Kampania społeczna „Nie igraj” – branża pirotechniczna stawia na edukację i bezpieczeństwo

raportcsr.pl 2 godzin temu

Z inicjatywy Stowarzyszenia Importerów i Dystrybutorów Pirotechniki oraz Fundacji Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej na początku listopada ruszyła kampania społeczna „Nie igraj”. To odpowiedź na postulaty parlamentarzystów, którzy podczas obrad Komisji Nadzwyczajnej ds. Ochrony Praw Zwierząt wskazywali na konieczność edukacji społeczeństwa w zakresie odpowiedzialnego obchodzenia się z wyrobami pirotechnicznymi. „Nie igraj” pokazuje, jak branża tradycyjnie kojarzona z rozrywką i emocjami może wpisać się w ramy zrównoważonego rozwoju.

Kampania ma pokazać jak fajerwerki moją być używane w sposób odpowiedzialny – z poszanowaniem zarówno bezpieczeństwa ludzi, jak i dobrostanu zwierząt. Organizatorzy kampanii „Nie igraj” podkreślają, iż nie chodzi o rezygnację z tradycji, ale o promocję bezpiecznego i kulturalnego świętowania. Jak wskazują, dzięki rzetelnej edukacji opartej na wiedzy naukowej, praktycznych poradach i wskazówkach ekspertów chcą ograniczyć społeczne napięcia jakie narosły w związku z używaniem fajerwerków oraz zmniejszyć potrzebę wprowadzania radykalnych zakazów prawnych.

Działania edukacyjne

W ramach szeroko zakrojonych działań edukacyjnych kampanii zaplanowano przeprowadzenie ogólnopolskiej akcji informacyjnej w zakresie ochrony zwierząt domowych przed hałasem w okresach świątecznych. Powstała broszura edukacyjno-informacyjna z poradami dla właścicieli zwierząt oraz spoty edukacyjne pokazujące, jak bezpiecznie obchodzić się z fajerwerkami i jak chronić psy przed sylwestrowym stresem.

Materiały kierowane są do uczniów, nauczycieli, lecznic weterynaryjnych oraz schronisk dla zwierząt w całym kraju i pokazują, jak odpowiedzialnie korzystać z pirotechniki, a także jak minimalizować stres zwierząt związany z hałasem w okresie świątecznym.

– Nie da się zbudować skutecznego systemu wyłącznie poprzez zakazy i sankcje, bez równoczesnego wdrożenia szeroko zakrojonych działań informacyjnych i edukacyjnych, które obejmą wszystkie zainteresowane grupy społeczne – zarówno użytkowników fajerwerków, jak i właścicieli zwierząt, osoby wrażliwe na hałas oraz lokalne społeczności. To właśnie edukacja jest kluczem do tego, by świętować w sposób, który nie dzieli, a łączy – podkreśla Magdalena Rytel Kuc, Prezes Fundacji Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej.

Więcej o kampanii społecznej w mediach społecznościowych:

  • Facebook Stowarzyszenia Importerów i Dystrybutorów Pirotechniki: https://www.facebook.com/SIIDPpl/
  • Facebook Fundacji Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej: https://www.facebook.com/FundacjaPirotechnika.org/

Zrównoważony rozwój w praktyce branży pirotechnicznej

Zrównoważony rozwój oznacza harmonijne łączenie trzech filarów – gospodarki, środowiska i społeczeństwa. W branży pirotechnicznej wyzwaniem jest utrzymanie wielowiekowej tradycji świętowania, jednocześnie ograniczając negatywny wpływ na ludzi, zwierzęta i otoczenie.

Kampania edukacyjna pokazuje, iż pirotechnika realizuje trzy filary społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR):

  • Społeczny – podtrzymywanie tradycji i budowanie wspólnotowego charakteru świętowania,
  • Środowiskowy – ochrona zdrowia i bezpieczeństwa ludzi oraz dobrostanu zwierząt,
  • Ekonomiczny – dbanie o miejsca pracy tysięcy osób zatrudnionych w branży.

Ważnym elementem kampanii jest kooperacja z instytucjami publicznymi i społecznymi. Stowarzyszenie wystąpiło o współpracę przy akcji do Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Lasów Państwowych oraz Ministerstwa Obrony Narodowej. To przykład synergii sektora prywatnego, publicznego i NGO.

Badania opinii publicznej potwierdzają potrzebę takich inicjatyw. Jak wynika z danych Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna, jedynie co trzeci Polak opowiada się za całkowitym zakazem fajerwerków, podczas gdy połowa społeczeństwa popiera rozwiązania kompromisowe, m.in. ograniczenia czasowe z zakazem używania fajerwerków.

Idź do oryginalnego materiału