W dniach 8–11 kwietnia odbyło się podsumowanie i zakończenie cyklu szkoleń w ramach Pilotażu dla kadry jednostek samorządu terytorialnego i dyrektorów szkół/placówek w projekcie „Cyfrowy rozwój oświaty w JST”. W Pilotażu uczestniczyło 51 JST, które po rocznym wsparciu zaprezentowały opracowane harmonogramy działań rozwojowych w zakresie cyfryzacji oświaty. Zjazd zakończyło wręczenie dyplomów wyróżniającym się samorządom.
Dzień 1. – Praktyka i teoria w służbie cyfrowej transformacji edukacji
Szkolenie rozpoczął wykład na temat dostępności cyfrowej w edukacji, który ukazywał obecny stan oraz wyzwania związane z zapewnieniem równego dostępu do zasobów edukacyjnych w środowisku cyfrowym. Uczestnicy poznali bariery technologiczne, prawne i społeczne oraz strategie poprawy dostępności cyfrowej, w tym innowacje technologiczne i dobre praktyki z kraju i zagranicy. Temat dostępności cyfrowej w edukacji omówiła ekspertka ORE Anna Kupczyk.
Następnie w ramach warsztatów grupowych odbyła się prezentacja harmonogramów działań rozwojowych (HDR) przygotowanych przez przedstawicieli JST. Uczestnicy mieli okazję wysłuchać konkretnych przykładów działań, wymienić się pytaniami oraz zainspirować się doświadczeniami innych samorządów. Na podkreślenie zasługuje niezwykła inwencja samorządów i bardzo zróżnicowane podejście do opracowania harmonogramów działań rozwojowych w zakresie cyfryzacji. Pokazuje to, jak różnorodne potrzeby w tym zakresie mają jednostki samorządu terytorialnego oraz jak poprzez planowane działania podejmują próbę ich realizacji.
Kolejnym punktem programu był samorządowy speed dating, czyli interaktywny format wymiany doświadczeń, w którym każdy uczestnik miał okazję w krótkich sesjach zaprezentować działania podejmowane w ramach projektu w swojej JST i poznać rozwiązania wdrażane przez inne JST. Ten dynamiczny sposób komunikacji wspierał integrację, networking i wzajemne uczenie się.
W dalszej części dnia przeprowadzono kolejne warsztaty grupowe, poświęcone pułapkom we wdrażaniu harmonogramów działań rozwojowych oraz monitorowaniu ich realizacji. Zajęcia miały charakter praktyczny – uczestnicy analizowali ryzyka, symptomy kryzysu i tworzyli strategie monitorowania wdrażanych działań.
Dzień zakończył się wystąpieniem eksperta ORE Michała Cupiała o zagrożeniach w cyberedukacji. Wykład obejmował m.in. takie zagadnienia jak: cyberataki na instytucje edukacyjne, ochrona danych osobowych, zagrożenia związane z automatyzacją procesów edukacyjnych oraz sposoby przeciwdziałania tym ryzykom. Szczególną uwagę poświęcono roli samorządów w budowaniu bezpiecznego środowiska cyfrowego.
Dzień 2. – Podsumowanie i inspiracje na przyszłość
Na początku drugiego dnia odbył się samorządowy open space. Ta formuła umożliwia stworzenie przestrzeni dla wolnego wyrażania się, wymiany doświadczeń i pomysłów. Samorządowcy mogli w sposób nieskrępowany, kreatywny i produktywny dzielić się wiedzą i doświadczeniami. Mieli wpływ na wybór wątków i problemów do omówienia lub skonfrontowania z innymi uczestnikami.
Kolejnym punktem programu był wykład dr. Antoniego Morawskiego o narzędziach cyfrowych w rozwoju wolontariatu w jednostce samorządu terytorialnego. Prelegent zaprezentował platformę ochotnicy.waw.pl. Uczestnicy mieli okazję wysłuchać, jak dzięki platformie cyfrowej zwiększać zaangażowanie mieszkańców w wolontariat, podnosić ich kompetencje, wzmacniać i zwiększać liczbę organizatorów wolontariatu, sprawnie zarządzać tym obszarem oraz tworzyć warunki do rozwoju i wsparcia wolontariuszy.
Drugi wykład, przykład dobrej praktyki samorządowej, dotyczył nowego zarządzania publicznego oświatą w mieście Brodnica. Dorota Tomaszewicz zaprezentowała cechy nowego zarządzania publicznego oraz praktyczne przykłady ich wdrożenia w Brodnicy. Pokazała współpracę nauki, która opisujące nowe trendy w zarządzaniu publicznym, z praktyką, czyli rzeczywistością samorządową. Tym przykładem prelegentka zainspirowała uczestników do wdrażania nowoczesnych i skutecznych rozwiązań w edukacji.
Następnie odbyło się uroczyste podsumowanie projektu i wręczenie certyfikatów. Kierownik projektu Dorota Jastrzębska omówiła etapy działań realizowanych w ramach projektu oraz przedstawiła refleksje nad przebytą drogą, sukcesami i wyzwaniami, które udało się pokonać. Zaprezentowała także harmonogram najbliższych planowanych działań w projekcie, związanych m.in. z ewaluacją programu szkoleń i doradztwa (do końca czerwca 2025 r.), monitorowaniem wdrażania HDR (od września 2025 do września 2026 r.) i przekazywaniem gotowych harmonogramów do ORE (do 16 czerwca 2025 r.).
Ponadto kierownik projektu przypominała o konieczności przedstawienia realizacji zaplanowanych działań rozwojowych i zaprezentowania ich efektów w jednej z form (do wyboru): opis dobrej praktyki, studium refleksji lub minireportaż z wywiadem. Wykonanie tego zadania powinno służyć utrwaleniu zdobytej wiedzy, zastosowaniu jej w praktyce i budowie trwałych kompetencji w zakresie cyfryzacji edukacji na poziomie samorządowym.
Dzień zakończył się wręczeniem przez dyrektora ORE Andrzeja Suchenka certyfikatów wyróżniającym się samorządom oraz zaświadczeń indywidualnych dla uczestników Pilotażu.
Działania są realizowane w ramach projektu „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, Priorytet FERS 01.00, Działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji.

















#FunduszeEuropejskie