21 marca hetmańska młodzież świętowała Światowy Dzień Poezji oraz pierwszy dzień kalendarzowej wiosny.
Prowadzący spotkanie na szkolnym holu – Aleksandra Żurek i Mikołaj Pasek (3a) przybliżyli historię tego faktu, ustanowionego przez UNESCO w 1999 roku, aby docenić poezję jako jedną z najcenniejszych form kulturalnej oraz językowej ekspresji oraz poprzeć rozwój wszelkich ruchów poetyckich. Następnie uczniowie z klasy 3a przedstawili odpowiedzi, jakich udzielili hetmaniacy w ankiecie przeprowadzonej w ubiegłym tygodniu wśród uczniów klas 1, 2 i 3. Wzięło w niej udział 168 osób, refleksje zaś były bardzo różnorodne.
Ania Makieła skupiła się na sformułowaniu Poezja jest dla mnie… i potwierdziła, iż wielu osobom twórczość daje możliwość wyrażenia emocji, ekspresji, stanowi wyjątkowe doznanie estetyczne, budzi do refleksji, przynosi pocieszenie w trudnych chwilach, uczy wrażliwości na innych ludzi. Dla niektórych jednak poezja jest nudna i nieważna. To coś niezrozumiałego, niezwykle trudnego, czego nie da się w żaden sposób „ogarnąć” i tylko szkoda na to czasu.
Tatiana Sadecka natomiast przybliżyła odpowiedzi na sformułowania: W poezji nie rozumiem…, a wśród nich znalazły się: tematyka utworów – nie zawsze bowiem da się jasno odczytać, co poeta miał na myśli, ponadto specyficzne słownictwo, skomplikowana składnia, dziwne metafory, które mogą mieć bardzo wiele znaczeń, a także nadmierne udziwnianie tekstu.
Z kolei Michał Grdeń i Patrycja Radzim pokazali, iż uczniowie Hetmana najbardziej cenią Wisławę Szymborską i… Adama Mickiewicza, podziwiając ich za głębokie przesłania utworów, różnorodną tematykę i formę. Ponadto wśród wyróżnionych poetów znaleźli się Jan Kochanowski Cyprian Kamil Norwid, Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Krzysztof Kamil Baczyński, Czesław Miłosz, Tadeusza Różewicz, ale też i współcześni twórcy jak Jacek Kaczmarski, Taco Hemingway i Eminem.
Według Nikodema Szali-Jagiełło wiele osób z hetmańskiego grona zwraca uwagę na szczery przekaz zawarty w poezji, wartościowe treści, różnorodność – każdy może znaleźć coś, co mu się spodoba. W krótkiej formie można bowiem przekazać ważne wartości, zwłaszcza iż współcześni poeci nie boją się poruszać tzw. ciężkich tematów, prezentować opinii niepopularnych czy kontrowersyjnych.
Niewielu natomiast hetmaniaków, jak zauważył Julian Stępień, przyznaje się do tworzenia poezji, ale są i tacy, którzy w różnych chwilach chwytają za pióro. Natchnienie bowiem może wywołać praktycznie wszystko – widok za oknem, przeżywane emocje, jakaś okoliczność, „czucie czegoś’. Niektórzy zaś uważają, iż nie są tak uczuciowi i ambitni, a tym bardziej zdolni do tego, by tworzyć poezję.
Spotkanie było urozmaicone muzycznymi występami naszych uczniów. Mogliśmy liczyć na Emila Trelę (4d), który pięknie wykonał utwór Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „Znów wędrujemy”. Madzia Mroczka (3c) świetnie poradziła sobie z tekstem współczesnego poety, satyryka Artura Andrusa pt. „Szalona krewetka”. Drugoklasistki – Natalia Gazda i Natalia Jugo (2b) zaprezentowały nam „Hymn – Smutno mi, Boże” Juliusza Słowackiego, a Maja Zioło (3c) przy własnym akompaniamencie wspaniale oddała „Bajkę” K. K. Baczyńskiego. Ponadto Dominika Kowalska (3c) wyrecytowała fragment wiersza W. Broniewskiego pt. „Robotnik z Radomia”.
Najważniejszym momentem okazało się jednak ogłoszenie wyników w szkolnych konkursach – recytatorskim i fotograficznym.
W konkursie recytatorskim z „Z poezją na TY” komisja w składzie: pani dyrektor Marta Wciseł, pani Anna Niedźwiedź oraz Nikodem Szala-Jagiełło, finalista Olimpiady Literatury i Języka Polskiego, członek Sejmiku Uczniowskiego; przyznała następujące lokaty:
- miejsce – Antonina Gąska (1c), za utwór „Nienawiść” W. Szymborskiej;
- miejsce – Krystyna Małecka (1a), za ten sam utwór W. Szymborskiej;
- miejsce – Aleksandra Żurek (3a), za utwór „Miejmy nadzieję” A. Asnyka.
Przydzielono ponadto 2 wyróżnienia: dla Barbary Bukały (2c) za całą trudną balladę „Świtezianka” A. Mickiewicza oraz dla Zuzanny Murek (2a) za interpretację wiersza „Perspektywa” W. Szymborskiej.
Prace nadesłane kategorii „Selfie z książką” ocenili: pani Renata Dąbrowska, pan Adam Kunysz, opiekun szkolnego koła fotograficznego i Martyna Piekarska, przewodnicząca Sejmiku Uczniowskiego, przyznając:
- miejsce Kacprowi Pietruszce (2d), któremu do ideału zabrakło tylko garnituru;
- miejsce dla Wiktorii Dziadury (2d), szkolnej fotografki, która doskonale się dopasowała do „Historii piękna” Umberto Eco;
- miejsce dla Oskara Niezabitowskiego (2d) za wpasowanie swojego uśmiechu w okładkę książki.
Jury wyróżniło też pracę Mai Zioło (3c) za walory artystyczne i aranżację tła oraz fotografię Karola Wojdyły (1a) za pomysłowość i dowcip.
Na zakończenie Ola i Mikołaj podziękowali wszystkim uczestnikom konkursów oraz osobom, które urozmaiciły nam czas swoim śpiewem, gratulując odwagi oraz chęci wykazania się różnorodnością w Hetmanie, jak też docenili Kubę Dula i Huberta Kieliszka (2d) za sprawną obsługę sprzętów. Zachęcali jeszcze do czytania poezji, przywołując przy tym jednak opinie ankietowanych – „człowiek musi sam chcieć czytać poezję, nie można go do tego zmuszać”, a „szkoła nie może pretendować tylko do jedynie słusznych interpretacji”.
Jako ostatni Nikodem Szala-Jagiełło zaprosił do udziału w debacie nt. zmian w edukacji, która odbędzie się 22 marca w TDK. W imieniu Sejmiku Uczniowskiego zaś zachęcił do poszukiwań podczas długiej przerwy oznak wiosny na szkolnym dziedzińcu.








































