Z inicjatywy Stowarzyszenia Importerów i Dystrybutorów Pirotechniki oraz Fundacji Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej na początku listopada ruszyła kampania społeczna „Nie igraj”. To odpowiedź na postulaty parlamentarzystów, którzy podczas obrad Komisji Nadzwyczajnej ds. Ochrony Praw Zwierząt wskazywali na konieczność edukacji społeczeństwa w zakresie odpowiedzialnego obchodzenia się z wyrobami pirotechnicznymi. „Nie igraj” pokazuje, jak branża tradycyjnie kojarzona z rozrywką i emocjami może wpisać się w ramy zrównoważonego rozwoju.
Kampania ma pokazać jak fajerwerki moją być używane w sposób odpowiedzialny – z poszanowaniem zarówno bezpieczeństwa ludzi, jak i dobrostanu zwierząt. Organizatorzy kampanii „Nie igraj” podkreślają, iż nie chodzi o rezygnację z tradycji, ale o promocję bezpiecznego i kulturalnego świętowania. Jak wskazują, dzięki rzetelnej edukacji opartej na wiedzy naukowej, praktycznych poradach i wskazówkach ekspertów chcą ograniczyć społeczne napięcia jakie narosły w związku z używaniem fajerwerków oraz zmniejszyć potrzebę wprowadzania radykalnych zakazów prawnych.
Działania edukacyjne
W ramach szeroko zakrojonych działań edukacyjnych kampanii zaplanowano przeprowadzenie ogólnopolskiej akcji informacyjnej w zakresie ochrony zwierząt domowych przed hałasem w okresach świątecznych. Powstała broszura edukacyjno-informacyjna z poradami dla właścicieli zwierząt oraz spoty edukacyjne pokazujące, jak bezpiecznie obchodzić się z fajerwerkami i jak chronić psy przed sylwestrowym stresem.
Materiały kierowane są do uczniów, nauczycieli, lecznic weterynaryjnych oraz schronisk dla zwierząt w całym kraju i pokazują, jak odpowiedzialnie korzystać z pirotechniki, a także jak minimalizować stres zwierząt związany z hałasem w okresie świątecznym.
– Nie da się zbudować skutecznego systemu wyłącznie poprzez zakazy i sankcje, bez równoczesnego wdrożenia szeroko zakrojonych działań informacyjnych i edukacyjnych, które obejmą wszystkie zainteresowane grupy społeczne – zarówno użytkowników fajerwerków, jak i właścicieli zwierząt, osoby wrażliwe na hałas oraz lokalne społeczności. To właśnie edukacja jest kluczem do tego, by świętować w sposób, który nie dzieli, a łączy – podkreśla Magdalena Rytel Kuc, Prezes Fundacji Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej.
Więcej o kampanii społecznej w mediach społecznościowych:
- Facebook Stowarzyszenia Importerów i Dystrybutorów Pirotechniki: https://www.facebook.com/SIIDPpl/
- Facebook Fundacji Rozwoju i Edukacji Pirotechnicznej: https://www.facebook.com/FundacjaPirotechnika.org/
Zrównoważony rozwój w praktyce branży pirotechnicznej
Zrównoważony rozwój oznacza harmonijne łączenie trzech filarów – gospodarki, środowiska i społeczeństwa. W branży pirotechnicznej wyzwaniem jest utrzymanie wielowiekowej tradycji świętowania, jednocześnie ograniczając negatywny wpływ na ludzi, zwierzęta i otoczenie.
Kampania edukacyjna pokazuje, iż pirotechnika realizuje trzy filary społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR):
- Społeczny – podtrzymywanie tradycji i budowanie wspólnotowego charakteru świętowania,
- Środowiskowy – ochrona zdrowia i bezpieczeństwa ludzi oraz dobrostanu zwierząt,
- Ekonomiczny – dbanie o miejsca pracy tysięcy osób zatrudnionych w branży.
Ważnym elementem kampanii jest kooperacja z instytucjami publicznymi i społecznymi. Stowarzyszenie wystąpiło o współpracę przy akcji do Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Lasów Państwowych oraz Ministerstwa Obrony Narodowej. To przykład synergii sektora prywatnego, publicznego i NGO.
Badania opinii publicznej potwierdzają potrzebę takich inicjatyw. Jak wynika z danych Ogólnopolskiego Panelu Badawczego Ariadna, jedynie co trzeci Polak opowiada się za całkowitym zakazem fajerwerków, podczas gdy połowa społeczeństwa popiera rozwiązania kompromisowe, m.in. ograniczenia czasowe z zakazem używania fajerwerków.













