na co dzień śpiewa się na żywo dla rówieśników z drugiego końca świata.
Tegoroczna wymiana zakończyła się czerwcowymi recytacjami wierszy uznanych polskich i argentyńskich poetów. Obie strony mogły wysłuchać poezji w oryginale i wspomóc się przygotowanymi tłumaczeniami na język angielski.
Ogromne brawa dla uczniów obu szkół za odwagę, otwartość, gotowość do prowadzenia dyskusji oraz ogromne zaangażowanie się w przygotowanie bardzo wartościowych prezentacji, które dla drugiej strony są bezcennym materiałem dydaktycznym i poglądowym, lekcją niemal na żywo z rówieśnikami z dwóch różnych półkul świata.
Z pewnością wymiana uczniowska między tak odległymi krajami i kulturami to niezwykłe doświadczenie dla nas wszystkich, zarówno młodzieży, jak i dorosłych, biorących udział w projekcie. Celem współpracy jest nawiązanie stałych relacji wymiany szkolnej, w tym realizowanie wspólnych projektów i wirtualnych spotkań. Istotą jest wzajemne poznanie realiów obu krajów, a w przyszłości projekt być może obejmie również wymianę, osobistą i naukową, między uczniami i nauczycielami z obu szkół. – mówi Izabela Putz, organizatorka współpracy, koordynatorka projektu z ramienia nowotomyskiej biblioteki.