Jak pomóc dziecku skupić się na nauce? Google wprowadza „Czas zajęć szkolnych”

dzieckoifigura.pl 1 miesiąc temu

Czy zdarza ci się martwić, iż twoje dziecko zamiast skupiać się na lekcjach, przegląda media społecznościowe lub gra na telefonie? Dobra wiadomość: Google wprowadza nową funkcję „Czas zajęć szkolnych”, która może pomóc w ograniczeniu cyfrowych rozpraszaczy. Dzięki temu rozwiązaniu młodzi uczniowie będą mogli lepiej koncentrować się na nauce, a rodzice zyskają większą kontrolę nad ich korzystaniem z urządzeń.

Jak działa „Czas zajęć szkolnych”?

Funkcja „Czas zajęć szkolnych” to narzędzie, które pozwala rodzicom zarządzać dostępem dziecka do aplikacji i funkcji telefonu w określonych godzinach. W praktyce oznacza to, że:

  • Można ograniczyć dostęp do rozpraszających aplikacji (np. mediów społecznościowych, gier) i pozostawić jedynie te edukacyjne (np. kalkulator, aplikacje do nauki języków).
  • Istnieje opcja kontroli połączeń i wiadomości – rodzice mogą ustawić, od których kontaktów dziecko może odbierać SMS-y i połączenia.
  • Funkcję można stosować nie tylko w czasie lekcji, ale także w innych momentach wymagających koncentracji (np. podczas odrabiania lekcji).

To rozwiązanie jest dostępne na wybranych urządzeniach, takich jak zegarki Fitbit Ace LTE, a w przyszłości planowane jest jego rozszerzenie na telefony z Androidem, tablety i zegarki Samsung Galaxy.

Jak skonfigurować „Czas zajęć szkolnych”?

Konfiguracja tej funkcji jest prosta i odbywa się dzięki aplikacji Google Family Link:

  1. Pobranie aplikacji – rodzic musi zainstalować Google Family Link na swoim telefonie, a dziecko wersję aplikacji przeznaczoną dla dzieci i nastolatków.
  2. Utworzenie konta – jeżeli dziecko nie ma jeszcze konta Google, trzeba je utworzyć i połączyć z kontem rodzica.
  3. Konfiguracja „Czasu zajęć szkolnych”:
    • W aplikacji Family Link wybierz konto dziecka.
    • Przejdź do sekcji „Kontrola” lub „Ustawienia”.
    • Ustaw harmonogram działania funkcji na wybrane dni i godziny.
    • Wybierz aplikacje dostępne dla dziecka w czasie aktywnej funkcji.
    • Określ, od kogo dziecko może odbierać połączenia i wiadomości.
  4. Zarządzanie i monitorowanie – w dowolnym momencie można edytować ustawienia, monitorować aktywność dziecka oraz wprowadzać zmiany w harmonogramie.

Czy warto wprowadzić cyfrowe granice?

Technologia jest nieodłącznym elementem życia dzieci, ale odpowiednie zarządzanie jej wykorzystaniem może znacząco poprawić ich zdolność do koncentracji. Ograniczenie dostępu do niepotrzebnych aplikacji w trakcie nauki pomaga:

  • Zredukować pokusę sprawdzania powiadomień i mediów społecznościowych.
  • Poprawić wyniki w nauce poprzez większe skupienie na zadaniach.
  • Wypracować zdrowe nawyki korzystania z technologii.

Rodzice mogą traktować „Czas zajęć szkolnych” jako jedno z narzędzi wspierających edukację, ale najważniejsze jest także budowanie świadomości u dzieci na temat zdrowego korzystania z technologii. Warto z nimi rozmawiać o tym, dlaczego nadmierna ekspozycja na ekran może negatywnie wpływać na koncentrację, sen czy relacje społeczne. Dobrym pomysłem jest również wspólne ustalanie zasad korzystania z urządzeń, np. wyznaczenie czasu wolnego od technologii w trakcie posiłków czy przed snem. Dzięki temu dzieci uczą się samokontroli i odpowiedzialności, a rodzice mają pewność, iż ich pociechy rozwijają zdrowe nawyki cyfrowe.

źródło zdjęcia: https://pixabay.com/pl/photos/miniaturowy-jazda-na-deskorolce-3365503/

Magdalena Kwiatkowska

Idź do oryginalnego materiału