Jacek Dukaj „Katedra”. Najważniejsze informacje o utworze: streszczenie lektury, tematyka, geneza i gatunek
Spis treści
Geneza i gatunek utworu „Katedra” Dukaja
„Katedra” Jacka Dukaja, która jest jedną z obowiązkowych lektur na maturę 2024, jest utworem bardzo enigmatycznym. Pozostawia sporo miejsca do interpretacji. Opowiadanie Jacek Dukaj napisał w 2000 roku, wydane zostało ono w tomie opowiadań „W kraju niewiernych”, opublikowanym w tym samym roku.
Inspiracją były m.in. projekty słynnego katalońskiego architekta Antoniego Gaudiego, projektanta m.in. słynnej katedry Sagrada Familia w Barcelonie. Katedra Dukaja bardzo przypomina te secesyjne projekty, tyle tylko, iż istnieje w kosmosie, na planetoidzie. Jest nie tylko budowlą, ale tworem, który w pewien sposób żyje własnym życiem.
„Katedra” Jacka Dukaja jest opowiadaniem science-fiction. Respektuje wszystkie zasady klasycznego opowiadania: ma jednowątkową fabułę, głównego bohatera, ale pojawiają się także bohaterowie drugoplanowi, opisy, refleksje.
Różnica dotyczy jedynie stworzonego przez autora świata – jest to przestrzeń wykreowana, nierzeczywista. Chociaż utwór jest opowiadaniem fantastycznym, porusza tematykę filozoficzną i teologiczną.
Geneza i gatunek utworu „Katedra” Dukaja
„Katedra” Jacka Dukaja, która jest jedną z obowiązkowych lektur na maturę 2024, jest utworem bardzo enigmatycznym. Pozostawia sporo miejsca do interpretacji. Opowiadanie Jacek Dukaj napisał w 2000 roku, wydane zostało ono w tomie opowiadań „W kraju niewiernych”, opublikowanym w tym samym roku.
Inspiracją były m.in. projekty słynnego katalońskiego architekta Antoniego Gaudiego, projektanta m.in. słynnej katedry Sagrada Familia w Barcelonie. Katedra Dukaja bardzo przypomina te secesyjne projekty, tyle tylko, iż istnieje w kosmosie, na planetoidzie. Jest nie tylko budowlą, ale tworem, który w pewien sposób żyje własnym życiem.
„Katedra” Jacka Dukaja jest opowiadaniem science-fiction. Respektuje wszystkie zasady klasycznego opowiadania: ma jednowątkową fabułę, głównego bohatera, ale pojawiają się także bohaterowie drugoplanowi, opisy, refleksje.
Różnica dotyczy jedynie stworzonego przez autora świata – jest to przestrzeń wykreowana, nierzeczywista. Chociaż utwór jest opowiadaniem fantastycznym, porusza tematykę filozoficzną i teologiczną.