Jak mądrze współpracować z organizacją społeczną?

ceo.org.pl 6 miesięcy temu

Mądra i zgodna z prawem kooperacja szkoły i organizacji społecznej może działać pozytywnie na wszystkie obszary działania szkoły. Zarówno na procesy edukacyjne i wychowawcze, jak i zarządzanie przestrzenią, prowadzenie aktywności sportowej czy profilaktykę zdrowotną. Jak zatem prowadzić współpracę szkoły z organizacją społeczną, by doskonalić działanie szkoły?

Aż 73% organizacji społecznych jako główną grupę docelową wskazuje dzieci i młodzież, ale tylko 13% z nich prowadzi działania w obszarze edukacji i wychowania

Jednocześnie z badań prowadzonych w 2021 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO) i Fundacji Pole Dialogu wynika, że aż 25% nauczycieli nie zna żadnej organizacji społecznej. A te osoby, które współpracują w szkole z organizacjami, wskazują na różne bariery w podejmowaniu takiej współpracy.

Dodatkowo, podejmowane są próby zwiększenia nadzoru nad decyzjami dyrektora dotyczącymi współpracy z organizacjami społecznymi, co może doprowadzić do zmniejszenia zakresu tej współpracy. Mimo tego, iż przynosi ona obopólne korzyści. Organizacje poprzez wspieranie systemu edukacji mają bowiem realny wpływ na zmianę społeczną. Z kolei szkoły wzbogacają swoją ofertę edukacyjną oraz mają szansę na profesjonalizację kadry i poszerzenie działań, nie tylko w obszarze edukacji, ale też wychowania. Taka kooperacja jest też rekomendowana w programie „Szkoła dostępna dla wszystkich” realizowanym przez Instytut Badań Edukacyjnych i UNICEF jako interwencja wspierająca budowanie klimatu szkoły.

Warunki współpracy szkół i organizacji społecznych mają swoją podstawę prawną

Głównym celem organizacji społecznych jest „zapewnienie porządku gospodarczego, w którym wiedza jest kluczowym zasobem a celem rozwiązanie rozmaitych kwestii porządku społecznego”. Dysponują one unikalną wiedzą ekspercką, wspierają prowadzenie zmiany społecznej, dostarczają informacji zwrotnej na temat wdrażanych rozwiązań, pozwalając na skuteczniejsze korygowanie działań.

  • W Polsce działalność organizacji pozarządowych reguluje Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z 24 kwietnia 2003 r.
  • Zaangażowanie organizacji w szkole określa Prawo oświatowe. Mają do niego dostęp stowarzyszenia i inne organizacje (z wyjątkiem partii i organizacji politycznych), których celem jest działalność wychowawcza albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej.
  • Obecność organizacji w szkole wymaga zgody dyrektora oraz pozytywnej opinii rady rodziców.
  • Osobą kontrolującą jakość oferty organizacji jest dyrektor. Odpowiada on za jej adekwatność do potrzeb szkoły, programu profilaktyczno-wychowawczego i programów nauczania.

Obecne przepisy zapewniają szkole i organizacjom społecznym wystarczające warunki, by mogły budować współpracę opartą na zaufaniu oraz partnerskim podejściu do potrzeb i celów każdej z nich.

Co kooperacja z organizacją społeczną wnosi do szkoły?

Nauczyciele i dyrektorzy uznają organizacje społeczne za ekspertów w określonych dziedzinach (np. prawa człowieka, ekologia, edukacja poprzez sztukę) oraz źródło nowoczesnych narzędzi i metod do pracy z młodzieżą (np. w zakresie oceniania czy angażowania uczniów uczenie się).

Współpraca z organizacjami pozwala szkole kreować nowe usługi edukacyjne i budować markę szkoły konkurencyjną na rynku lokalnym i wzmacniającą pozycję szkoły jako innowacyjnej w skali ogólnopolskiej. Pomaga szkole przyciągać nowych „klientów” uczniów poszukujących miejsca gdzie mogą rozwijać swoje zainteresowania i kompetencje przydatne w życiu oraz wzmacniać motywację nauczycieli, którzy szukają rozwojowego miejsca pracy.

Organizacje chcą współpracować ze szkołą, bo wierzą, iż poprzez pracę z dyrektorem, nauczycielami, uczniami i rodzicami mają realny wpływ na zmianę społeczną.

Najczęstszymi barierami we współpracy są:

  • brak realnego partnerstwa w tej współpracy,
  • ograniczenia komunikacyjne między szkołą a organizacją społeczną,
  • przeciążenie nauczycieli i dyrektorów,
  • ograniczone zaufanie do organizacji społecznych,
  • odpłatność za projekty.

Potrzeby szkoły a oferta organizacji społecznej

Kluczowymi potrzebami szkoły są:

  • Wsparcie psychologiczne i działania z zakresu profilaktyki zdrowia psychicznego u uczniów oraz kadry pedagogicznej. Szkoła może otrzymać od organizacji m.in. warsztaty, które rozwijają nauczycielskie kompetencje emocjonalne i pozwalają skuteczniej reagować w sytuacjach kryzysowych oraz przeciwdziałają wypaleniu zawodowym (np. „Kurs o redukcji stresu” CEO, „Szkoła Dobrostanu” Fundacja Szkoła z Klasą).
  • Pomoc w unowocześnianiu procesu dydaktycznego i wykorzystywaniu nowych technologii. Organizacje oferują szkołom m.in. nowoczesne rozwiązania dydaktyczne i materiały na zajęcia oraz do działań wychowawczych, dostęp do specjalistów czy wreszcie możliwość udziału w dłuższych procesach rozwojowych (np. program „Szkoła ucząca się” CEO).
  • Wsparcie w skuteczniejszym włączaniu rodziców i lokalnego otoczenia w życie szkoły. Organizacje kierują do szkół inicjatywy, które pomagają zrozumieć otoczeniu, jak działają szkoły oraz wspierają procesy edukacyjne poza szkołą. Istotne jest też budowanie przez organizacje pozytywnego wizerunku szkoły i nauczycieli (np. „Dzień (dla) nauczyciela” CEO).
  • Rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów, nauczycieli oraz dyrektorów. Współpraca z organizacjami społecznymi poprzez sposób, w jaki działają, ale też alternatywne metody pomaga szkole m.in. wpływać na wzmacnianie u uczniów poczucia sprawczości i wiarę, iż są zdolni do samodzielnego działania (np. poprzez projekt edukacyjny czy rozwijanie samorządności) oraz rozwijać ważne kompetencje „pozaszkolne” np. współpracy i zarządzania sobą (np. „Szkoła twórczych praktyk”, „Wychowanie to podstawa” CEO, „Szkoła demokracji” i „Młodzi w akcji” CEO).

Organizacje społeczne zawsze starają się opracowywać swoją ofertę adekwatnie do priorytetów polityki oświatowej. Mają też większą zdolność szybkiego reagowania w sytuacjach nagłych szybciej dostosowują się do nowych wyzwań i problemów (np. edukacja zdalna, wojna w Ukrainie).

Korzyści dla dyrektora i szkoły ze współpracy z organizacją społeczną

Ważnym beneficjentem współpracy z organizacjami społecznymi jest dyrektor, który może:

  • zyskać lokalnego lub ogólnopolskiego partnera, wspierającego tworzenie i realizację wizji szkoły;
  • rozwijać szkołę odpowiadającą na bieżące wyzwania;
  • wzmocnić przywódcze zdolności, m.in. w zakresie pracy z zespołem, komunikacji, strategicznego myślenia;
  • zyskać sojuszników dla tej części nadzoru pedagogicznego, która polega na wzmacnianiu nauczycieli w realizacji działań edukacyjnych i wychowawczych;
  • aktywnie wpływać na kreowanie oferty organizacji społecznych.

Możliwe formaty współpracy

1. Organizacja społeczna jako źródło inspiracji i zasobów dla nauczycieli i kadry zarządzającej.

    To najczęściej aktywność online, ze sporadyczną możliwością udziału w stacjonarnych warsztatach. Szkoła ma stały dostęp do materiałów dydaktycznych na lekcje, treści w mediach społecznościowych, newsletter. Taka kooperacja daje możliwość wdrażania prostych praktyk do własnego warsztatu pracy.

    To przede wszystkich oferta dla indywidualnych nauczycieli i wychowawców. Nie wymaga dużego zaangażowania i włączenia się całej szkoły.

    2. Organizacja społeczna jako źródło długoterminowego rozwoju szkoły.

    Przejawia się w udziale szkoły w projektach systemowych, realizowanych na poziomie województwa i kraju przez organizację. Często obejmuje działania szkoleniowo-mentoringowe opracowywane dla grupy nauczycieli (liderzy, zespół pedagogiczno-wychowawcy, dyrektor). Są to kursy internetowe, konferencje, warsztaty, wizyty asystenckie, konsultacje i mentoring indywidualny. Taka kooperacja pozwala doskonalić kompetencje kadry pedagogicznej oraz pracować nad wybranym obszarem rozwoju szkoły poprzez włączanie do standardów pracy szkoły nowych narzędzi, rozwiązań i strategii (np. nauczania, oceniania, rozwoju kompetencji itp.) oraz wdrażanie do codziennej pracy szkoły usprawniających rozwiązań. To okazja do rozwoju współpracy nauczycieli wewnątrz szkoły, ale także sieciowania się z nauczycielami z innych szkół.

    Taki format współpracy daje też szansę szkole na rozwijanie praktyk zaczerpniętych z organizacji (partycypacja, włączenie, uczenie się we współpracy, informacja zwrotna). Wymaga długoterminowego zaangażowania dużej części zespołu pedagogicznego. Pozwala na spójne podejście i standardy rozwijane i wdrażane w całej szkole.

    3. Organizacja społeczna jako źródło działań uczniowskich.

    Ten format współpracy umożliwia uczniom realizację w szkole projektu edukacyjnego (np. „Szkoła demokracji”, „Globalna szkoła”, „Szkoła twórczych praktyk”, „Młodzi w akcji” CEO) inicjowanego przez organizacje społeczne (m.in. pozarządowe, harcerskie, kluby sportowe).

    Nauczyciele często dostają wsparcie szkoleniowe, uczniowie mentoring do działań projektowych (np. „Zwolnieni z Teorii” czy „Młodzi w akcji” CEO). Wiele organizacji tworzy też młodym aktywnym osobom szansę na pracę z rówieśnikami z innych miejsc w Polsce (np. poprzez obozy wakacyjne Civic UP! Academy CEO i Fundacja Wspomagania Wsi). Działaniom tym towarzyszą też materiały i aktywności (np. kursy) dla nauczyciela i ucznia, wspierające realizację kolejnych etapów edukacyjnych.

    Możliwe jest też wsparcie finansowe projektów takie jak regranting czy stypendia (np. „Edukacja inspiracja” Fundacja EFC).

    Standardy współpracy szkoły i organizacji społecznej

    O co powinna zadbać organizacja?

    • zaufanie i dostarczenie wiedzy o organizacjach społecznych
    • taki dobór działań, by wpisywały się w potrzeby i możliwości szkoły
    • odniesienie do polityki oświatowej państwa
    • wiarygodność i realne możliwości realizacji projektu o wysokiej wartości edukacyjnej.

    Fundacja Pole Dialogu oraz Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej opracowały w ramach programu „Włącz szkołę!” kodeks dobrej współpracy, obejmujący cztery aspekty: wizję i cele, ramy, relacje i działanie oraz postawy szkoły i organizacji w tych obszarach. Pełny kodeks, wraz z mapą drogową dla takiej współpracy, dostępny jest w publikacji „Włącz szkołę! Kodeks Dobrej Współpracy szkół i organizacji społecznych” pod redakcją Agnieszki Pędzich.

    Wizja i cele współpracy

    Szkoła
    • Ma wizję rozwoju na najbliższe lata w pracy z uczniami.
    • O współpracy komunikuje w statucie szkoły i programie profilaktyczno-wychowawczym.
    • Wykorzystuje materiały tworzone przez organizacje.
    • Zachęca do działań z organizacjami; zaprasza je do współpracy.
    • Zachęca kadrę oraz młodzież do podejmowania działań na rzecz społecznych inicjatyw w okolicy szkoły.
    • Docenia kadrę oraz uczniów za zaangażowanie społeczne.
    • Uwzględnia w działaniach szkolnych społeczność lokalną.
    Organizacja społeczna
    • Informuje o misji i zmianie społecznej, do której dąży.
    • Pokazuje wcześniejsze działania.
    • Podkreśla, jak kooperacja przekłada się na realizację zadań szkoły.
    • Uwzględnia perspektywę przyszłości (np. nowe technologie, bezpieczeństwo cyfrowe, praca projektowa, umiejętności miękkie).
    • Wzmacnia relacje szkoły z lokalną społecznością.

    Ramy współpracy

    Szkoła
    • Wyznacza osoby koordynujące (w tym ucznia) współpracę z organizacjami, które: monitorują, na ile ta kooperacja wspiera długofalowo działania szkoły oraz wyszukują oferty organizacji odpowiadające celom rozwojowym szkoły i inicjują kontakt.
    • Komunikuje potrzeby dotyczące współpracy oraz dba o uwzględnienie w procesie decyzyjnym nauczycieli, uczniów i Rady Rodziców (lub Rady Szkoły).
    • Doprecyzowuje cele, obowiązki i zadania stron.
    Organizacja społeczna
    • Informuje o swojej działalności i wcześniejszych doświadczeniach. Dopasowuje język i formę komunikatów do różnych grup.
    • Informuje o kluczowych elementach swojej oferty: cele i wizja zmiany, opis planowanych działań, odniesienie do podstawy programowej, korzyści dla odbiorców, warunki uczestnictwa, kontakt do komunikacji (maks. 1 strona!).
    • Upewnia się, iż planowane działania będą odpowiadały na potrzeby szkoły. W harmonogramie uwzględnia kalendarzu roku szkolnego i specyfikę danej szkoły.
    • Ustala podział ról i odpowiedzialności poszczególnych stron, a także sposób komunikacji i monitorowania działań.

    Relacje między szkołą i organizacją

    Szkoła
    • Uwzględnia różne style pracy nauczycieli oraz różne potrzeby uczniów.
    • Umożliwia kadrze poszukiwanie i wdrażanie ciekawych sposobów realizacji podstawy programowej.
    • Jest otwarta na inicjatywy i potrzeby zgłaszane przez uczniów.
    • Reaguje na to, co dzieje się w szkole i w lokalnej społeczności, uzupełniając w razie potrzeby swoją ofertę o dodatkowe elementy.
    • Jest w bieżącej komunikacji z organizacją — zgłasza trudności czy opóźnienia, informuje o tym, co działa dobrze i o tym, co wymaga poprawy.
    • Dba o przestrzeganie ustalonych zasad.
    • Docenia nauczycieli oraz uczniów angażujących się w działania na rzecz społeczności. Pokazuje, iż takie działania są równie ważne, jeżeli nie ważniejsze, co dobre stopnie.
    Organizacja społeczna
    • Od początku włącza uczniów w działanie, umożliwiając im podejmowanie decyzji.
    • Uwzględnia różny poziom gotowości nauczycieli do współpracy oraz tworzy przestrzeń do rozwoju i uczenia się.
    • Elastycznie odpowiada na indywidualne potrzeby dotyczące planowanej współpracy.
    • Określa interesariuszy działania i uwzględnia ich w planowaniu przedsięwzięcia (np. społeczność lokalną, rodziców, czasem też organ prowadzący).
    • Jest w bieżącym kontakcie ze szkołą.
    • Dba o włączający język komunikacji i przestrzeganie ustalonych zasad.
    • Dba o wysokie standardy realizacji działań w szkołach. Osoby prowadzące zajęcia z młodzieżą są merytorycznie przygotowane oraz posiadają niezbędne kompetencje społeczne, emocjonalne i organizacyjne.

    Współdziałanie szkoły i organizacji społecznej

    Wzmacnia sprawczość

    Tworzą przestrzeń, w której młodzież oraz nauczyciele mają wpływ na rzeczywistość projektową.

    Biorą pod uwagę ich głos na każdym etapie: planując działania, doprecyzowując niektóre sprawy wspólnie z uczestnikami i uczestniczkami, włączając elementy pracy warsztatowej, w której uczestnicy są twórcami projektu.

    Prezentują efekty wspólnych działań światu, ale także dzielą się doświadczeniem samego procesu.

    Dbają o to, by w ramach projektów młodzi ludzie mogli realizować również własne pomysły.

    Jest inspiracją

    Pokazują, jak można działać dalej, również po zakończeniu projektu. Prezentują sposoby kontynuacji i rozwijania działań — dzielą się doświadczeniami i metodami pracy z innymi.

    Pokazują nowe ścieżki, nowe sposoby, zachęcają do planowania dalszych działań.

    Buduje wspólnotę

    Pokazuję poprzez doświadczenie wartość wspólnego działania, pracy zespołowej, wzajemnego wspierania się uczestników i uczestniczek, uwzględniania różnych perspektyw i potrzeb różnych grup.

    Doceniają realizację kolejnych, choćby małych kroków i wspólnie ŚWIĘTUJĄ sukces.

    Jak sprawdzić efekty współpracy?

    Każdemu działaniu w szkole warto się przyglądać i wyciągać wnioski na przyszłość. Przy współpracy z organizacją społeczną można to zrobić na trzech poziomach:

    1. biorąc udział w ewaluacji towarzyszącej zaproponowanym przez organizację działaniom,
    2. realizując własną wewnętrzną ewaluację, dzięki której szkoła pozna realny wpływ podjętej współpracy z organizacją społeczną na realizację celów edukacyjnych i wychowawczych szkoły,
    3. poddając refleksji konkretną współpracę i jej wpływ na funkcjonowanie szkoły poniżej przykładowe pytania, jakie warto sobie zadać w tym przypadku:
    • Co było najważniejszą potrzebą szkoły, którą chcieliście realizować poprzez współpracę z konkretną organizacją?
    • Co ostatecznie zadecydowało o Waszej współpracy?
    • Które elementy wspólnego działania były najważniejsze dla szkoły? Które niepotrzebne?
    • Jakie elementy współpracy były satysfakcjonujące? A które wymagają poprawy?
    • Jakie zasady chcielibyście przyjąć przy kolejnej współpracy, aby była bardziej efektywna?
    • Czego nauczyła się Twoja szkoła / Ty jako dyrektor podczas współpracy?
    • Co z tego, czego się nauczyliście w ramach współpracy wykorzystacie w szkole?
    • Co chcecie zmienić w Waszej obecnej praktyce szkolnej dzięki tej współpracy?
    • Jakie są Wasze oczekiwania i potrzeby w związku z realizacją współpracy z organizacjami w przyszłości?
    Artykuł ukazał się w magazynie „Dyrektor Szkoły” (1/2024).
    Bibliografia

    Broniewska M. J., Współpraca organizacji pozarządowych (NGO) z administracją publiczną – strategia i zasady, w: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce, nr 98, seria: Administracja i Zarządzanie 2013, s. 415-423.

    Meisel-Dobrzański J., kooperacja NGO z sektorem publicznym – sposób na wzmocnienie demokracji i wzrost jakości polityk publicznych w Polsce, w: Zarządzanie Publiczne. Zeszyty Naukowe Instytutu Spraw Publicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, 1(25)/2014, s. 73–90, Uniwersytet Jagielloński 2013, s. 73-90.

    Pędzich A., Włącz szkołę! Kodeks Dobrej Współpracy szkół i organizacji społecznych, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacja Pole Dialogu 2022.

    Zalewski P., Wilk W., Gałek M.; Włącz szkołę! Raport z badania eksploracyjnego. W stronę współpracy: organizacje społeczne i szkoły, Fundacja Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacja Pole Dialogu 2021.

    Idź do oryginalnego materiału