Każda zmiana w oświacie wymaga nie tylko aktualizacji dokumentów, ale także przygotowania nauczycieli i dyrektorów do nowych wyzwań. Rok 2025/2026 – w aspekcie dydaktycznym i wychowawczym – koncentruje się w dużym stopniu na tematyce zdrowia i zasadach oceniania. W tym kontekście coraz większe znaczenie odgrywają Specjalistyczne Centra Wspierające Edukację Włączającą, które oferują szkołom wsparcie merytoryczne i organizacyjne.
Edukacja zdrowotna nabiera szczególnego znaczenia w obliczu psychicznych i społecznych problemów dzieci i młodzieży. Jej celem, poza przekazywaniem wiedzy o zdrowym stylu życia, jest wspieranie umiejętności radzenia sobie ze stresem. Dla szkół oznacza to konieczność wyboru lub opracowania nowych programów nauczania. Równolegle trzeba zaktualizować programy wychowawczo-profilaktyczne, tak aby obejmowały zagadnienia zdrowia fizycznego i psychicznego, aktywności fizycznej i profilaktyki uzależnień. Podobne wyzwania dotyczą wdrażania podstawy programowej wychowania fizycznego.
Ważnym aspektem realizacji tych zadań jest indywidualizacja w podejściu do ucznia, a co za tym idzie – umiejętność wyboru adekwatnych form i metod pracy, aby każdy uczeń mógł znaleźć dla siebie odpowiednią przestrzeń edukacyjną.
Również w obszarze oceniania zachodzą duże zmiany. Polegają one na przejściu z modelu sumującego na kształtujący. Wdrażanie tego systemu wymaga formalnego ujęcia jego zasad w statucie szkoły. Dzięki temu ocenianie stanie się spójnym elementem procesu dydaktycznego.
Wdrożenie nowych regulacji wymaga więc działań na kilku poziomach: od wyboru i zatwierdzenia programów, przez aktualizację statutów i programów wychowawczo-profilaktycznych, po inwestycję w rozwój nauczycieli. najważniejsze jest, aby szkoły nie traktowały zmian jako biurokratycznego obowiązku, ale jako okazję do stworzenia bardziej przyjaznego środowiska edukacyjnego. Tam, gdzie działaniom towarzyszyć będzie wsparcie SCWEW, reforma może się stać impulsem do jakościowej zmiany.